رئیس شورای شهر تهران گفت: درگیری سیاسی و جناحی آسیب به نهاد شورایاری است که تقاضا داریم احزاب سیاسی به این انتخابات نگاه سیاسی نداشته باشند و نگاه صنفی مورد توجه قرار گیرد تا شکل‌گیری فضای چندقطبی و دوقطبی را شاهد نباشیم.

به گزارش مرور نیوز، محسن هاشمی رفسنجانی ، رئیس شورای شهر در اولین گردهمایی اعضای هیأت‌های اجرایی مناطق 22‌گانه پنجمین دوره انتخابات شورایاریها شهر تهران گفت: در این دوره از برگزاری انتخابات داوطلبین می‌توانند حداقل 22 سال سن داشته باشند و این زمینه فراهم می شود که حتی دانشجویان با فرض معافیت تحصیلی بتوانند شورایار محلات بشوند.

وی افزود: نخبگان، تحصیل‌کرده‌ها، دانشجویان، زنان و افراد از صنوف مختلف می‌توانند در انتخابات شورایاری‌ها داوطلب شوند و شورای شهر را در بهتر شدن محلات یاری کنند و نقش آنها برای مدیریت شهری مفید است.

هاشمی در ارتباط با تبلیغات انتخابات شورایاری‌ها گفت: تبلیغات نسبت به 4 سال قبل به سمتی پیش رفته که می‌توان بیشتر از فضای مجازی استفاده کرد و این فضا اکنون برای تبلیغات آماده‌تر است و با هزینه کمی می‌توان تبلیغات را انجام داد و پررونق شدن فضای انتخابات را شاهد بود.

رئیس شورای شهر گفت: در دور قبلی انتخابات شورایاری‌ها حدود 540 هزار نفر مشارکت داشتند که امیدواریم با انجام تبلیغات در فضای مجازی این آمار افزایش یابد همچنین بتوانیم افزایش 3 برابری شرکت در انتخابات شورایاری‌ها را همچون شورای شهر شاهد باشیم. 

وی تأکید کرد: درگیری سیاسی و جناحی آسیب به نهاد شورایاری است که تقاضا داریم احزاب سیاسی به این انتخابات نگاه سیاسی نداشته باشند و نگاه صنفی مورد توجه قرار گیرد تا شکل‌گیری فضای چندقطبی و دوقطبی را شاهد نباشیم. 

هاشمی گفت: متخصصین فارغ از هر حزبی خودشان را به عنوان داوطلب اعلام کنند و لیستی به معنای امروزی ندهیم که احساس شود انتخابات را سیاسی می‌کنیم. 

رئیس شورای شهر در مورد موضوع رد صلاحیت‌ها در انتخابات شورایاری‌ها گفت: بررسی صلاحیت‌ها به صورتی بوده که در این انتخابات اساس خوداظهاری را مدنظر گذاشته‌ایم و پس از آن اطلاعات خوداظهاری بررسی می‌شود و اگر دروغ باشد خود به خود اعتبارنامه صادر نخواهد شد.

وی بیان داشت: در انتخابات مجلس اگر نماینده‌ای به صلاحیت نماینده دیگری معترض باشد می‌تواند اعتبارنامه برای تحقیق بازگردد ولی چنین موضوعی در شورایاری‌ها وجود ندارد و اگر در خوداظهاری مشکلی رؤیت شود لازم است برخورد مناسب صورت گیرد.

هاشمی در خصوص شمارش آرا گفت: فرمانداری و وزارت کشور کمک می‌کنند که با روش الکترونیکی شدن شمارش آرا انجام گیرد. صندوق‌ها و تجهیزات لازم در این زمینه ارائه خواهد شد و اولین بار است که به این روش انتخابات در تهران برگزار می‌شود.

رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: نباید شکی در صیانت آرا باشد چرا که الکترونیکی شدن روشی علمی و بدون احتمال تقلب است از طرفی سرعت عمل در شمارش آرا بالاست و بلافاصله بعد از اتمام رأی‌گیری نتیجه به سمع همه خواهد رسید.