مالکیت ساختمان قدیمی کارخانه ریسباف اصفهان برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان از بانک ملی به وزارت راه و شهرسازی انتقال یافت.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، روابط عمومی استانداری اصفهان اعلام کرد: پس از سالها انتظار و با تلاش های استاندار اصفهان سرانجام قرارداد انتقال مالکیت کارخانه ریسباف برای ایجاد موزه بزرگ اصفهان امضا شد.

بر اساس این گزارش که به نقل از استاندار اصفهان روی پایگاه اطلاع رسانی استانداری اصفهان منتشر شده آمده است: وزارت راه و شهرسازی برای تملک زمین و سازه میراثی آن،‌ بیش از 215 میلیارد تومان هزینه کرده است که 160 میلیارد تومان آن با واگذاری مستغلات و مابقی بصورت نقدی به بانک ملی پرداخت شده است.

رسول زرگرپور با اشاره به اقدام های انجام شده برای حفظ کارخانه قدیمی ریسباف و انتقال مالکیت این بنا از بانک ملی به وزارت راه و شهرسازی برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان گفت: احداث موزه ای بزرگ در شان کهن شهری همانند اصفهان که عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را در اختیار دارد، از مطالبات اصلی و اساسی مردم نصف جهان و یکی از آرزوهای مدیریت ارشد استان بود.

رسول زرگرپور با بیان اینکه کارخانه قدیمی ریسباف به عنوان مناسب ترین محل برای تأسیس این موزه انتخاب شده است، گفت: پیگیری های انجام شده روز دوشنبه هفته گذشته ( 20 دی ) به ثمر نشست و انتقال کارخانه ریسباف با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل بانک ملی ایران در دفتر وزیر را ه و شهرسازی امضا شد.

وی اظهارکرد: این کارخانه به عنوان آخرین بازمانده از کارخانجات نساجی و بناهای تاریخی باقیمانده از عصر معماری، صنعتی و نمادی از فرهنگ، معماری ، مناسبات اجتماعی و تاریخی مردم در سده معاصر است.

استاندار اصفهان مساحت این کارخانه را هفت هکتار اعلام کرد و گفت: این مکان با دارا بودن چندین سازه مرغوب میراثی بهترین نقطه برای تاسیس موزه بزرگ شهر موزه اصفهان است که در آینده نزدیک برای طراحی آن فراخوان صادر خواهد شد.

انتقال مالکیت این کارخانه به وزارت راه و شهرسازی برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان یکی دیگر از گام های دولت تدبیر و امید در راستای توسعه و پیشرفت این استان به شمار می آید.

باتوجه به اینکه فرهنگ و هنر یکی از محورهای توسعه استان درنظر گرفته شده است، انتخاب کارخانه ریسباف به عنوان مکانی مناسب برای ایجاد موزه ای در خور و شان شهر موزه اصفهان که برای نگهداری از آثار تاریخی و هنری بی بدیل خود موزه ندارد، اقدامی ارزشمند است که در دولت تدبیر و امید تحقق یافت.

' ریسباف ' بازمانده ای از مجموعه کارخانه های نساجی اصفهان است که در دوران پهلوی اول، اصفهان را به یکی از قطب های نساجی کشور تبدیل کرده بودند و تولیدات آنها بیرون از مرزهای ایران نیز طرفدارانی داشت.

در آن دوران، 10 کارخانه مهم در دو سوی حاشیه زاینده رود شکل گرفت که در حاشیه شمالی زاینده رود کارخانه های « پشمباف »، « نختاب » و « رحیم زاده » و در حاشیه جنوبی زاینده رود، کارخانه های «نور»، «وطن»، «زاینده رود»، «شهرضای جدید»، «صنایع پشم»، «بافناز» و ««ریسباف»» احداث شد.

