دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن، تلاش برای رفع محرومیت از مناطق مختلف کشور را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا توانسته است خدمات قابل شایانی را در این مناطق در حوزه های مختلف به ویژه رفع مشکلات حاشیه نشینان انجام دهد.

به گزارش مرور نیوز حاشیه نشینی یکی از مشکلات و معضلاتی است که مردم محروم و نیازمند جامعه از آن رنج برده و امروزه اغلب کشورهای در حال توسعه و کشور ما ایران درگیر آن است و حتی در برخی از کشورهای توسعه یافته نیز مهاجرت های بی رویه به شهرهای بزرگ در مواردی بافت جمعیتی شهرها را تحت تاثیر قرار داده است.
در حال حاضر شهرهای مختلف ایران نیز با این معضل دست به گریبان بوده و مهاجرت روستاییان به شهرها، سکونت در حاشیه شهرها و عدم امکانات و اشتغال مناسب از عوامل تشدید کننده این معضل است و بدون شک این مشکل تنها با تلاش مسئولان و فرهنگ سازی مناسب قابل رفع و یا کاهش است.
استان کردستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پدیده حاشیه نشینی در شهرهای مختلف استان رواج داشته و آمار زیادی از مردم این استان علی رغم مشکلات و معضلات موجود در مناطق حاشیه و نواحی منفصل شهری سکونت دارند.
دولت تدبیر و امید در راستای رفع این معضل در سراسر کشور از جمله استان کردستان و شهر سنندج اقدامات بسیار موثری انجام داده است.
فرماندار سنندج در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از اهداف اساسی دولت تدبیر و امید برای رفع محرومیت از چهره جامعه این بوده که حاشیه نشین ها را توانمند و حاشیه نشینی را بهسازی کند.
ابراهیم زارعی با بیان اینکه در این راستا تلاش بر این است که روستاها و مناطق محروم از حداقل امکانات بهره مند شوند افزود: بر این اساس در شهر سنندج گروه های محلی تشکیل داده و جاهایی را که امکان بهسازی وجود داشت، مقاوم سازی کردیم.
به گفته وی بر اساس اقدامات انجام شده در این راستا فاضلاب 97 درصد از روستاهای شهرستان سنندج دفع شده و در زمینه گازکشی به این روستاها نیز اقدامات بسیار موثری انجام گرفته است.
فرماندار شهرستان سنندج با بیان اینکه آموزش نقش مهمی در کاهش معضلات حاشیه نشینی دارد ادامه داد: برای دستیابی به این مهم، گروه های محلی تشکیل داده ایم و آموزش های فکری و اقتصادی به مردم ارائه شده است.
وی اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی ایجاد حاشیه نشینی در شهرها، بی توجهی به روستاها و سیل مهاجرت روستاییان به شهر بوده است و این مساله در دولت تدبیر و امید بصورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.
زارعی یکی دیگر از دلایل ایجاد حاشیه نشینی را ضعف مالی طبقه متوسط جامعه و ارزانی زمین و مسکن حاشیه شهر دانست و افزود: در یک مقطع زمانی نیز، رونق بورس خرید و فروش زمین و مسکن این مناطق، به گسترش حاشیه نشینی دامن زد و این عوامل موجب ساخت خانه ها به صورت قول نامه ای و غیراستاندارد و با کاربری غیرمجاز شد.
**اقدامات دولت یازدهم برای ساماندهی حاشیه شهر سنندج ستودنی است
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز اظهار کرد: دولت تدبیر و امید، تلاش های خوبی برای ساماندهی حاشیه شهر سنندج انجام داده و در دست اقدام دارد و نتایج این اقدامات در سه محله حاشیه شهر به خوبی نمایان است.
کیومرث ایراندوست با بیان اینکه یکی از کارهای وزارت راه و شهرسازی در این راستا تهیه سند بازآفرینی است افزود: این سند تا حدی جامع و کلان و دارای راهکار است.
وی به بهسازی محله های عباس آباد، کانی کوزله و فرجه، از طریق پروژه شرکت عمران بهسازی شهری با همکاری بانک جهانی، اشاره کرد و افزود: این کار از نظر کالبدی تاثیرات مثبتی داشت و بهبود بحث تامین زیرساخت و بخش عمده ای از فضای کالبدی و سطوح سرانه را در پی داشت.
این دانش اموخته دکترای برنامه ریزی شهری با بیان اینکه دولت قبل کمتر به مسئله تجربه و تخصص توجه داشت اضافه کرد: دولتمردان قبلی تصور می کردند که با پول و تامین مالی می توان مسائل را حل کرد که هیچگاه این اتفاق نیفتاد و ابعاد مشکلات گسترده تر شد.
وی در ادامه گفت: بخش عمده ای از مشکل حاشیه نشینی شهرها، ریشه در نظام توسعه کشور دارد و نیاز است که در توسعه ملی و منطقه ای، بازنگری صورت گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه اقتصاد مبتنی بر نفت ایران، باعث توزیع و برخورداری نابرابر منابع شده است افزود: دولت با تمام تلاشی که کرده به درستی نتوانسته است این نابرابری را رفع کند.
وی ادامه داد: بخش عمده ای از مسئله اسکان غیررسمی در کشور به اقتصاد کلان بر می گردد و اقتصاد کلان نیز تا حد زیادی زاینده فقر و نابرابری است.
ایراندوست اظهار کرد: در سطح محلی و مکانی نیز باید دقیق تر عمل و اقدام به بهسازی و بازآفرینی سکونتگاه های موجود کنیم.
وی دلیل اسکان غیررسمی در حواشی شهرها را نبود پاسخ های منطقی برای تقاضای مردم دانست و اضافه کرد: بخش عمده ای از این اسکان ها مربوط به طبقات متوسط و متوسط به پایین جامعه است.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان اظهار کرد: طبق پژوهش های انجام شده از ناحیه منفصل نایسر، مشخص شد که 10 گروه مختلف در این ناحیه زندگی می کنند که فقرا، سرمایه داران خرد و گروه های متوسط ناتوان در تامین مسکن، از مهمترین آنها هستند و هر کدام تاثیر مخصوص به خود را بر حاشیه نشینی گذاشته اند.
نایسر، ننله و حسن آباد سه روستای بزرگ در اطراف شهر سنندج بودند که براساس مصوبه سال 90 دولت دهم به ناحیه منفصل شهری تبدیل شدند و شهرداری سنندج به این نواحی خدمات ارائه می کند.
براساس آمارها حدود 100 هزار نفر جمعیت در این سه ناحیه منفصل ساکن هستند.