رییس سازمان غذا و دارو درباره هجمه‌هایی که به سازمان غذا و دارو وارد می‌شود، گفت: وارد کردن هجمه موضوع جدیدی نیست و هر کجا که موفق عمل می‌کند، مورد هجمه قرار می‌گیرد؛ ما همه تلاش‌مان را انجام داده‌ایم و دستاوردهای کم‌نظیری هم داشته‌ایم.

به گزارش مرور نیوز، دکتر رسول دیناروند در حاشیه همایش معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران درباره میزان کمبودهای دارویی در کشور،‌ گفت: در حال حاضر به طور کلی میانگین موجودی دارویی کشور بیش از هشت ماه است، اما این عدد برای همه داروها صدق نمی‌کند؛ به طوریکه برخی از داروها بیش از این موجودی دارند و برخی هم کمتر از آن و حتی برخی داروها در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.

وی افزود: اینکه اعلام می‌شود موجودی برخی داروها زیر سه ماه است، برای اطلاعات سیاستگذاران است و برای مردم مشکلی ایجاد نمی‌شود. بنابراین هیچ جای نگرانی برای مردم وجود ندارد، زیرا ما در این ماه‌ها موجودی داروها را تامین می‌کنیم. در حال حاضر همچنان کمبودهای دارویی ما در حد 30 قلم است.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور، گفت: گاهی بیماران به دلیل ممنوعیت تجویز این داروها اعتراض می‌کنند و نارضایتی‌هایی ایجاد می‌شود، اما پزشکان نباید این داروها را نسخه کنند؛ چرا که این داروها در ایران وجود ندارد و بیماران را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: امسال آیین‌نامه‌ای تدوین شده که بر اساس آن تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور تخلف است و امیدواریم همین امسال این آیین‌نامه اجرایی شود.

دیناروند در پاسخ به سوالی درباره قاچاق دارو، گفت: قاچاق دارو چند دلیل دارد. گاهی درباره برخی داروها نیاز احساس می‌شود اما این داروها تامین نمی‌شود حال یا این نیاز قانونی است و یا القایی. ما سعی کردیم که به نیازهای قانونی تا حد ممکن پاسخ دهیم و به همین دلیل میزان کمبودهای دارویی به 30 تا 40 قلم رسیده است، اما نمی‌توانیم به نیازهای القایی پاسخ دهیم؛ چرا که غیرقانونی است. به عنوان مثال نیاز به داروی سقط جنین یا برخی داروهای غیرمجاز بدنسازی وجود دارد، اما ما نمی‌توانیم به آنها پاسخ دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بخش دیگری از قاچاق دارو مربوط به داروهای برند خارجی است که قبلا مشابه تولید داخل آن وجود نداشت و اکنون تولید شده و وارداتش جمع شده است؛ بنابراین گاهی قاچاق در این موارد هم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان قاچاق در حوزه دارو کمتر از پنج درصد بازار است، گفت: یعنی 95 درصد نیاز دارویی ما به صورت قانونی یا از طریق تولید داخل و یا از طریق واردات قانونی رفع می‌شود.

دیناروند درباره اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو برای پیشگیری از قاچاق، گفت: بحث جدی ما در این زمینه راه‌اندازی سامانه کنترل اصالت بود که با این سامانه می‌توانیم بخشی از قاچاق را حذف کنیم و 60 درصد میزان قاچاق و تقلب در کشور با این سامانه حذف می‌شود. آن قسمتی که نمی‌توان آن را حذف کرد مربوط به داروهای زیرزمینی مانند سقط جنین است. سامانه اصالت در حال حاضر اجرایی شده و بحث‌های هماهنگی آن در حال انجام است.

رییس سازمان غذا و دارو، درباره ارتقای کیفیت صنعت داروسازی و تولید غذا در کشور، گفت: سازمان غذا و دارو می‌خواهد که شرایط صنعت داروسازی، غذا و تجهیزات پزشکی به استانداردهای مورد نظر برسند. به عنوان مثال در حال حاضر موضوع GMP در بسیاری از صنایع دارویی کشور وجود دارد. همچنین شرایط بهینه تولید غذا را هم داریم اما در قسمت‌هایی مقررات کیفی رعایت نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه دو جنبه سیاست‌های کلی سلامت بر حمایت از تولید داخل و ارتقای استانداردها تاکید دارد، گفت: ما سعی می‌کنیم این دو جنبه را به طور موازی پیش بریم.

دیناروند درباره ایجاد رقابت در کشور با ورود برخی فرآورده‌های وارداتی، گفت: اولا باید توجه کرد که امکانات و بودجه ما اندک است. در عین حال نمی‌توانیم دروازه‌های کشور را به طور کامل بر روی واردات باز کنیم، اما اینطور هم نیست که بیاییم در کشور دیوار بکشیم و اجازه واردات ندهیم، بلکه همزمان با حمایت از تولید داخل بحث ارتقای کیفیت را هم مدنظر داریم.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره مشکلات نقدینگی حوزه سلامت،‌ گفت: یکی از معضلات اساسی در حوزه سلامت بحث نقدینگی است و کسری‌هایی که مربوط به کل حوزه سلامت است و همه گرفتار این چالش بزرگ هستند.

وی با بیان اینکه اگر حل ضروری این معضل جزء اولویت‌های دولت دوازدهم قرار نگیرد، دچار مشکل می‌شویم، گفت: این موضوع را وزیر بهداشت به طور شفاف با رییس‌جمهور مطرح کردند و در حال پیگیری هستند، بنابراین امیدواریم دولت به این موضوع توجه و مجلس نیز از آن حمایت کند؛ چرا که ما نیازمند تامین منابع پایدار هستیم.

رییس سازمان غذا و دارو درباره هجمه‌هایی که به سازمان غذا و دارو وارد می‌شود نیز گفت: وارد کردن هجمه موضوع جدیدی نیست و همیشه وجود دارد و هر کجا که موفق عمل می‌کند، مورد هجمه قرار می‌گیرد. بالاخره در حال حاضر بحران دارویی در کشور حل شده،‌ دسترسی به دارو تامین شده و از تولید داخل هم حمایت می‌شود. البته ما مدعی نیستیم که اشکال در کارمان نبوده، اما ادعا داریم که همه تلاش‌مان را انجام داده‌ایم و دستاوردهای کم‌نظیری داشته‌ایم اما انتقاد و هجمه در همه جا وجود دارد و چاشنی کار است.