رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: همزمان با حضور وزیر بهداشت و درمان، 100 واحد بهداشتی در سراسر استان به‌طور همزمان افتتاح می‌شود.

به گزارش مرور نیوز از شهرستان ساری، قاسم جان‌بابایی بعد از ظهر امروز به‌مناسبت روز خبرنگار  اظهار کرد: همزمان با حضور وزیر بهداشت و درمان، 100 واحد بهداشتی در سراسر استان مازندران به‌طور همزمان افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: از این تعداد واحد بهداشتی، 20 مرکز جامع سلامت روستایی و 80 خانه بهداشت است که به‌صورت نمادین در مرکز جامع سلامت مرزن‌آباد چالوس افتتاح می‌شود.

افتتاح 100 واحد بهداشتی و درمانی فردا با حضور وزیر بهداشت در مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: مجموع اعتبارات صرف شده برای 100 پروژه بهداشتی در سطح استان 26 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده که از این مقدار 21 میلیارد تومان صرف احداث بنا و 5 میلیارد و 200 میلیون تومان صرف تجهیزات این واحدها شده است.

این مسؤول با اعلام اینکه ساخت 100 پروژه بهداشتی از ابتدای سال 95 شروع شده و تاکنون ادامه داشته است، اضافه کرد: اعتبارات این پروژه‌ها، کشوری و از محل طرح تحول سلامت تأمین شده است.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت و درمان با حضور در مرکز خدمات جامع سلامت مرزن‌آباد چالوس به‌صورت نمادین 100 واحد بهداشتی را فردا افتتاح می‌کند، اظهار کرد: شروع ساخت این مرکز نیز از سال 95 با هزینه یک میلیارد و 500 میلیون تومان بوده و تجهیز آن نیز 400 میلیون تومان هزینه در برداشته است.

وی به اتمام پروژه مجتمع خوابگاهی در دهه مبارک فجر اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه نخستین خوابگاه براساس مدل خوابگاهی در حال احداث است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیشترین ساخت‌وسازها را در حوزه بهداشت و درمان داشتیم، افزود: در مجموع عملیات 350 واحد بهداشتی اعم از مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشتی تکمیل می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: همچنین سه اورژانس نیز در هفته دولت در شهرستان آمل به بهره‌برداری می‌رسد.

جان‌بابایی ادامه داد: بهداشت و خانه بهداشت از دهه 60 در کشور راه‌اندازی شده و در میان مردم این‌گونه نهادینه شده که وظیفه بهورز پیشگیری و مراقبت است ولی به نظر ما فردی که به عنوان نماینده بهداشت و درمان در حال ارائه خدمات است این است که بتواند خدمات اورژانس را نیز ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان خیلی مایل هستیم که بهورز خدمات اورژانس ارائه دهد، افزود: باید گفت‌وگوی مشترک بین حوزه بهداشت و درمان به وجود بیاید که با توجه به جمعیت روستایی نیاز است بهورزان تحت آموزش قرار گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: اینکه فلسفه کار بهورزان بحث مراقبتی باشد این ایراد است اینکه بتواند خدمات اورژانسی ارائه دهد ایده‌آل‌تر است.

این مسؤول تصریح کرد: زمانی‌که بهورزان مورد اعتماد مردم و وثوق مردم باشند احتمال آسیب‌های اجتماعی کمتر شده و این مهم نخستین قدم موفقیت ما در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

جان‌بابایی با تأکید بر اینکه بیشتر هر چیزی احساس می‌کنم مورد اعتماد مردم قرار بگیریم سرمایه اجتماعی ما محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع این است که رابطه اخلاقی بین پزشک و بیمار برقرار می‌شود و این امر مهم‌ترین دلیلی بوده که اقدام به راه‌اندازی مطب اقدام نکردم و می‌ترسم سرمایه اجتماعی که ناشی از ارتباط بین پزشک و بیمار است از بین رود؛ اگر بتوانیم روی این مهم کار کنیم که جزو نقاط ضعف ماست به موفقیت خواهیم رسید.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع ایجاد یک رابطه عاطفی بین پزشک و بیمار است که باید بیشتر به این مهم توجه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: باز کردن آسیب‌های اجتماعی هزینه‌ای ندارد ولی از آن سمت می‌توان آسیب‌شناسی جدی صورت گیرد و باید احساسی برخورد کنیم، به این معنا که بازگو کردن آسیب‌های اجتماعی دغدغه محسوب شده که ریشه‌یابی شود همه حساس شوند و در این زمینه سهم هر کس مشخص شود.

این مسؤول با تأکید بر اینکه هر ایرادی گرفته می‌شود ممکن است گاهی اغراق باشد ولی دور از واقعیت نیست، افزود: آنچه از مواردی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌گذرد عالی و مطلوب نیست خیلی از موارد گزارشی ارائه نمی‌شود.

جان‌بابایی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما به‌دلیل عدم آشنایی و آگاهی لازم است هر چه آگاهی مردم افزایش یابد مشکلات کمتر خواهد شد، اگر نقایض و ایرادها صادقانه و از روی خیرخواهی و به دور از هیاهو بازگو شود به نفع جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: جامعه زمانی رشد پیدا می‌کند که مردم از آگاهی بالائی برخوردار باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره زباله منطقه پشت‌کوه چهاردانگه، گفت: شهرداری قول داده تا پایان امسال نسبت به رفع مشکل اقدام کند.