سرپرست پایگاه محوطه باستانی سیلک (Seialk) از مرمت و ساماندهی این محوطه باستانی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، محسن جاوری اظهار کرد: مرمت و ساماندهی این محوطه تاریخی با صرف یک میلیارد و 100 میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی انجام شده است.
محسن جاوری با تاکید بر اینکه محوطه سیلک یکی از کهن ترین و مهمترین مرکزهای استقرار بشر در فلات مرکزی ایران و نیازمند توجه بیشتر است، افزود: کف فرش اتاق های اداری و ساماندهی نمایشگاه سیلک و مرمت تپه های باستانی از جمله اقدام های مرمتی برای این طرح بوده است.
وی جمع آوری کف فرش آجری فرسوده، اجرای کف فرش و قرنیز با آجر سنتی، اندود کاهگل بدنه های نمایشگاه، اندود کاه گل حفاظتی روی تپه ها در دو لایه، اجرای آبراهه، دیوار خشتی برای محافظت از ترانشه ها، اجرای فنس کشی دور تا دور تپه جنوبی را از دیگر کارهای انجام شده این طرح بیان کرد.
تپه های سیلک (Seialk) با قدمتی بیش از هفت هزار و 500 سال در محافل علمی و باستان شناسی ایران و جهان به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های تمدن بشری شناخته می شود که آثار تاریخی به دست آمده از این محوطه باستانی یادآور خاطره هزاران سال سیر زندگی و تمدن در منطقه است.
تحقیقات و کاوش های سال 1388 در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه های نخستین تمدن سیلک را بیش از هشت هزار سال مرتبط کرده است.
نخستین بار یک هیات فرانسوی به سرپرستی رومن گریشمن در حدود سال 1312 هجری شمسی در سیلک به کاوش و حفاری پرداختند و با بدست آمدن آثار و اشیای سفالی و فلزی از دل تپه ها، به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند و اهمیت این منطقه در سیر تمدن بشری به جهانیان آشکار ساختند.
محوطه باستانی سیلک کاشان در 24 شهریور1310 به شماره 38 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
تپه های باستانی سیلک در جاده فین کاشان نزدیک باغ تاریخی فین قرار دارد.