این کارخانه ها دارای ساختار ویژه ای بودند که نمایانگر معماری صنعتی ایران در آن دوره است و از دیدگاه کارشناسان میراث فرهنگی حفظ بخش مهمی از این گنجینه با تغییر کاربری و استفاده بهینه، می توانست سرمایه مهمی برای نسل های بعدی باشد.

اما در چند دهه اخیر، بسیاری از آنها که در شمار بناهای شاخص صنعتی ـ تاریخی کشور بودند، به دست سوداگران اقتصادی تخریب شدند.

البته بخشی از کارخانه «پشمباف» به صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز اصفهان و بخش باقی مانده از کارخانه «صنایع پشم» (کوشک میانی و سردر ورودی) به دبیرخانه شورای اسلامی شهر، تغییر کاربری پیدا کرد.

بنای صنعتی، تاریخی «ریسباف»، در نزدیکی «سی وسه پل» و زاینده رود، و در امتداد محور تاریخی چهارباغ، از موقعیت مکانی و ساختار مطلوب جهت تبدیل به کاربری های مورد نیاز شهر تاریخی اصفهان برخوردار است و از سال ها پیش دوستداران اصفهان خواستار حفظ این بنا و تبدیل آن به موزه بودند.

سرانجام بیش از چهار سال پیش، دوستداران اصفهان موفق شدند تا در جریان یکی از سفرهای هیات دولت زمینه تصویب مصوبه ای را فراهم آورند که بموجب آن مقرر شد؛ بنای تاریخی ــ صنعتی «ریسباف» برای تبدیل شدن به موزه منطقه ای، به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود.

پس از مدتی کوتاه، بانک ملی به عنوان مالک دولتی، درخواست لغو این مصوبه را به هیات دولت فرستاد که در نتیجه، کمیسیون مستندسازی هیات وزیران با ریاست وزیردادگستری تشکیل شد و سرانجام با بررسی مستندات، درخواست ابطال این مصوبه رد شد و اعلام شد که کارخانه «ریسباف» متعلق به شرکت سرمایه گذاری بانک ملی نمی باشد، بلکه این ملک جزء دارایی های بانک ملی و در نهایت دولت است.

به این ترتیب مقرر شد که به اقتضای زمان و نیاز فرهنگی و اجتماعی کشور با تصمیم هیات دولت و به پشتوانه قانون، این بنا در اختیار «سازمان میراث فرهنگی» قرارگیرد و سایر ارگان ها موظف به خضوع در برابر این مصوبه شدند.

با این وجود، این مصوبه با وجود پشتوانه های قانونی اجرا نشد و بانک ملی همچنان بر موضع خود پافشاری کرد و بنای تاریخی - صنعتی «ریسباف» را متعلق به کانون بازنشستگان بانک ملی و خود را فاقد قدرت واگذاری بنا به سازمان میراث فرهنگی دانست.

گرچه بر اساس مصوبات دولتهای قبل مقرر شده بود که این کارخانه به عنوان ' موزه بزرگ اصفهان ' تغییر کاربری داده شود اما بنای یاد شده در تصرف و مالکیت بانک ملی ایران قرار داشت و این بانک به بهانه اینکه این مُلک متعلق به کانون بازنشستگان بانک ملی است، اجازه نمی داد اقدام عملی برای دراختیار گرفتن آن جهت طراحی موزه بزرگ اصفهان انجام شود.

اکنون پس از سه سال تلاش و مذاکره با مدیریت بانک ملی و وزارت راه و شهرسازی، مالکیت این کارخانه برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد تا در مراحل بعدی با همکاری ادارات میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی کار مرمت، بازسازی و طراحی های جدید برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان در این محل انجام شود.

تملک کارخانه ریسباف اصفهان، چهارمین وعده دولت تدبیر و امید در این استان است که پس از بهره برداری از مصلا، ورزشگاه نقش جهان و مرحله نخست خط قطار شهری اصفهان، محقق شد.

کارخانه ریسباف اصفهان مربوط به دوره پهلوی است که در سال 1381با شماره ثبت 6018 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.