گرگان – مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان از اجرای 13 پروژه برای احیا و بهسازی بافت تاریخی گرگان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک قدم اظهار کرد: امسال 13 قرارداد کاری برای احیا و بهسازی بافت‌های تاریخی گرگان به ارزش یک میلیارد و 650 میلیون تومان منعقد شده است.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل احیا و بهسازی چهار تکیه در محله پاسرو، سه تکیه در محله سرچشمه، دو تکیه در محله دربنو، دو تکیه در محله سبزه مشهد و دو تکیه محله دوشنبه‌ای گرگان است.

دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان تصریح کرد: این قراردادها به همراه برآورد تمامی پروژه‌ها، استعلام از پیمانکاران ذی صلاح و برگزاری مناقصه در تیر ماه امسال توسط اداره کل راه و شهرسازی گلستان و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران انجام شده است.

مبارک قدم با اشاره به تفاهم نامه چهارجانبه میان اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری گرگان در اردیبهشت ماه امسال در راستای احیای گذرهای فرهنگی تاریخی گرگان، گفت: احیا و بهسازی 9 تکیه در محلات پاسرو، سرچشمه و سبزه مشهد با مبلغ حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان در راستای محور اولویت اول و پنج تکیه در محلات دربنو و دوشنبه‌ای با مبلغی حدود 550 میلیون تومان در راستای محور اولویت دوم این تفاهم نامه منعقد شده است.

وی بیان کرد: هدف از احیا و بهسازی این تکایا حفاظت از ارزش‌های کالبدی و غیر کالبدی موجود و ارتقای کیفیت همه جانبه آن از طریق خوانا سازی عناصر با ارزش در گذر تاریخی و فرهنگی، رفع خطر، استحکام بخشی و مرمت عناصر کالبدی پیرامونی، توانمند سازی عناصر بافت در مسیر و پیرامون گذر برای ارتقای کیفیت زندگی است.

مبارک قدم افزود: اعطای کاربری جدید به ابنیه ارزشمند متناسب با افق گذر تاریخی و فرهنگی و به روز رسانی تمامی مولفه‌های حیات شهری در تمامی ساحت‌های کالبدی هم جزو روش‌های دیگر حفاظت از این ارزش‌ها هستند.

وی یادآور شد: بازآفرینی و برگرداندن حیات شهری به بافت‌های تاریخی در هر شهری مختص همان شهر و با توجه به پتانسیل‌های موجود در آن است و باید موتور محرک بازآفرینی شناسایی و برنامه‌ها در آن راستا تنظیم شود.

به گفته وی در شهر گرگان سیستم معماری مبتنی بر محلات مستقلی است که هر محله دارای مرکز محله و مرکز محلات مبتنی بر تکایا بوده و ساختار هندسی، کالبدی و هویتی محلات هم بر مبنای تکایا است و تکایای شهر گرگان در تمام ایام سال فعال است.