معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث حفاظت از محیط زیست تکلیف یک دستگاه نیست بلکه یک تکلیف ملی و تکلیف کل حاکمیت است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار، پنجشنبه در نشست بررسی مسائل زیست محیطی استان در شیراز افزود: دولت یازدهم نیز به این مساله توجه ویژه داشته و شخص رئیس جمهوری همواره بر این موضوع تاکید داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما شرایط خاصی داریم و با بحران های متعدد در حوزه محیط زیست مواجه هستیم، اگر دولت با برنامه ریزی، درایت، رویکردی فرابخشی و جامع به این موضوع توجه نکند، خسارت های بعضا جبران ناپذیر به اقتصاد کشور و سرمایه های طبیعی ما وارد خواهد شد.

ابتکار اظهار کرد: در این مورد ما دستورالعمل جهانی (توافقنامه پاریس) را هم که مهمترین بند آن مقابله با تغییر اقلیم است پیش رو داریم و این توافقنامه به همه کشورمان و به ویژه استان فارس که آثار تغییر اقلیم در آن کاملا مشهود است ارتباط پیدا می کند.

وی، با اشاره به اینکه تمام اهدافی که در حوزه های مختلف اقتصادی تعریف شده دارای محوریت مشترک زیست محیطی است، افزود: کشور ما هم در بحث توافق پاریس و همچنین موضوع اهداف توسعه پایدار بسیار فعال بوده و هماهنگی های داخلی و اراده دولت را نیز در این زمینه مشاهده می کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ساماندهی فعالیت های صنعتی را اقدامی بسیار مهم دانست و گفت: دولت در این زمینه نیز هماهنگی های خوبی دارد و چندی پیش خروجی های صنایع کشور را ارتقا دادیم.

وی افزود: شهرک های صنعتی اگر پساب صنعتی دارند به ویژه در استان هایی که مساله آب در آنها بحرانی است، باید بحث تصفیه خانه های فاضلات و تصفیه خانه های پساب های صنعتی و به ویژه بیمارستانی را در اولویت امور خود قرار دهند و آبی که در بخش های مختلف استفاده می شود به نحو مطلوب بازخوانی، تصفیه و استفاده مجدد شود.

ابتکار، اقدام های انجام شده در زمینه مقابله با آتش سوزی، حفظ مراتع و جنگل ها در فارس را خوب ارزیابی کرد و گفت: کاهش وقوع آتش سوزی در محدوده حفاظت شده کاملا بیانگر یک برنامه جامع است که به آن پایبند بوده ایم.

این مقام مسئول اظهار کرد: هم اینک بر اساس یک ساز و کار و حمایت ستاد کل نیروهای مسلح از پشتیبانی هوایی برخوردار هستیم و طبق این برنامه، 43 بالگرد و هواپیما برای امداد رسانی و انتقال آب در 14نقطه کشور مستقر و فعال است.

ابتکار ادامه داد: آمار در کل کشور حاکی از مدیریت مساله آتش سوزی با وجود ادامه خشکسالی و افزایش دماست و این بسیار مهم است که در چنین شرایطی، جنگل ها و تنوع زیستی را بتوانیم به درستی مدیریت کنیم و اجازه ندهیم این ذخایر حیاتی و منابع از بین بروند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: با وجود کمبود اعتبارات، یک توافق خوب نیز به طور مشترک با وزارت دفاع، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و همچنین سازمان برنامه و بودجه منعقد کرده ایم تا بر اساس آن بخش مهمی از نیازهای تجهیزاتی سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست پیش بینی و تامین شود که بخش عمده این امکانات امسال تامین خواهد شد.

وی، استفاده از ظرفیت جوامع محلی و مردم برای حفاظت از محیط زیست را از برنامه های مهم سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: جلب مشارکت مردم برای حفاظت از طبیعت یک مساله مهم است و دولت در این زمینه رویکرد ملی بسیار خوبی دارد.

او گفت: به مناسبت راهپیمایی عظیم اربعین و با همکاری ستاد اربعین، سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست، طرحی را با عنوان کمربند سبز اربعین در دست اجرا داریم که بر اساس آن با مشارکت زائران، کاشت نهال از استان ایلام آغاز می شود.

ابتکار افزود: به این ترتیب راهپیمایی عظیم اربعین که دارای ابعاد فرهنگی و زیارتی است یک پیام و بُعد زیست محیطی برای صلح و دوستی نیز خواهد داشت.

وی، توجه به اصل توسعه پایدار را در برنامه ریزی ها حائز اهمیت دانست و بیان داشت: حفظ منابع آب، مدیریت صحیح مصارف آب و حفاظت از طبیعتی که شکننده است، نیز بسیار مهم است.

معاون رئیس جمهوری، طرح آبخوانداری فارس را یکی ازطرح ها و الگوهای موفق ملی دانست و افزود: امیدواریم با گسترش آن بتوانیم در سطح ملی برای احیای آب های زیرزمینی و تالاب ها، گام های موثرتری برداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از مطالب خود بیان داشت: در بحث کاهش آلودگی هوا یکی از بهترین دستاوردها را در شهر شیراز داشته ایم و وضعیت در این شهر بهتر از گذشته است که در این مورد می توان به اقدام هایی همچون توزیع سوخت با کیفیت و استاندارد یورو 2، توجه به حمل و نقل عمومی و فعالیت های خوبی که در زمینه معاینه فنی خودروها انجام شده اشاره کرد.

ابتکار افزود: امیدواریم به زودی شاهد افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی خودروها در کشور باشیم.

وی، همچنین از حفظ باغ های قصردشت شیراز به عنوان یکی دیگر از اقدام های خوب انجام شده در این شهر یاد کرد و اظهار داشت: امروزه اثبات شده که درخت، باغ ها و فضای سبز شهری برای کاهش آلودگی، تلطیف هوا و ایجاد نشاط موثر است و با توجه به مشکلات زندگی در شهرها، می توان این شادی و لطافت هوا در شهرها را از طریق درخت و فضای سبز ایجاد و حفظ کرد که در شیراز این کار با حمایت استاندار فارس و شهردار شیراز در حال انجام است.