استاندار اصفهان در همایش تبیین جایگاه شورای فرهنگ عمومی گفت: ارتباط و تناسب میان فرهنگ عمومی رایج در جامعه و فرهنگ رسمی می‌تواند شاخص و معیار مناسبی برای ارزیابی وضعیت فرهنگی جامعه باشد.

به گزارش مرور نیوز از اصفهان، زرگرپور اظهار داشت: فرهنگ در سطح رسمی مشتمل بر چارچوب‌ها و ارزش هایی است که توسط سیاستگذاران تبیین و با هدف گذاری مشخص، نقشه راه ترسیم می‌شود، در این سیاستگذاری نهادهای رسمی از جمله دستگاه‌های نظارتی، آموزشی و نیز مدیران و متولیان فرهنگی هر یک به سهم خود نقش‌آفرین و تأثیرگذارند و در سطح غیررسمی یا سطح عمومی هم نهادهای مدنی همچون انجمن ها، کانون‌های فرهنگی و اجتماعات دینی مانند مساجد و هیأت‌های مذهبی در شکل‌گیری هنجارها و فرهنگ عمومی اثر بخشند.

وی افزود: ارتباط و تناسب میان فرهنگ عمومی رایج در جامعه و فرهنگ رسمی که بر اساس ارزش‌ها و باورهای مردم توسط سیاستگذاران این عرصه تبیین می‌شود، می‌تواند شاخص و معیار مناسبی برای ارزیابی وضعیت فرهنگی جامعه و نیز میزان توفیق سیاستگذاران و راهبران حوزه فرهنگ در ارتقای سطح فرهنگی جامعه تلقی شود.

استاندار اصفهان اظهار داشت: درواقع فرهنگ عامه شامل گویش، زبان، آداب و سنن و به طور کلی سبک زندگی رایج مردم در کوچه و بازار و هنجارها و رفتارهای مردم در ارتباطات روزانه اجتماعی از قبیل ترافیک، تجارت، معاشرت و... خارج از تبادل و تعامل دو سطح فرهنگ رسمی و غیررسمی نیست، آنچه در عرصه فرهنگ اهمیت بسیاری دارد نوع و میزان ارتباط و تبادل دائمی و روزمره میان مردم و هم افزایی و همگرایی دو سطح رسمی و عمومی فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه هر دو سطح مذکور بخشی از واقعیت جامعه امروز ماست و هر یک اثربخشی خاص خود را دارد، گفت: فرهنگ رسمی با راهبری و سیاستگذاری و برنامه ریزی تلاش می‌کند جامعه را به سمت خیر و فضیلت هدایت کند و فرهنگ عمومی با تولید و بازتولید دائمی هنجارها و باورهای جامعه، میزان اثربخشی فرهنگ رسمی را به بوته نقد می‌کشد که در این میان نقش نخبگان فرهنگی به عنوان حلقه واسط میان دو سطح فرهنگی اهمیت فراوانی دارد و به میزانی که نخبگان فرهنگی امکان اثربخشی و تعامل و ارتباط با جامعه داشته باشند، می‌توان به ارتقای سطح فرهنگی جامعه و اصلاح ناهنجاری‌ها و بداخلاقی‌ها امیدوار بود.

استاندار اصفهان افزود: مهم این است که بین باورها و اعتقادات جامعه و سیاست‌های اعمال شده از سوی حکومت و استفاده از ظرفیت نخبگان در جهت دهی درست به رفتارهای مردم تناسب منطقی برقرار باشد و دستگاه‌های سیاستگذار صرفاً به هدف گذاری و برنامه ریزی و نظارت بپردازند و از مداخله و تصدی گری غیر ضروری بپرهیزند.

زرگرپور با بیان اینکه سیاستگذاری فرهنگی باید مبتنی بر باورهای جامعه باشد، گفت: برای نهادینه شدن امر فرهنگی در هر سه ساحت تعمیق شناخت و معرفت افزایی، آگاهی بخشی و آموزش مستمر و نظارت بر تغییرات فرهنگی و رصد دایمی وضعیت فرهنگی جامعه که هر سه در حوزه تولی گری می‌گنجد، دولت وظیفه سنگینی بر عهده دارد.