رئیس سازمان غذا و دارو از رفع مشکلات دارویی در کشور با برطرف شدن تحریم هاخبر داد و گفت: تعاملات بین‌المللی ما در این حوزه هم ارزان‌تر و هم عادی انجام می‌شود و دیگر محدودیت‌های قبل وجود نخواهد داشت.

رسول دیناروند در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرور نیوز در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها چه تاثیری در روند واردات و تولید دارو در ایران داشته است و چرا اکنون که تحریم‌ها برطرف شده همچنان مشکلات دارویی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: رفع تحریم‌ها روی بازار دارو حتما تأثیر گذار است. در ابتدا که دولت اولین گام‌های در توافق با ١+٥ را برداشت، توانستیم یک راه بانکی بین بانک‌های ایرانی و چند بانک غربی برای تامین و تدارک کالاهای بشردوستانه تعریف کنیم و ماهیانه ٧٠٠ هزاردلار از دارایی‌های ایران امکان داشت که آزاد شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در گذشته تحریم‌ها وجود داشت و از همه مهمتر بلوکه بودن پول‌ها راه را برای تهیه کالاهای پزشکی محدود کرده بود، گفت: در حال حاضر راه به طور کامل توسعه پیدا کرده و دارایی‌های ایران در تمامی کشورها از طریق بانک‌های متعدد برای سفارش کالا می‌تواند استفاده شود و ما محدودیتی برای انتخاب بانک و درنوبت‌ ماندن را نداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در شرایط عادی سفارشات ما انجام می‌شود و محدودیتی برای انتقال ارز نخواهیم داشت، اما صرفه‌جویی‌ها همچنان وجود دارد؛ چرا که در گذشته برای انتقال پول مجبور بودیم هزینه‌هایی را پرداخت کنیم، که حدود هفت تا ١٠ درصد بود؛ بنابراین تعاملات بین‌المللی ما در این حوزه هم ارزان‌تر و هم عادی انجام می‌شود و دیگر محدودیت‌های قبل وجود نخواهد داشت.

دیناروند با بیان اینکه سیاست‌های کلی سازمان حتی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها تغییر نخواهد کرد، گفت: همچنان حمایت از تولید داخل و پیروی از سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی در صدر اهداف است. فقط می‌توان آن واسطه‌ها یا مسائل بانکی ایجاد شده که دسترسی به دارو را سخت‌تر می‌کرد تسهیل کرد.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو،  دارو حتما باید طبق سیاست‌های کلان و کمیسیون‌هایی و با توجه به نیاز و خواسته‌های موجود وارد شود.