عملیات بارگیری کشتی 35 هزار تنی حمل قیر (palanca maputo) پس از یک هفته در بندر امام به اتمام رسید و این محموله به مقصد مالزی صادر می شود.

به گزارش مرور نیوز، فریدون درویش زاده  مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد در حاشیه عملیات آغاز حرکت کشتی 35000 تنی حمل قیر در بندر امام اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نام نهادند و ما نیز در سال اول پسابرجام هستیم و سیاست های ابلاغی هم بر درون نگری، برون زائی ، برون نگری و تولید داخلی و صادرات هرچه بیشتر تاکید دارد.

وی افزود: امروز در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی این رویداد مهم تاریخی در صنعت قیر، صنعت حمل قیر و کشتیرانی کشور در دوران پسابرجام اتفاق افتاده است.

درویش زاده با اشاره به این که این کشتی یکی از هفت کشتی بزرگ حمل قیر در دنیا است، تصریح کرد: این کشتی غول پیکر برای اولین بار در آبهای خلیج فارس لنگر انداخت و سپس در اسکله بندر امام خمینی پهلو گرفت.

وی گفت: شرکت نفت پاسارگاد افتخار این را دارد که بزرگترین محموله صادراتی یکپارچه تاریخ صنعت قیر را طی یک هفته به سرانجام برساند و محموله ای که امروز صادر می شود، حدود 35000 تن قیر است و این مقدار صادرات بیش از صادرات سالهای گذشته منطقه جنوب غرب کشور ( منطقه آبادان ) و به ارزش 9 میلیارد دلار است.

درویش زاده با بیان اینکه خریدار این محموله بین المللی است، اظهار کرد: این کشتی که خریدار به این منطقه آورده است یکی از بزرگترین کشتی های غول پیکر دنیاست. بارگیری کشتی های اینچنینی حدود دو هفته زمان می برد که با برنامه ریزی دقیق در منطقه ابادان و با یک بسیج همگانی و برنامه ریزی تلفیقی و کار شبانه روزی انجام شده از سطح تولید، پایانه تا بارگیری، این عملیات در ظرف یک هفته صورت پذیرفت.

وی افزود: منطقه آبادان رکوردهای جدیدی را زد و این مقدمه ای است برای اینکه بتوانیم در آینده بازار جهانی قیر نقش موثری داشته باشیم. ظرفیت اسمی کارخانه قیر آبادان 2400 تن در روز است که طی این یک هفته تا 2600تن روزانه تولید از این مجموعه داشتیم؛ یعنی 10 درصد بیشتر از ظرفیت اسمی این مجموعه.

درویش زاده بیان کرد: توان حمل قیر در قالب تانکر و زمینی از محل کارخانه آبادان تا محل پایانه طی این یک هفته به 3500تن در روز رسید و این در حالی است که رکورد قبلی 2400تن در روز بوده و این رکورد به همت تانکرهای بخش خصوصی این منطقه رقم خورده است.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه منطقه آبادان سال گذشته 33000تن صادرات قیر داشته و امروز حجم بارگیری این کشتی به تنهایی معادل کل صادرات سال گذشته بوده است، افزود: رکورد قبلی در حمل قیر حدود 100 سرویس بوده که طی این یک هفته آن را به 150 سرویس رساندیم.

وی با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله این شرکت افزود: ما یک برنامه پنج ساله همزمان با برنامه ششم توسعه کشور تدوین کردیم و مصمم هستیم سهم این شرکت در بازار جهانی که در حال حاضر حدود نیم درصد است را به حدود دو و یا 2.5 درصد افزایش دهیم؛ یعنی حدود 5برابر افزایش یابد.

درویش زاده گفت: تولید قیر در دنیا حدود 100 میلیون تن در سال است که متأسفانه ما در سالهای گذشته از سهم ناچیزی در این صنعت برخوردار بودیم و کل کشور ما حدود 3 درصد از سهم این صنعت را به خود اختصاص داده و سهم شرکت نفت پاسارگاد نیم درصد بوده است.