مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ساختمان‌های ناایمن گفت: هدف ما تعطیلی یک مجموعه نیست بلکه دنبال اصلاح وضعیت هستیم. سازمان آتش نشانی در تلاش است که هر ساختمانی با هر کاربری که دارد به شرایط بهینه ایمنی برسد.

به گزارش مرور نیوز، مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نشست خبری که امروز در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برگزار شد با اشاره به رویکردهای این سازمان گفت: یکی از اهداف‌مان این است که سازمان آتش نشانی در قبال اتفاقاتی که در شهر رخ می‌دهد، برای مقابله با آنها رویکردی اجتماعی را لحاظ کند. همیشه از سازمان آتش نشانی انتظاراتی وجود دارد و از همین رو ما تلاش می‌کنیم که هر روز بهتر شویم و توان خود را افزایش بدهیم. همواره باید این شرایط را در نظر داشته باشیم تا به مردم اطمینان بدهیم که وضعیت خوبی داریم و برای رسیدن به شرایط ایده‌آل تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت توجه به ایمنی، گفت: یک بخش از ایمنی مربوط به قوانین و مقررات است که برای مکان‌های مختلف اعمال می‌شود. در این زمینه بر رویکرد پیشگیرانه برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها باید تاکید داشته باشیم. در رویکرد اجتماعی که سازمان آتش نشانی در پیش گرفته شهروندان نیز جزو افرادی محسوب می‌شوند که در این زمینه مشارکت باید داشته باشند و نقش آنها مشخص شود.

وی اضافه کرد: اگر ساختمانی ناایمن باشد باید ببینیم که شهروندان چگونه می‌توانند در این زمینه به ما یاری برسانند. البته تاکید بر این حوزه‌ها هیچ کدام نافی وظایف سازمانی ما نیست و این شهروندان می‌توانند با مطالبه گری که در خیلی از موارد دارند در زمینه ایمنی نیز به ما کمک کنند. ایمنی بخشی از نیاز شهروندی است که شهروندان می‌توانند آن را هم مطالبه کنند.

داوری با اشاره به ضرورت نگهداری ایمنی در ساختمان‌ها گفت: اگر در یک ساختمان آسانسوری خراب شود، قطعا ساکنان آن از مدیریت ساختمان مطالبه می‌کنند که این مشکل سریع‌تر برطرف شود. ما می‌خواهیم در زمینه ایمنی ساختمان هم مطالبه گری صورت بگیرد و این مورد هم در لیست شهروندان قرار بگیرد و احیای این نقش از سوی شهروندان کمک شایانی به ما می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: تمام اینها همانطور که گفتم نافی وظایف دیگر سازمان آتش نشانی نیست و از همین رو به روزرسانی تجهیزات ما همچنان ادامه دارد. در حال حاضر چهار دستگاه نردبان بلند وارد شده که در گمرک تهران است که البته سیاست‌های جدید منجر شده خروج آنها کمی با تاخیر مواجه شود و در تلاشیم که به زودی این مسئله برطرف شود. باقی دستگاه‌ها و تجهیزات از جمله فن‌های قوی که ویژه جاهایی مانند تونل‌هاست دریافت شده و امیدواریم که تا دو ماه آینده بتوانیم آنها را به بهره برداری کامل برسانیم.

داوری با اشاره به به روز رسانی آموزش‌های آتش نشانان نیز گفت: مسئله آموزش و افزایش مهارت آتش نشانان برای ما بسیار اهمیت دارد و در این راستا با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که با اساتید خارجی منعقد شده این آموزش‌ها در حال اجرا است و همچنین در حال بحث و گسترش آنها نیز هستیم.

وی با اشاره به اقدامات در حوزه پیشگیری نیز گفت: در این زمینه طرح نظام بازرسی ایمنی را انجام می‌دهیم که با توجه به این طرح تمام ساختمان‌های بلندمرتبه مورد بازدید قرار می‌گیرند.

او همچنین در مورد اجرای طرح 999 گفت: در زمینه آموزش شهروندی یک حرکت بزرگ آغاز شده و آموزش‌ها اولویت بندی شده‌اند و بر اساس اولویت‌های هر منطقه صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در بافت‌های فرسوده با نزدیک شدن فصل سرما خطر حوادث مربوط به گاز منوکسید کربن اولویت دارد که در این بخش آموزش‌ها متمرکز بر افزایش آگاهی شهروندان در این زمینه است. همچنین برای آموزش به شهروندانی که ساکن برج‌های بلندمرتبه هستند طرح 999 اجرا می‌شود که نام این طرح به دلیل وجود 999 برج بلندتر از 12 طبقه در تهران نامگذاری شده است و البته در راستای اجرای این طرح برج‌های کوتاه‌تر نیز مد نظر قرار دارند اما هدف اولیه ما روی برج‌های بلندمرتبه است و محتوای آموزشی لازم با کار کارشناسی تدوین شده و تمام ایستگاه‌ها مشغول ارائه آموزش‌ها به مردم هستند.

