استان سرسبز گیلان در فصول مختلف سالی که گذشت، با حضور وزیران و بیش از آن قائم مقام وزیران و رئیسان سازمان های کشوری، شاهد تابش نور امید برای رفع موانع توسعه بود؛ سفرهایی که می توان مهم ترین حاصل آن را پیشرفت 97 درصدی راه آهن گیلان دانست.

به گزارش مرور نیوز، دستور رئیس جمهوری برای شتاب در ساخت راه آهن رشت - بندرانزلی - آستارا منجر به اختصاص 11 هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح و امیدواری برای اتصال راه آهن به مرکز استان گیلان تا پایان امسال شد.
تاکید بر سرعت بخشی برای ساخت بندر کاسپین ، اهتمام برای توسعه گردشگری ، فعالیت برای رفع موانع تولید و رونق صنایع کوچک و پاک و همچنین رونق کشاورزی علمی، دستاوردهای دیگر سفر وزیران و معاونان دولت یازدهم به استان گیلان در حوزه های مختلف از جمله تجارت ، گردشگری و کشاورزی است.
بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گیلان در بهبود مستمر فضای کسب و کار رتبه‌ نخست را طی سال‌های اخیر داشته که ثمره‌ آن کاهش 4.3 درصدی نرخ بیکاری استان است، یعنی نرخ بیکاری استان از 15.6 در سال 92 به 11.3 در پایان سال 95 رسیده و پس از سال‌ها ، نرخ بیکاری در گیلان کمتر از میانگین کشوری شد.

** گام هایی برای توسعه گیلان با آغاز سال 95
نخستین فصل سال 1395 با سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به گیلان و افتتاح پیاده راه فرهنگی رشت همراه بود.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سفر به استان، از راه آهن قزوین - رشت - آستارا بازدید و 12 طرح زیرساخت ارتباطاتی و فناوری اطلاعات در گیلان با افزون بر چهار هزار میلیارد ریال هزینه به طور همزمان افتتاح شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در این سفر بر لزوم تلاش برای پیوند دادن خط آهن سراسری قفقاز، روسیه و اروپا تاکید کرد .
بهار 95 علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهمین اجلاس مدیران ارشد بیمه سلامت ایران به بررسی روند پوشش بیمه ای مردم پرداخت و بر لزوم بهره مندی مناسب مردم گیلان و کشور از بیمه سلامت تاکید کرد.
کنگره شهدای فرهنگی گیلان در راستای گرامیداشت و ترویج فرهنگ شهادت با حضور و سخنرانی علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در رشت برگزار شد.
علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی نیز در نخستین فصل سال برای بررسی مسائل و مشکلات بخش زراعت و تولید محصولات کشاورزی به گیلان سفر کرد. وی در جلسه ای با استاندار گیلان برای اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزارها گفت: در سفر دکتر روحانی به استان‌های مازندران و گیلان اجرای طرح تجهیز و یکپارچه سازی شالیزارها در 100 هزار هکتار در مدت پنج سال به تصویب رسیده است .
وی با بیان اینکه 35 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان قابلیت اجرای طرح آبیاری تحت فشار دارد، افزود : در 11 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان این طرح انجام شده و برای اجرای آن در 24 هزار هکتار باقیمانده، آمادگی لازم وجود دارد.

** فصل گرم سال 95 در گیلان
تابستان سال 95 گیلان با اجرای طرح گازرسانی همزمان به 200 روستای استان با حضور علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده‌ اعزامی دولت به استان در هفته‌ دولت، نوید روزهایی گرم در پاییز و زمستان برای روستانشینان تلاشگر را داشت.
بررسی روند احداث مکان های فرهنگی از جمله کتابخانه و تالار مرکزی رشت، دیدار با اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر گیلان، سخنرانی در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و در مجموع تلاش برای توسعه هرچه بیشتر فرهنگی این استان دارای صبغه غنی فرهنگی، از نتایج این سفر بود.
با توجه به اهمیت دریا در بخش گردشگری، قائم مقام وزیر کشور و رئیس مرکز امور اجتماعی - فرهنگی وزارت کشور نیز تابستانی که گذشت، از گیلان دیدار کرد. تقی رستم وندی در جلسه ای با استاندار گیلان و مسئولان، با اشاره به 20 میلیون تردد مسافر در این استان، بر لزوم توجه مسئولان برای رونق بخش گردشگری و جلب سرمایه گذاران و همچنین رفع مشکلات فعالان اقتصادی تاکید کرد.

