سمنان-مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی گفت: طرح طبقه بندی معلولان بر حسب معلولیت برای یک میلیون و 200هزار معلول سراسر کشور اجرایی شده است.

به گزارش مرور نیوز، افروز صفاری ظهر سه شنبه در نشست علمی کاربردی مدیران کمیسیون های پزشکی کشور به میزبانی هتل گوت که مال سمنان ضمن اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی در بهبود شرایط زیست معلولان در جامعه، ابراز داشت: طرح طبقه بندی معلولان از سوی کمیسیون های پزشکی از طریق تشکیل پرونده الکترونیکی در سامانه بهزیستی و قرار گیری در طبقات مختلف معلولیت بر حسب کدهای ارائه شده با اهتمام سازمان بهزیستی اجرایی شده که این امر با جدیت در سطح کشور دنبال می شود.

وی درباره نحوه کار کمیسیون های پزشکی تعیین میزان معلولیت افراد، افزود: این کمیسیون ها علاوه بر بررسی معلولیت افراد طبق استانداردهای بین المللی سازمان جهانی بهداشت دبلیو اچ او، در حوزه شناسایی عملکردهای فردی و توانمندی های معلولان، نظر کارشناسی ارائه می دهند و از این طریق سازمان بهزیستی می تواند طی کد های تعریف شده، معلولان را ساماندهی کند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی درباره فایده این کد بندی ها، گفت: سازمان بهزیستی در اجرای طرح های توانمند سازی معلولان کد های معلولیت ملی را در سراسر کشور ملاک قرار می دهد که این امر به مثابه نخستین اصل شناسایی معلول و جنس معلولیت او است.

صفاری درباره اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح توانمند سازی معلولان در سال۹۵، ابراز داشت: طرح‌های توانمندسازی معلولان برای افراد دارای ضایعه نخاعی و همچنین افراد دارای آسیب بینایی و شنوایی به خوبی از سوی سازمان بهزیستی در سال جاری اجرا شده که استقبال خوب هموطنان از این طرح ها نشان دهنده موفقیت نسبی آنها است.

وی با بیان اینکه معلولان ضایعه نخاعی، نابینایان و ناشنوایان تنها گروه هدف طرح توانمند سازی بهزیستی نیستند، افزود: این طرح ها در قالب توانمند سازی های جسمی، حرکتی و روحی برای سالمندان نیز در سال جاری اجرا شده که خوشبختانه سازمان بهزیستی به این امر اهتمام ویژه ای دارد.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی درباره مناسب سازی فضاهای شهری به خصوص برای نابینایان و ناشنوایان، گفت: طرح بهسازی معابر ویژه معلولان از دو سال گذشته تا کنون آغاز و خوشبختانه به نتایج خوبی نیز منتج شده است.

صفاری با بیان اینکه در سال 96 مناسب‌سازی منازل و خودرو و توسعه مبتنی بر جامعه در دستور کار است که در مراحل مختلف اجرای این طرح روستاهای سطح کشور 100 درصد پوشش داده خواهند شد، گفت: در تلاش هستیم تا علاوه بر بهسازی روستاها برای معلولان، حواشی شهرها که غالبا بیشترین حوادث رانندگی و مشکلاتی از این دست برای معلولان پیش می آورد را اجرا کنیم که البته در این راه همراهی استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها نیاز است.