رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت:فرم‌های بیمارستانی در اصل باید خدمت ارائه شده مانند جراحی و عوارض آن را توضیح می‌داد اما در عمل این فرم‌ها تبدیل به برائت‌نامه‌ای شد که بیمارستان مسئولیت تمامی عوارض درمان را بر عهده بیمار انداخت.

به گزارش مرور نیوز مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران،‌ گفت: وزارت بهداشت در رتبه‌بندی بیمارستان‌های خود به رضایت‌نامه آگاهانه بیمارستان‌ها نمره می‌دهد. تعدادی از بیمارستان‌ها با توجه به اینکه در این رتبه‌بندی، نمره آنها پایین آمده بود اقدام به طراحی فرم‌هایی کردند.

وی افزود: این فرم‌ها در اصل باید خدمت ارائه شده همانند جراحی،‌ عوارض و اینگونه قبیل موضوعات را برای بیمار توضیح دهد اما در عمل این فرم‌ها تبدیل به رضایت‌نامه و برائت‌نامه‌ای شد که بیمارستان مسئولیت تمامی عوارض درمان را برعهده بیمار انداخت.

رئیس انجمن تالاسمی ایران ادامه داد: یکی از اشکالات این فرم‌ها این است که هر بیمارستانی برای خود فرم جدیدی طراحی کرد که این یک مشکل اساسی کار بود.

آراسته گفت: یکی از گروه‌هایی که هنگام مراجعه به بیمارستان باید این فرمها را پر کنند بیماران تالاسمی هستند، در این فرم‌ها به بیمار می‌گوید که در صورت ابتلا به بیماری‌‌هایی همچون هپاتیت، ایدز و بیماری‌های دیگر بیمارستان هیچگونه مسئولیتی را نمی‌پذیرد که این موضوع نگرانی زیادی را در بیماران ایجاد کرد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: در چند وقت گذشته تعدادی از بیماران تالاسمی بعد از خون‌گیری دچار هپاتیت C شدند و این شائبه ایجاد شد، نکند با امضای این فرم‌ها نتوانیم به حق و حقوق خود برسیم.

وی گفت: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و ارجاع فرم‌ها به پزشکی قانونی و نظام پزشکی، آنها اعلام کردند که این فرم‌ها نافی مسئولیت مراکز بیمارستانی نیست و در صورت وقوع تخلف و قصور این موارد قابل رسیدگی است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: با مکاتبات زیادی که با وزارت بهداشت انجام داده‌ایم قرار بر این شد که فرمت ‌همه فرم‌های بیمارستانی یکسان باشد علاوه بر این در طول سال فقط یکبار بیمار این فرم‌ را تکمیل کند همچنین قرار بر این شد که متن آن اصلاح شود زیرا منطقی نیست که تمام اشکالات ایجاد شده بر گردن بیمار باشد.

وی گفت: مثلا در این فرم آمده در صورت ایجاد حساسیت خونی و یا عوارض دیگر مسئولیت به عهده بیمار است اما بیماری که در مرحله تهیه خون نقشی نداشته چگونه می‌تواند مسئولیت این موارد را تقبل کند.

آراسته افزود: بیماران تالاسمی جزو بیماران مزمن هستند و برای درمان خود مشکلات متعددی دارند و اضافه شدن چنین موردی باعث سردرگمی بیشتر آنها می‌شود.