مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: مشکل کیفیت آب آشامیدنی در هیچ کدام از شهر‌های استان وجود ندارد.

‌به گزارش مرور نیوز، به نقل از روابط عمومی شرکت اب و فاضلاب خراسان شمالی، غلامحسین ساقی افزود: البته ادعا نداریم که تمام آبی که به مشترکان تحویل داده می‌شود دارای طعم یکسانی است، اما آبی که در شبکه‌های شهرهای استان جاری است، کیفیت مطلوبی داشته و کاملا سالم است‌.

وی با تاکید بر اینکه آب بجنورد و سایر شهرهای استان به لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی ندارد، گفت: کیفیت و سلامت آب شبکه‌ها، مرتب بررسی و رصد می‌شود و به هیچ عنوان آب ناسالم به مشترکان تحویل نشده است و وارد شبکه نمی‌شود‌.

ساقی با بیان اینکه آب آشامیدنی بخش قابل توجهی از شهروندان بجنوردی از سد شیرین دره تامین می‌شود، اظهار کرد: بخش دیگری از مشترکان نیز از آب اختلاط شده با آب چاه‌های ارکان، چاه‌های داخل شهر و آب سطحی سد شیرین دره مشروب می‌شوند که کیفیت این آب نیز مطلوب است‌.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: سختی بالای آب در برخی از مناطق شهر در زمان قبل از بهره برداری از سد شیرین دره، سبب شد تا شرکت‌های تصفیه آب وارد عرصه شوند اما اکنون با اختلاط انجام شده مشکل سختی آب نیز بشدت کاهش یافته است.

به گفته وی، 25 شرکت در استان زمینه تصفیه آب فعالیت دارند که 13 شرکت در بجنورد و مابقی در شیروان هستند‌.

ساقی درباره گلایه‌ها از کیفیت آب گفت: بخشی از مشکل کاهش کیفیت آب مربوط به فرسودگی شبکه و خط انتقال آب است‌.

وی تصریح کرد: زنگ زدگی لوله‌های گالوانیزه به کار گرفته شده در شبکه توزیع داخل منازل بعضی از شهروندان‌ سبب می‌شود تا مواد حاصل از زنگ زدگی وارد آب شبکه شود و کیفیت آب ‌آنها را تحت شعاع قرار دهد‌.

ساقی افزود: برخی مشکلات کیفیت آب نیز مربوط به تغییر کیفیت آب و یا وجود گل و لای است که این مشکل‌ به هنگام اتفاقات و ترکیدگی لوله‌های فرسوده رخ می‌دهد و این ایراد نیز مقطعی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در‌باره گلایه مردم گلستان شهر از کیفیت آب گفت: لوله‌های کار گذاشته شده در خط انتقال گلستان شهر، برای جمعیت 22 هزار خانواری این مجموعه مسکونی طراحی شده است اما اکنون تنها پنج هزار خانوار در گلستان شهر ساکن هستند و به همین لحاظ میزان مصرف کمتر از حدی است که طراحی شده است‌.

ساقی تصریح کرد: پایین بودن میزان مصرف سبب شده تا ماندگاری آب در لوله ها بیشتر باشد و همین امر تا حدی کیفیت آب را کاهش می‌دهد‌.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب برای رفع این مشکل با برنامه ریزی مداوم تخلیه شبکه های انتهایی را در برنامه داشته و به صورت مداوم شست و شوی شبکه‌ها انجام می‌شود‌.

گفتنی است شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی حدود 182 هزار مشترک دارد و جمعیت زیر پوشش این شرکت 496 هزار و 347 نفر است که از این تعداد، 12 هزار نفر ساکنان روستاهای اطراف شهرها هستند که از مزایای خدمات بهره مند شده‌اند.