وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دولت یازدهم ارتباط صنعت و دانشگاه ها تقویت و این امکان فراهم شد که استادان و دانشجویان دکترا فرصت های مطالعاتی خود را در صنایع داخل کشور بگذرانند.

به گزارش مرورنیوز از وزارت علوم، محمد فرهادی در مراسم امضای تفاهمنامه 10 جانبه طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو، با اشاره به حضور دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر در این پروژه افزود: با تفاهمنامه هایی که وزارت علوم با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد کرد، زمینه حضور دانشمندان و دانشگاهیان در صنایع کشور فراهم شده و دانش آموختگان دوره دکترا می توانند به عنوان محقق دوره پسا دکتری در مراکز صنعتی در خصوص موضوعات خاصی پژوهش کنند.
وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، دانش آموختگان دانشگاه ها باید در دوره های کارورزی در صنایع و کارخانه ها شرکت کرده و برای ورود به بازار کار تجربه کسب کنند.
وزیر علوم گفت: در بازنگری برنامه های درسی بویژه در رشته های فنی و مهندسی به موضوع مهارت آموزی و انطباق برنامه های درسی با بازار کار و نیازهای جامعه توجه شده و تعداد واحدهای درسی عملی نسبت به گذشته تا سه برابر افزایش یافته است.
فرهادی با اشاره به تحصیل 800 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و 96 هزار دانشجو دوره دکترا افزود: همسویی پژوهش ها و پایان نامه های این جمعیت عظیم با نیازهای کشور می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
وی تصریح کرد: در راستای ایجاد ارتباط میان محققان با سازمان ها و شرکت های خصوصی نیازمند پژوهش، سامانه موسوم به ساعت در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات وزارت علوم «ایرانداک» راه اندازی شده که این سامانه پیوند میان پایان ‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را با نیازهای پژوهشی سازمان‌ها دنبال می‌کند و سازمان‌ها می‌توانند در این سامانه، درخواست‌ها و حمایت‌های خود را به آگاهی پژوهشگران برسانند.
مراسم امضای تفاهمنامه 10 جانبه طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو امروز(سه شنبه) با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت در محل شرکت ساپکو برگزار شد و بر اساس این تفاهمنامه 23 محصول مختلف در 10 سال آینده تولید خواهند شد و اولین محصول در کمتر از سه سال آینده روانه بازار می شود.