عضو کانون صنایع غذایی کشور گفت:در شرایط کنونی هیچکدام از فعالان اقتصادی از وضعیت تخصیص ارز راضی نیستند و ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط یک رانت بود برای عده ای و آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد کرد.

به گزارش مرور نیوز، عضو کانون صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه مشکل تخصیص ارز برای تامین مواد غذایی و مواد اولیه صنایع غذایی یکی از دلایل تورم کنونی در مواد غذایی است، اظهار کرد: در حال حاضر به صورت کارشناسی هیچگونه دلیلی برای کنترل تورم مواد غذایی در کشور وجود ندارد و تا زمانی که اتفاق مثبتی رخ ندهد تورم همچنان پابرجاست.

علی موحد با بیان اینکه مسائل دیگری که درباره رفع تحریم ها و افزایش فروش نفت مطرح می شود کاملا روانی است، افزود: در شرایط کنونی تورم فزاینده‌ای در کشور وجود دارد و اگر مشکل برطرف نشود کمبودهایی در آینده بروز خواهد کرد و از طرف دیگر در حال حاضر ایران امکان پیوستن به بازار جهانی را ندارد.

او با بیان اینکه هم اکنون مشکلاتی در زمینه تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه وجود دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی هیچکدام از فعالان اقتصادی از وضعیت تخصیص ارز راضی نیستند و ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط یک رانت بود برای عده ای و آسیب های جدی به اقتصاد کشور وارد کرد.

مصرف غذا کمتر شده است

این عضو کانون صنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نمی توان فردی را پیدا کرد که دلیل مطرح شدن ارز ۱۱ هزار تومانی توسط رئیس جمهور را بداند، تصریح کرد: از قبل از انتخابات آمریکا تاکنون در کشور اتفاقی نیفتاده است که میزان ارز در کشور افزایش یافته باشد به همین دلیل همچنان مشکلات تامین ارز را داریم و موضوع ارز ۱۱ هزار تومانی برای سال آینده هم کارشناسی نشده است.

موحد با اشاره به اینکه اقتصاد در کشورها به هم پیوسته است، گفت: باید به بازار جهانی متصل باشیم که اقتصاد قابل پیش بینی باشد، در شرایط کنونی ورود به بازارهای جهانی برای ایران سخت شده است.

او افزود: در حال حاضر صنعت غذا نسبت به سایر صنعت های دیگر در ایران شرایط بهتری دارد، زیرا در شرایط تورم اقتصادی مردم کالاهای لوکس را کنار گذاشته اند اما مصرف غذا کمتر شده، هرچند زیاد قابل توجه نیست.

موحد با تاکید بر اینکه ضریب تورم در صنعت غذا بسیار کمتر از محصولاتی مانند لوازم خانگی و ... بوده است، تصریح کرد: طبق گفته مسئولان دولتی مردم باید نسبت به تامین مواد غذایی خیالشان راحت باشد اما در چند هفته گذشته شاهد کمبود روغن در کشور بودیم و هنوز هم در حال تلاش برای تامین تقاضای بازار هستند و این نشان می دهد که مشکلاتی در اقتصاد کشور وجود دارد.

فرصت های صادراتی در کشورهای عراق و افغانستان با موانع زیادی روبروست

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی باید روابط با همه کشورهای دنیا برقرار شود، اظهار کرد: هم اکنون فرصت های صادراتی در کشورهای عراق و افغانستان وجود دارد اما باید از این فرصت ها به نفع اقتصاد داخلی استفاده کرده و در شرایط کنونی موانع زیادی برای بهره گیری از بازارهای خارجی وجود دارد.

او با بیان اینکه در کشور مشکلاتی بیشتر از کرونا داشتیم، اظهار کرد: به عبارت دیگر کرونا اثرات منفی بیشتری بر اقتصاد کشورهای دیگر نسبت به ایران گذاشته است، چراکه در کشور ما مشکلات ناشی از تحریم و سومدیریت ها وجود داشته که این دسته، اثرات منفی بیشتری نسبت به کرونا در اقتصاد بر جای گذاشته است.

این عضو کانون صنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه صنایع غذایی یکپارچه هستند، اظهار کرد: در حال حاضر نمی توان یک بخش از صنایع غذایی را نسبت به سایر بخش ها متمایز دید و گفت بیشتر آسیب دیده است چون تقریبا همه آنها به صورت زنجیره ای در ارتباط با هم هستند، اما به طور کلی صنایع لبنی نسبت به سایر بخش های صنعت غذا شرایط بهتری در تامین مواد اولیه و پاسخگویی به تقاضای بازار داشته اند.

در ماه های اخیر با وجود اینکه دولت وعده کنترل تورم در حدود ۲۰ درصد را داده بود اما بیش از ۵۰ درصد تورم مواد غذایی داشته ایم و این مساله سفره غذایی مردم را کوچکتر کرده است و هنوز مشکلات تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه صنایع غذایی و تهیه برخی کالاهای اساسی همچنان پابرجاست و چشم انداز روشنی برای آینده وجود ندارد با این حال دولتمردان بودجه سال آینده را بدون در نظر گرفتن این مشکلات تدوین کرده اند.