رئیس مرکز انتظام نیروی انتظامی گفت: سه گروه از کارکنان دارای شرایط ویژه موسسات حفاظتی و مراقبتی با پیگیری نیروی انتظامی ، مجوز حمل سلاح دریافت می کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سیروس فتحی افزود:تجهیز سلاح برای برخی از کارکنان مؤسسات حفاظتی و مراقبتی در آیین‌نامه ای در نیروی انتظامی پیش‌بینی شده است.
وی اظهارکرد: نخستین گروه از این افراد مجاز به حمل سلاح در موسسات مرکز انتظام، بسیجیان آموزش دیده هستند که زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش دقیق و کاملی دیده‌اند، دومین گروه، نظامیان بازنشسته ای هستند که در دوران خدمت خود حق حمل سلاح داشتند.
وی ادامه داد: گروه سوم کارکنان نیروهای مسلح و به ویژه نیروی انتظامی هستند که در شیفت (نوبت) فراغت خود در موسسات حفاظتی و مراقبتی ، اشتغال به کار دارند که البته همه این گروه ها باید زیر نظر پلیس پیشگیری آموزش‌های لازم را بار دیگر سپری کنند و شرایط جسمی، روانی و سلامت لازم برای تحویل سلاح در آنان بررسی شود.
سردار فتحی در اختیار گذاشتن تجهیزات و لوازم دفاع شخصی را از دیگر اقدامات مرکز انتظام برشمرد و گفت: این تجهیزات برای برخی از شهروندان دارای مشاغل و شرایط خاص از طریق مرکز انتظام قابل دسترس است و این افراد می توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم و همچنین داشتن صلاحیت‌های روانی و جسمانی از این لوازم بهره‌برداری کنند.
رئیس مرکز انتظام نیروی انتظامی با اشاره به ضرورت‌های پایه‌گذاری مرکز انتظامی گفت: این مرکز یکی از یگان‌های زیر مجموعه پلیس پیشگیری ناجاست که در سال 1382 با هدف ساماندهی و شفاف‌سازی فعالیت شبگردها و نگهبانان در سراسر کشور، تاسیس شد و به صورت یکپارچه و متمرکز به مدیریت و کنترل مراکز تامین امنیت خصوصی پرداخت.
وی افزود: شهر تهران در گام نخست به عنوان آزمایشی برای انجام این طرح برگزیده شد و با آغاز به کار این مجموعه زیر نظر کارشناسان مجرب این حوزه، در یک بازه زمانی کوتاه، نتایج مثبتی مانند کاهش چشمگیر آمار جرایم خرد و شهروندان حاصل شد.
رئیس مرکز انتظام ناجا ادامه داد: پس از این بازخورد مثبت در شهر تهران، طرح به صورت سراسری اجرایی شد و با جلب نظر مثبت ستاد کل نیروهای مسلح و دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مرکز انتظام به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
وی اضافه کرد: مرکز انتظام نیروی انتظامی در آغاز کار، 12 مؤسسه با پنج هزار نیرو را در زیرمجموعه خود جای داد اما با گذشت زمان، استقبال عمومی و احساس نیاز فزاینده برای مشارکت دادن عموم مردم در تامین امنیت، باعث شد تا ساختار مرکز انتظام گسترش یابد و شمار مؤسسات زیر مجموعه آن به بیش از 700 مورد و افزون بر 100 هزار تن، شاغل برسد که آثار عملی این گسترش و تعامل بسیار خوبی که این مؤسسات با ناجا برای تامین امنیت برقرار کرده‌اند به روشنی در سطح جامعه قابل تشخیص است.
سردار فتحی با تاکید بر دستاوردهای آموزشی، گفت: تکیه بر آموزش در مرکز انتظام سبب شد تا بسیاری از مشکلات و نارضایتی ‌هایی که در گذشته از کارکنان این مؤسسات وجود داشت، مرتفع شود و این آموزش‌ها باعث تخصصی و حرفه‌ای شدن کارکنان شد بنابراین، انتظامی و نظم بخشی در موسسات ، سازمان ها ومحلات به متخصصان آموزش‌ دیده واگذار شد.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به آیین نامه 122 که درباره وظایف و اختیارت موسسات حفاظتی و مراقبتی است، افزود : اصلاح این آیین نامه یکی از دستاوردهای مرکز انتظام در سال گذشته است، این آیین‌نامه نزدیک به 12 سال بدون تغییر باقی مانده بود و نیاز به تحولاتی داشت که با بهره‌گیری از حضور کارشناسان حقوقی خبره و همچنین در نظر گرفتن دگرگونی‌ ها در یک دهه گذشته موفق شدیم که این آیین‌نامه را مناسب با شرایط و نیازهای روز ویرایش کنیم و به تایید فرمانده ناجا، رئیس پلیس پیشگیری و تصویب ستاد کل نیروهای مسلح برسانیم.