** پاییز 95 و میزبانی گیلان از وزیران دولت
با توجه به موقعیت ویژه گیلان به لحاظ جغرافیایی و سیاسی و قرار گرفتن در کرانه خزر دریای صلح و دوستی، این استان به لحاظ وضعیت دفاعی برای کشور حائز اهمیت است. بر این مبنا ، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بمنظور نظارت عالیه و بررسی وضعیت دفاعی، پاییز سال گذشته به گیلان سفر کرد و همچنین در مقام ادای احترام به شهدای والامقام این خطه در مراسم یادواره 632شهید شهرستان لنگرود حضور یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سفر به استان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه رفع موانع تولید گیلان، شرکت و از چند واحد تولیدی و همچنین زیرساخت های عمرانی، تجاری و گردشگری منطقه آزاد انزلی بازدید کرد.
همچنین با توجه به موقعیت سوق الجیشی گیلان، قائم مقام وزیر کشور آذرماه در اولین همایش ملی پدافند غیرعامل در حوزه دریای خزر در رشت، حضور یافت و در سخنانی، بر لزوم لحاظ کردن این امر مهم در تمامی طرح های اساسی کشور تاکید کرد.

** اقتصاد مقاومتی؛ منابع طبیعی و زیستی، محور سفر وزیران به گیلان در زمستان 95
فصل پایانی سال 95 گیلان شاهد سفر وزیر نفت به استان گیلان و شرکت در جلسات اقتصاد مقاومتی، کارگروه رفع موانع تولید، نشست توسعه گردشگری و بازدید از سایت نفتی سردار جنگل رودسر بود.
بیژن زنگنه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان با بیان اینکه توسعه گردشگری گیلان باید با نگاه بین المللی باشد، افزود: استفاده از مشاور بین المللی در بعد گردشگری گیلان مهم است.
وی با اشاره به جایگاه مناسب گیلان در زمینه گردشگری ادامه داد: زیرساخت‌های گردشگری در استان در حال احداث بوده و ارائه خدمات گردشگری علاوه بر کشاورزی و صنعت در گیلان مهم است و مشکلات گردشگری استان باید برطرف شود.
زنگنه به اقامت کمتر از 20 درصد گردشگران در مراکز اقامتی رسمی گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: در مورد پرداخت وام ارزان قیمت، بزرگ‌ترین خدمت دولت برای کاهش سود تسهیلات، کاهش نرخ تورم بوده و استفاده از تسهیلات ارزان‌تر از صندوق توسعه ملی برای توسعه گردشگری مهم است.
وزیر معین دولت یازدهم در اقتصاد مقاومتی، با اشاره به اینکه مشکلات تاسیسات گردشگری در زمینه محیط زیست و منابع‌طبیعی در سواحل گیلان را پیگیری می‌کنم، افزود: تلاش می‌شود چشم‌انداز روشنی از آن ارائه کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه بندر کاسپین یک برون گرایی برای گیلان است، تصریح کرد: زیر ساخت ها نیز در این رابطه خوب است، بنابراین بایستی با تلاش بیشتری کار شود.
زنگنه با بیان اینکه گیلان باید بیشتر از جاهای دیگر ایران درآمد تولید سرانه داشته باشد، تصریح کرد: رونق صنعت که در این استان واضح است، گردشگری هم می تواند موجب توسعه گیلان شود اما بایستی دقت داشته باشیم تا زمین ها در این استان تبدیل به ویلا نشود.
دی ماه 95 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ششمین سفر کاری خود به گیلان، در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی استان گفت: در پروژه اتصال ریلی آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان، کار بزرگی را شروع کرده و در حال انجام داریم .
محمود واعظی با اشاره به اهمیت خط ریلی قزوین - رشت - آستارا، از آمادگی جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در این خط آهن خبر داد.
همچنین دی ماه سال گذشته کارگروه بررسی مسائل منابع طبیعی پروژه های مهم گیلان با اختیارات ملی در استان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تشکیل شد که این نیز می تواند برای گیلان راهگشا باشد.
