رئیس مرکز بهداشت ملایر گفت: در حال حاضر 228 هزار نفر از جمعیت این شهرستان در سامانه سیب ثبت نام شده اند که معادل 76 درصد از جمعیت ملایر را شامل می شود.

به گزارش مرور نیوز نیکو امجدی روز یکشنبه در نخستین همایش فرصت ها و چالش های سامانه سیب جنوب استان همدان در شهرستان ملایر اظهار کرد: از این تعداد 107 هزار و 800 نفر جمعیت روستایی، 107 هزار و 700 نفر جمعیت شهری و 18 هزار و 400 نفر در مناطق حاشیه شهر ملایر در سامانه سیب ثبت نام کرده اند.
وی افزود: در ابتدای اجرایی شدن سامانه سیب، حدود 130 هزار نفر از جمعیت ملایر که بیشتر مربوط به مناطق روستایی بود، اطلاعات جمعیتی این افراد از سامانه شهاب به سامانه سیب انتقال داده شد که با همکاری بهورزان، مراقبان سلامت و رابطان بهداشت مراکز، سرشماری انجام و همچنان ادامه دارد.
وی بیان کرد: هم اکنون از 20 مرکز برتر استان همدان، 12 مرکز برتر مربوط به شبکه بهداشت و درمان ملایر است که پایگاه سلامت ازناو رتبه نخست استان را در ثبت خدمات به خود اختصاص داده است.
امجدی افزود: علاوه بر این از بین 20 کاربر برتر استان همدان، 10 کاربر مربوط به شبکه بهداشت و درمان ملایر و رتبه نخست خدمات ثبت شده در استان را با بیش از یک میلیون و 400 هزار خدمات ثبت شده دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر از 92 خانه بهداشت در سطح شهرستان ملایر، 51 خانه بهداشت برای ثبت خدمات فعال است و از 26 مرکز خدمات جامع سلامت، 24 مرکز بهداشتی و درمانی و 9 پایگاه بهداشتی در سطح این شهرستان فعال است.
رئیس مرکز بهداشت ملایر گفت: طبق آخرین گزارش گیری از سامانه سیب در اردیبهشت ماه امسال، 28 پزشک در 21 مرکز خدمات جامع سلامت به ثبت خدمات در سامانه سیب پرداخته اند.
دکتر امجدی برگزاری بیش از 10 جلسه آموزشی گروهی برای پزشکان، ماما، مراقبان سلامت، بهورزان و کارشناسان ستادی، آموزش فردی به بیش از 190 نفر از پرسنل خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت، صدور تشویقی برای پرسنل فعال و اختصاص کارانه تشویقی، خرید 177 سیستم در سال گذشته، کابل کشی 17 مرکز خدمات جامع سلامت و هفت پایگاه سلامت و رفع مشکلات مراکز فاقد دسترسی به خط یا ADSL را از جمله اقدامات در راستای اجرای برنامه سامانه سیب برشمرد.
وی همچنین عدم فعال سازی ADSL به دلیل مشکلات زیرساختی مخابرات را از جمله مشکلات اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: هم اکنون در 2 مرکز و 19 خانه بهداشت ملایر امکان هیچگونه اتصال به ADSL وجود ندارد.
امجدی یادآور شد: در همین رابطه مقرر شد در بیش از 15 خانه بهداشت ملایر بر اساس پیگیری های به عمل آمده، مشکلات رفع و امکان دسترسی به سامانه فراهم شود، اما همچنان شرایط برای اتصال فراهم نشده است.
وی اظهار کرد: در این راستا و طبق آخرین گزارش های انجام شده، 70 مرکز فعال و 52 مرکز غیر فعال در سطح شهرستان ملایر داریم.
وی خواستار مشارکت و همراهی جدی مردم این شهرستان در تکمیل ثبت نام در سامانه سیب شد و افزود: به دلیل عدم ثبت نام کامل جمعیت ملایر در مناطق شهری، نیاز به سرشماری دارد که مشارکت مردم در این زمینه مناسب نیست و نیاز به همکاری سایر ارگان ها و نهادها داریم.
رئیس مرکز بهداشت ملایر در عین حال زمان بر بودن ثبت مراقب به صورت آنلاین در مراکز پر جمعیت را از دیگر مشکلات برشمرد و بیان کرد: از نظر کمبود نیروی انسانی در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه ها و خانه های بهداشت تحت پوشش نیز مشکل داریم.
امجدی تاکید کرد: ثبت خدمات هم در سامانه سیب و هم در سامانه درآمد(اطلس) مشکلاتی را به وجود آورده که نیاز به تسریع در راه اندازی قسمت درآمد سامانه سیب و جلوگیری از دوباره کاری دارد.
در این همایش از کاربران برتر استان همدان در زمینه ثبت اطلاعات و خدمات سامانه سیب و بهورزان و مراقبان سلامت تجلیل به عمل آمد.
طرح سامانه یکپارچه بهداشت(سیب) به منظور تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت از سال گذشته آغاز شد که تاکنون بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت استان همدان در این سامانه ثبت نام شده اند.
تاکنون 228 هزار نفر از جمعیت شهرستان ملایر نیز در این سامانه ثبت نام شده اند و پرونده سلامت این افراد الکترونیکی شده است.
ملایر دارای 102 خانه بهداشت و 27 مرکز خدمات جامع سلامت است که تا کنون در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در این شهرستان بیش از 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.