وزیر آموزش و پرورش گفت: تربیت انسان‌ های توانمند بازده بیشتری از نظر اجتماعی برای جامعه دارد لذا باید دانش آموزانی توانمند تربیت کرده باشیم که بتوانند در برابر وسوسه های بیرونی نه بگویند و ارتباط مناسبی با سایر بخش های جامعه داشته باشند.

به گزارش مرور نیوز، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در اولین برنامه سفر به استان قم و در شورای آموزش و پرورش این استان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، گفت: آموزش و پرورش دچار مشکلات اساسی شامل کمبود فضاهای آموزشی، نیروی انسانی و منابع مالی است که علی رغم همه تلاش های انجام شده این مشکلات همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند توجه ویژه است، سرانه فضاهای آموزشی ۱۱ استان کمتر از متوسط کشوری است و از اولویت‌های ما رساندن این استان ها به میانگین کشوری است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۹۵ درصد دانش آموزان استان قم در شهر قم هستند، اظهار کرد: در این شهر استفاده از مدارس بزرگ و مجتمعی کارآمد و مفید است و می توان سند تحول را در این مدارس با رویکرد مدارس اجتماعی به خوبی برگزار کرد.

* تامین 50 درصدی ساخت مدارس توسط خیرین

حاجی میرزایی با اشاره به تامین۵۰ درصدی ساخت مدارس توسط خیرین و تامین۵۰ درصد دیگر آن توسط دولت گفت: همچنان از این برنامه پیروی می کنیم و امیدوارم خیرین در زمینه تجهیزات آموزشی هم ورود پیدا کنند.

وی گفت: قسط اول پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرداخت شده است و قسط دوم آن هم دیشب از خزانه گرفته شده است تا پرداخت شود.

* برخی کلاس های کشور در آستانه بازگشایی مدارس معلم نداشتند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی کلاس های کشور در آستانه بازگشایی مدارس معلم نداشتند، اظهار کرد: در مورد نیروی انسانی باید به مرحله‌ای برسیم که این نگرانی‌ها در آموزش و پرورش وجود نداشته باشد لذا در گزارشی که یکشنبه گذشته در جلسه هیات دولت ارایه دادم، با تاکید رییس جمهور قرار شد تا سازمان مدیریت و سازمان امور استخدامی برای حل مشکلات نیروی انسانی به همراهی آموزش و پرورش چاره اندیشی کنند.

* افزایش پوشش تحصیلی در سطح کشور

وی با اشاره به افزایش پوشش تحصیلی در سطح کشور گفت: باید کیفیت آموزشی را در مدارس افزایش دهیم چرا که منشا نابرابری های اجتماعی و اقتصادی از همین نابرابری کیفی مدارس آغاز می شود لذا افزایش کیفیت مدارس دولتی مورد تاکید و توجه و از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی با اشاره به بررسی‌های آماری در کشور گفت: شیوع آسیب‌ های اجتماعی در قم با وجود اینکه یکی از قطب های مذهبی و حضور مراجع تقلید شیعه در این شهر، می تواند نگران کننده باشد لذا باید توجه ویژه‌ای در مورد آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در شهر قم داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره اینکه نگاه به مهارت و توانمندی های دانش آموزان اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: تربیت انسان‌ های توانمند بازده بیشتری از نظر اجتماعی برای جامعه دارد لذا باید دانش آموزانی توانمند تربیت کرده باشیم که بتوانند در برابر وسوسه های بیرونی نه بگویند و ارتباط مناسبی با سایر بخش های جامعه داشته باشند.

وی با بیان اینکه به این سوال مهم باید پاسخ دهیم که علت وجودی نظام تعلیم و تربیت چیست؟ اظهار کرد: بر اساس سند تحول باید بتوانیم مراتبی از حیات طیبه را در دانش آموزان ایجاد کنیم لذا علاوه بر اعلام موفقیت های کنکور آموزش و پرورش استان ها، باید بتوانیم آمارهایی در زمینه رشد حیات طیبه در دانش آموزان داشته باشیم.

حاجی میرزایی گفت: آیا صنعت، اقتصاد، سلامت و بهداشت ما در انتهای مسیر آموزش و پرورش می تواند دانش آموزان ما را به کار گیرد یا تنها مسیر دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی، رفتن به دانشگاه است لذا باید به سمتی برویم که انسان هایی تربیت کنیم که بتوانند نقش های اجتماعی مناسب تری در جامعه برعهده بگیرند

شایان ذکر است، برای چهار سال متوالی دانش آموزان استان قم در رشته زبان انگلیسی در کنکور رشته اول را کسب کرده اند و این مورد از طرف مرجع عالی قدر آیت الله مکارم شیرازی مورد تشویق قرار گرفته است تا به صورت عمومی اعلام شود.

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، همچنین در پروژه مهر آموزش و پرورش استان قم که برای بازگشایی مدارس در اول مهر تعریف شده بود؛ دوره‌های آموزشی مدیران مدارس برای تمامی مدیران، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی برای سرباز معلم ها در شهریور، دوره‌های آموزشی برای همکاران تازه استخدام، تمهیدات رفع مشکل کمبود ۲۰۰۰ نیروی انسانی انجام شده است تا اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم برگزار نشود.