مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش با اعلام جزئیات ثبت‌نام و زمان برگزاری آزمون «انتخاب مدرسان آموزش خانواده »انجمن اولیاء و مربیان گفت: در حال حاضر 90 هزار مدرسه دارای انجمن اولیاء و مربیان است.

به گزارش مرور نیوز، نورعلی عباس‌پور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان امروز در نشست خبری تشریح برگزاری آزمون مدرسان آموزش خانواده انجمن اولیاء و مربیان، اظهار داشت: رسالت اصلی، فراهم‌سازی بستر مناسب برای مشارکت آگاهانه اولیاء در تصمیمات مدرسه و فرآیند تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: اولیاء، والدین و خانواده یکی از ارکان اصلی مدرسه است که اگر زمینه‌های حضور مؤثر اولیاء فراهم نشود، تعلیم و تربیت دچار مشکل می‌شود.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با تأکید بر نقش مهم اولیاء در مدارس، افزود: مشارکت اولیاء فقط حضور فیزیکی نیست؛ بلکه کیفیت حضور اهمیت دارد و آنچه فلسفه ایجاد این اداره کل را توجیه می‌کند، کیفیت‌بخشی نسبت به حضور اولیاء است؛ ضمن اینکه انجمن اولیاء و مربیان یکی از پرسابقه‌ترین نهادها در آموزش و پرورش است.

عباس‌پور یکی از کارهای انجام شده را تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدارس عنوان کرد و گفت: اگر این انجمن‌ها در همین سبک حال حاضر نیز در مدارس فعال نباشند، قطعاً ادامه فعالیت مدرسه دچار مشکل خواهد شد.

وی از فعالیت انجمن اولیاء و مربیان در 90 هزار مدرسه خبر داد و یادآور شد: موضوع آموزش خانواده مورد توجه است و در این آموزش‌ها، مهارت‌ها، آگاهی و توانمندی‌های لازم را به اولیاء دانش‌آموزان ارائه می‌کنیم.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با اشاره به روش‌های آموزش خانواده خاطرنشان کرد: در این خصوص بخشی به انتشارات کتاب‌های انجمن مربوط است که حدود 270 عنوان کتاب تا حال حاضر منتشر شده است و شاید غنی‌ترین منبع برای پاسخگویی به نیاز والدین باشد.

عباس‌پور بیان داشت: در حال حاضر حدود 10 عنوان کتاب در دست چاپ داریم؛ ضمن اینکه در کنار این کتب مجله پیوند فعالیت می‌کند که تیراژ فعلی آن 350 هزار نسخه و به صورت ماهانه است.

وی تشکیل کلاس‌های آموزش خانواده به صورت حضوری در مدارس را نوع دیگری از فعالیت‌های انجمن برشمرد و گفت: در سال گذشته تقریباً یک چهارم جمعیت اولیاء دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار داده‌ایم و نزدیک به 8 میلیون نفر از اولیاء آموزش‌های لازم را بین 4 تا 7 جلسه را گذراندند.

*برگزاری 128 هزار و 737 جلسه آموزشی/فعالیت 7 هزار مدرس در مدارس

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان خاطرنشان کرد: 128 هزار و 737 جلسه آموزشی برگزار شده است؛ ضمن اینکه در طی 7 8 سال گذشته حدود 15 هزار مدرس آموزش خانواده داشتیم که در حال حاضر این تعداد به 7 هزار مدرس کاهش پیدا کرده است.

*16 مرداد زمان برگزاری آزمون

عباس‌پور با اشاره به زمان ثبت‌نام شرکت در آزمون انتخاب مدرسان آموزش خانواده، تصریح کرد: از امروز ثبت‌نام در سامانه شروع شده و تا 10 تیرماه ادامه دارد؛ ضمن اینکه آزمون کتبی در 16 مرداد برگزار می‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک حوزه امتحانی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: بعد از برگزاری آزمون، افرادی که 60 درصد از نمره کسب کنند به مرحله مصاحبه دعوت می‌شوند و کسانی می‌توانند در این آزمون داوطلب شوند که نیروی رسمی و پیمانی آموزش و پرورش یا اعضای هیأت علمی رسمی و پیمانی بوده و حداقل سن آنها 30 تمام باشد.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان افزود: بعد از برگزاری آزمون مصاحبه انجام می‌شود که در این مصاحبه ترکیبی 3 نفره شامل «مشاور»، «روانشناس» و «جامعه‌شناس» کار مصاحبه را انجام می‌دهند و در نهایت نتایج نهایی مشخص می‌شود.

