دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه حمل و نقل دومین بخش بزرگ تولید دی اکسید کربن در کلانشهرهای جهان از جمله تهران است گفت: صنعت حمل و نقل عامل 23 درصد از انتشار دی اکسید کربن به عنوان یکی از منابع اصلی آلوده کننده هوای کلانشهرها است.

به گزارش مرور نیوز، سیدمحسن طباطبایی مزد آبادی روز یکشنبه  با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها، اظهار کرد: برای کاهش پایدار و بلند مدت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور به ویژه کلانشهر تهران باید راهبردهای حمل و نقل تغییر کند.
وی تصریح کرد: سهم زیادی از آلودگی های هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که تغییر سیاست ها و راهبردها دراین حوزه می تواند موجب کاهش میزان آلودگی هوای شهرهای بزرگ شود. وی با بیان اینکه آلودگی کلانشهرها تحت تاثیر و معلول عوامل متعددی از جمله موقعیت جغرافیایی، اقلیمی، سرعت و جهت باد، دما، بارش، رطوبت و ... است، تصریح کرد: با این حال سیستم حمل و نقل شهری ارتباط مستقیمی با بحث آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای دارد و محیط زیست جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد.


دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه شهرها در سراسر جهان به دنبال بهبود حمل و نقل برای پاسخگویی به معضل آلودگی هستند، افزود: دراین زمینه سیاست های حمل و نقل پایدار با تاکید بر حمل و نقل عمومی باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.


این کارشناس حوزه شهری تاکید کرد: در حال حاضر سالانه بیش از 24 میلیارد سفر معادل بیش از 3 برابر جمعیت کره زمین با حمل و نقل عمومی انجام می شود و بیش از 13 میلیون نفر نیز دراین بخش شاغل هستند. وی با اشاره به اینکه اکثر شهرهای جهان برای کاهش آلودگی در دراز مدت به سیستم حمل و نقل جمعی روی می آوردند، گفت: در شهرهای بزرگ گسترش حمل و نقل منطقه ای در نواحی کلانشهری امری است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است.