مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای پاییز امسال تاکنون 37 نفر در استان اصفهان براثر استنشاق گاز سمی منوکسید کربن دچار مسمومیت شدند و یک نفر در خمینی شهر جان باخت.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، غفور راستین اظهار داشت: 33 نفر از این مسموم شدگان، به وسیله آمبولانس های فوریت‌ های پزشکی 115 به بیمارستان منتقل شدند.

وی افزود: از مجموع این افراد 15 نفر از شهرستان اصفهان، هفت نفر خمینی‌شهر، سه نفر فریدن، 7 نفر لنجان، چهار نفر نجف آباد و یک نفر از شهرضا بودند.

وی بیان کرد: به تازگی نیز قاتل خاموش در حمام جان یک زن خمینی ‌شهری را گرفت و 2 زن دیگر در شهرک قدس اصفهان را راهی بیمارستان کرد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان همچنین افزود: جمعه شب نیز سه نفر از اعضای یک خانواده در خمینی شهر مسموم و به بیمارستان شهید اشرفی منتقل شدند و در خیابان پروین اصفهان نیز یک مرد دچار مسمومیت با منوکسیدکربن شد.

وی تصریح کرد : بیشترین علت ‌های مسمومیت با CO در این مدت، انتشار گاز منوکسیدکربن از بخاری گازسوز، نقص فنی پکیج، استفاده از ذغال برای گرم کردن محیط و روشن کردن گاز پیک نیک در حمام بوده است.

راستین خاطرنشان کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع و بی‌قراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید و کبودی دست و پا و دور لب از جمله علائم مسمومیت با CO است؛ در حقیقت این علائم شبیه سرماخوردگی است، بنابراین در صورت مواجهه ناگهانی با این علائم، به مسمومیت با منوکسیدکربن شک کنید.

وی ادامه داد: در صورت روبرو شدن با فرد مسموم، او را به سرعت از محل آلوده به هوای آزاد برده، وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید و سپس با اورژانس 115 تماس بگیرید.

راستین بیان کرد: کمربند و یقه مصدوم را باز کرده و در صورت کاهش هوشیاری مصدوم، راه هوایی او را باز و در صورت لزوم، نسبت به احیای قلبی ریوی او اقدام کنید.