عباس‌پور متذکر شد: بعد از اعلام نتایج دوره‌های آموزشی برای افراد برگزار می‌شود و برای به روزرسانی دانش مدرسان نیز این افراد باید در سال 16 ساعت دوره آموزشی را بگذرانند.

وی با اشاره به جزئیات سرفصل‌های آموزشی، عنوان کرد: سرفصل‌های آموزشی در دو بخش تخصصی و عمومی است و در همه مدارس آموزش داده می‌شود و متناسب با دوره‌های تحصیلی از پیش‌دبستانی، دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه برگزار می‌شود.

*50 هزار تومان هزینه ثبت‌نام آزمون

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص «میزان هزینه ثبت‌نام در آزمون»، افزود: هزینه ثبت‌نام داوطلبان 50 هزار تومان است؛ ضمن اینکه بازنشستگان فرهنگی که از قبل مدرس آموزش خانواده انجمن اولیاء و مربیان بودند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

حسینی معاونانجمن اولیا و مربیان در پاسخ به پرسش دیگر فارس در خصوص «میزان حق‌الزحمه مدرسان انجمن اولیاء و مربیان»، بیان داشت: حق‌الزحمه بر اساس دستورالعمل مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و نیز دستورالعمل مدارس و بر اساس ظرفیت اعتباری غیردولتی که به صورت مشارکت مردمی است، پرداخت می‌شود.

عباس‌پور از صدور مجوز جذب 1280 نفر مدرس در این آزمون از سوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این افراد باید حد نصاب کتبی و مصاحبه را کسب کنند؛ ضمن اینکه دوره‌های آموزشی در شهریورماه برگزار می‌شود و از مهرماه این مدرسان کارشان را در مدارس بر اساس درخواست‌های آنها انجام می‌دهند.

*کمک 360 میلیارد تومانی مردم به انجمن اولیا و مربیان

وی با اشاره به کمک‌های مردم در انجمن‌های اولیاء و مربیان مدارس در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته حدود 180 میلیارد تومان به صورت نقدی و حدود 180 میلیارد تومان نیز به صورت غیرنقدی و در قالب ارائه خدمات تخصصی و مهارتی از سوی اولیاء دانش‌آموزان به انجمن اولیاء و مربیان کمک شده است و طبق ماده 11 قانون شوراهای آموزش و پرورش مشارکت به صورت داوطلبانه است و این هزینه‌ها باید در هر مدرسه هزینه شود.

کیومرث جهانگردی رئیس اداره آموزش اولیاء و مربیان در خصوص « رشته تحصیلی داوطلبان شرکت در آزمون» گفت:‌ در این خصوص محدودیتی وجود ندارد، اما در مرحله مصاحبه تحصیلات متناسب با رشته‌های روانشناسی و امور تربیتی دارای امتیازاتی است؛ البته برای نمونه اگر معلم درس فیزیک در آزمون موفق شود، می‌تواند در درس اصلی خود به والدین مشاوره‌های لازم را ارائه دهد؛ در نتیجه به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که رشته‌ها را در آزمون محدود نکنیم.

وی در خصوص «منابع آزمون»، یادآور شد: 5 عنوان کتاب برای آزمون انتخاب شده است که 4 عنوان از کتاب‌های انجمن اولیاء و مربیان و یک کتاب از کتب دانشگاهی است؛ ضمن اینکه محتواها بر اساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش از سرفصل‌های تعیین شده تهیه شده است و در تهیه محتوا 15 استاد شرکت داشته‌اند.

حسن حسینی معاون انجمن اولیاء و مربیان در خصوص «زمان آموزش دوره آموزشی مدرسان خانواده» افزود: در سال 93 و 94 دوره 60 ساعته‌ای برگزار شد که مرحله اول در سال 93 و در مرحله دوم در سال 94 شرکت‌کنندگان دوره لازم را گذراندند.