رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند بر لزوم حفظ ریشه فرهنگی و تاریخی تأکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، حسن علی فولادی ظهر امروز در مراسم افتتاح راسته بازار صنایع دستی بیرجند، با اشاره به اینکه صنایع دستی آینده روشن و امیدوارکننده‌ای را در پیش رو دارد، اظهار داشت: در یک قرن گذشته پدیده حاشیه‌نشینی سبب شده که مبحث صنایع دستی به حاشیه رانده شود.

وی بروز بیماری‌ها را به دلیل فاصله گرفتن از صنایع دستی دانست و بیان داشت: توسعه­ صنایع دستی سبب کاهش بیکاری و افزایش فرصت‌­های شغلی به‌ویژه در مناطق روستایی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند با اشاره به اینکه در زمینه صنایع دستی فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را به صورت گسترده به هنرجویان ارائه می‌دهد، ادامه داد: همچنین کمیته امداد امام خمینی و میراث فرهنگی نیز آموزش‌های لازم را به هنرجویان ارائه می‌دهند.

فولادی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هنرمندان صنایع دستی را از صفر تا 100 حمایت می‌کند، تبیین کرد: تقویت صنایع دستی و آموزش رشته‌های مختلف صنایع دستی نقش مهمی در بروز مشکل بیکاری دارد لذا در این زمینه آموزش رشته‌های مختلف صنایع دستی به روستائیان آغاز شده است.

وی به پروژه راسته بازار صنایع دستی بیرجند که در محل خانه اعتمادی‌نیا دایر شد اشاره کرد و گفت: راسته بازار صنایع دستی با هدف حمایت و مشارکت در امر فروش و خدمات تولیدی صنایع دستی و بسترسازی اشتغال راه‌اندازی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند خانه تاریخی اعتمادی‌نیا را از بناهای دوره قاجاریه اعلام کرد و افزود: تغییر کاربردی در این بنای تاریخی انجام شده که قسمت اول این مجموعه کارگاه آموزشی و قسمت مرکزی گنجینه مردم‌شناسی است.

فولادی با پروژه راسته بازار صنایع دستی بیرجند اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر 5 غرفه صنایع دستی در این مجموعه دایر است که از این تعداد سه غرفه فروش به هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی کمیته امداد، بهزیستی و تشکل کسب و کارهای خانگی و دو غرفه دیگر به هنرمندان اداره میراث فرهنگی بیرجند واگذار شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی کارگاه زنده تولید کفش سنتی بیرجند در ایام نوروز 96 در راسته بازار صنایع دستی بیرجند خبر داد و خاطرنشان کرد: باید ریشه فرهنگی و تاریخی خود را حفظ کنیم و برای آن گام برداریم.