داوری همچنین اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در ساختمان‌های بلندمرتبه می‌تواند رخ دهد. اجرای این طرح و آگاهی مردم نسبت به شرایط می‌تواند کمک کند. به عنوان مثال در خیلی از برج‌ها پله‌های فرار وجود دارد اما یا درهای آنها قفل است یا تبدیل به انباری شده است که آگاهی مردم نسبت به ضرورت حفظ شرایط ساختمان برای زمان حادثه می‌تواند در لحظات اولیه بروز یک حادثه کمک زیادی کند.

وی همچنین اضافه کرد: اگر شرایط ایمنی رعایت نشود گاهی حتی مقابله با حادثه نیز کم اثر می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته در شهر لندن که در زمینه آتش نشانی صاحب سبک است و بهترین تجهیزات را دارد حادثه آتش سوزی برج گرانفل را شاهد بودیم و این نمونه نشان می‌دهد که اگر شرایط ایمنی رعایت نشود حتی ممکن است این امکانات و تجهیزات نیز پاسخگو به حوادث نباشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: ما باید به سمتی پیش برویم که به جای تمرکز بر نحوه پاسخ به حادثه میزان ریسک را در شهر کاهش دهیم و به معنای واقعی به این مسئله باور داشته باشیم که پیشگیری بهتر از مقابله است.

متاسفانه گاهی مردم احساس می‌کنند که ایمنی نسبت به شرایط ناایمن هزینه دار تر است و توجه به ایجاد ساختارهای ایمنی ضرورتی ندارد که البته گاهی ممکن است که البته به نظر می‌رسد شاید بهتر باشد در زمینه ایمنی نیز در بخش یارانه فکرهایی بشود.

داوری در پاسخ به سوالی مربوط به ممنوعیت واردات خودروهای آتش نشانی گفت: خودروهای آتش نشانی در اولویت گروه 4 قرار گرفته‌اند و این مسئله کمی کار ما را کند کرد. تا امروز باید شاهد ورود این خودروها به تهران می‌بودیم اما این مسئله مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. البته در این زمینه باید از شهردار تهران تشکر کنیم که این دغدغه را در هیات دولت مطرح کردند و با مساعدت وزیر صنعت توانستیم تغییراتی ایجاد کنیم و امیدواریم که به زودی این مشکل برطرف شود. حتی البسه آتش نشانان نیز در گروه 4 قرار داشت و البته خوشبختانه تا حدود زیادی این موانع برطرف شده و 90 درصد راه را پیش رفته‌ایم.

وی در مورد رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن گفت: هدف ما تعطیلی یک مجموعه نیست بلکه دنبال اصلاح وضعیت هستیم. سازمان آتش نشانی در تلاش است که هر ساختمانی با هر کاربری که دارد به شرایط بهینه ایمنی برسد اما اگر به این نتیجه برسیم که یک ساختمان پرخطر است و ادامه فعالیت‌های آن ممکن است جان شهروندان را به خطر بیندازد. از بستن آن ابایی نداریم. برای ما اهمیت دارد که ساختمان‌های شهر با هر کاربری که دارند حداقل شرایط ایمنی را داشته باشند.

وی همچنین در مورد وضعیت ایمنی ساختمان‌های دولتی سطح شهر نیز گفت: ساختمان‌های دولتی موجود در تهران اغلب ایمن نیستند و قدم‌هایی برای بهسازی آنها برداشته شده است و ما هم آماده هر گونه همکاری در این راستا هستیم. در حال حاضر تمام ساختمان‌های دولتی ناایمن شناسایی شده‌اند و برای ما این ساختمان‌ها با ساختمان‌های مسکونی تفاوتی ندارند و حتی ممکن است تمهیدات مورد نیاز این ساختمان‌ها به جهت جمعیت زیادی که در آن تردد می‌کند سخت‌تر هم باشد.

داوری همچنین گفت: بحث سوم مقررات ملی ساختمان در مورد حفاظت ساختمان‌ها برابر آتش سوزی و همه دستورالعمل‌هایی که ما اجرا می‌کنیم نیز در راستای این قانون قرار دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین در مورد برنامه‌های سازمان آتش نشانی برای 7 مهر روز آتش نشانی گفت: روز آتش نشانی با ایام محرم تلاقی دارد و برای مراسم‌ها قطعا معذوریت‌هایی داریم اما برنامه ریزی‌هایی با همکاری معاونان فرهنگی صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان برگزاری نمایشگاه‌های آتش نشانی در محلات تهران، حضور آتش نشانان در مدارس و مساجد و حضور شهروندان در ایستگاه‌های آتش نشانی اشاره کرد و قول‌های خوبی هم برای برگزاری برنامه‌های ویژه برای آتش نشانان داده شده است.