رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: هدف نهایی از محورهای آموزشی این وزارتخانه رسیدن دانش آموزان به حیات طیبه است.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، در همایش ملی زمین شناسی پزشکی و کانی درمانی، در دانشگاه پیام نور اراک  با اشاره به این که کشور ما از دیر باز دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی و علمی بوده است، اظهارداشت: استان مرکزی نیز در زمینه مفاخر و اندیشمندان سرآمد است و این اندیشمندان منشاء خیر و برکات زیادی برای کشور و جهان اسلام شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در سال‌های اخیر که آموزش ‌و پرورش در فرآیند تحول بنیادین قرار گرفته است به مولفه‌های متنوعی همچون تربیت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، قوانین و مقررات، منابع مالی و انسانی به ویژه منابع درسی پرداخته است.

وی تصریح کرد: مجموعه برنامه درسی را در ذیل سند تحول به نام برنامه درسی ملی تعریف کرده ایم هدف تبیین برنامه تعالی دست یابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است. منظور ما از حیات طیبه ویژگی زیستی انسان است که آن را از سایر موجودات به ویژه حیوان متمایز می‌کند. قرآن کریم می‌فرماید حیات طیبه پیامد حیات زیستی مؤمنانه و مقدسانه است.

محمدیان با بیان این که زیست مؤمنانه و مقدسانه بدون تعقل امکان پذیر نیست؛ عنوان کرد: در برنامه درسی ملی رویکرد ما عناصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق است. حتما هسته مرکزی این عناصر پنجگانه باید تعقل باشد زیرا ایمان مبتنی بر تعقل و معرفت شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که در چهار عرصه ارتباطی باید ارتقا پیدا کنیم، افزود: در ارزشیابی توصیفی، ارتباط انسان با خودش، ارتباط خود با هم‌نوعان، ارتباط با آفرینش و ارتباط با خدا مورد نظر است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به این که درآموزش‌وپرورش۱۱حوزه یادگیری و تربیتی وجود دارد، افزود: تفکر، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم تجربی، علوم انسانی و اجتماعی، فرهنگ، تمدون و هنر، کار و فناوری، بهداشت و تربیت بدنی، آموزش مهارت‌های زندگی و زبان خارجی ۱۱حوزه یادگیری و تربیتی است.

محمدیان بیان کرد: هر یک از برنامه‌های درسی باید به مراتبی از حیاط طیبه برساند که از طریق شکوفایی فطرت، ارتقای پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباطی محقق شود و هدف نهایی این است که دانش‌آموز به مراحلی از حیات طیبه و شکوفایی فطرت دست پیدا کنند.