اوپک روز چهارشنبه رایزنی ها بر سر توافق کاهش تولید و افزایش قیمت ها را آغاز کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، در حالی که ایران و عراق در برابر فشارهای عربستان برای مشارکت کامل در هر گونه کاهش تولید مقاومت می کنند، اوپک روز چهارشنبه رایزنی ها بر سر توافق کاهش تولید و افزایش قیمت ها را آغاز کرد.

وزرای کشورهای عضو اوپک ساعت 7 صبح به وقت گرینویچ (10.30 به وقت تهران) نشست غیررسمی خود را در پارک هیات هتل وین آغاز کردند و قرار است نشست رسمی نیز در در سال 9 صبح به وقت گرینویچ در محل مقر این سازمان در وین آغاز شود.

یکی از اعضای هیئت عراقی حاضر در هتل محل مذاکرات گفت: «امروز توافقی به دست خواهد آمد.»

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز گفت: «من خوش بین هستم. وی افزود، هیچ درخواستی از ایران برای کاهش تولید صورت نگرفته است.

روز سه شنبه ایران در نامه ای به اوپک خواستار کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت عربستان شد، رقمی که بسیار بیشتر از کاهش تولید پیشنهادی عربستان است.

14 کشور عضو اوپک که یک سوم از نفت جهان را تولید می کنند، در ماه سپتامبر در الجزایر به توافقی مقدماتی برای کهاش تولید و رساندن آن به 32.5 تا 33 میلیون بشکه دست یافتند.

اوپک گفته بود کشورهای ایران، لیبی و نیجریه را از کاهش تولید معاف خواهد کرد.

توافق ماه سپتامبر یک پیروزی برای ایران بود. تهران مدتهاست که اعلام کرده خواهان افزایش تولید خود و بازپس گیری سهم از دست رفته خود از بازار نفت است.

در طی هفته های اخیر، ریاض موضع خود را تغییر داده و پیشنهاد کرده که تولید خود را نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد. عربستان در عین حال گفته که ایران باید تولید خود را در سطح 3.8 میلیون بشکه فریز کند که مساوی یا اندکی بیشتر از سطح تولید فعلی تهران است.