معاون وزیر نیرو در امور آب نیز سال گذشته در سفر به گیلان، به بررسی مسائل موجود در زمینه توسعه زیرساخت های این بخش پرداخت. رحیم میدانی آب و محیط زیست را اولویت دولت در برنامه ششم توسعه عنوان و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در آب روستایی ردیف ملی نداشتیم، اما از منابع عمرانی امسال 15هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه ها هزینه کردیم که در سال 96 به 20 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
با توجه به اهمیت راه و حمل و نقل در زمینه تجارت و گردشگری ، داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز به گیلان سفر کرد و در نشست با استاندار گفت: 500 میلیارد ریال برای نگهداری جاده های گیلان اختصاص یافت.
احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر نیز در سفر سال گذشته خود به گیلان اظهار کرد: حدود هشت هزار واحد مسکن مهر در استان باقی مانده که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار است و تا پایان دولت یازدهم آماده می شود.
گیلان در سایه عقلانیت و تدبیر دولت یازدهم در عرصه های مختلف، به موفقیت های خوبی دست یافته است؛ نرخ رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی گیلان در ابتدای دولت یازدهم نیز به 7.4 درصد بهبود یافته، کمک های دولت یازدهم به شهرداری های گیلان 243 درصد رشد داشته، 514 واحد صنعتی تاکنون از تسهیلات رونق تولید بهره گرفته اند.
همچنین سرمایه گذاری 12 هزار میلیارد ریالی در حوزه سلامت گیلان و افزایش تخت های بیمارستانی در استان و بهبود خدمات درمانی در دولت تدبیر و امید، پرداخت چهار هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در استان و اختصاص 300 میلیارد ریال اعتبار برای کمک به صیادان از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای گیلان است.
در سال 95 افزون بر هفت هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و حدود 880 واحد تولیدی از این تسهیلات برخوردار شدند. سال گذشته با استفاده از گشایش های حاصل از برجام، بیش از 180 میلیون دلار در استان سرمایه گذاری شد در حالیکه این رقم در سال های قبل از آن، تقریباً صفر بود.
در دو سال گذشته چایکاران با توجه به فضای خوب ایجاد شده بیش از چهار هزار هکتار باغ‌های رها شده را احیاء کردند و فقط امسال 60 درصد افزایش محصول داشته‌ایم. با بهره‌برداری از واحدهای جدید اقامتی در گیلان تخت‌های موجود در هتل ها ، از 17 هزار به 24 هزار افزایش یافته است.
گیلان از فرصت‌های گشایش برجام استفاده لازم را بعمل آورده که ماحصل آن، صدور مجوز رسمی و قطعی وزارت امور اقتصادی و دارایی به میزان بیش از 180 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی بوده ضمن اینکه میزان سرمایه گذاری داخلی که در ابتدای دولت یازدهم، 15 هزار میلیارد ریال بوده، فقط در سال 95 به 50 هزار میلیارد ریال رسیده است.
برجام زمینه تسهیل صادرات در گیلان را نیز فراهم کرد و صادرات استان بیش از 20 درصد افزایش داشت. در سه سال گذشته، شاخص بهره‌مندی استان از گاز طبیعی در شهرها به 100 درصد و در روستاها به 97 درصد رسید و 9 شهرستان استان به عنوان شهرستان سبز اعلام شد و در توسعه‌ زیرساخت‌های آب و آسفالت و راه های روستایی نیز شاهد گسترش چشمگیری بوده‌ایم.
فرآوری محصولات کشاورزی از 1.7 میلیون تن به 2.3 میلیون تن افزایش یافت. شاخص 63 درصدی گاز رسانی در استان گیلان در شروع به کار دولت یازدهم نیز به 95 درصد رسید. با توجه به اهمیت سازمان های مردم نهاد در استقرار مردم سالاری، می توان از سه برابر شدن تعداد سازمان‌های مردم نهاد بعنوان نکته مثبت دیگر فعالیت دولت تدبیر یاد کرد .