میزگرد تخصصی «بومی سازی صنعت ICT - دستاوردهای اپراتورهای موبایل» با حضور نمایندگانی از سوی اپراتورهای تلفن همراه و چهره‌های علمی برگزار و به ظرفیت‌های عملیاتی اپراتورهای تلفن همراه به خصوص همراه اول برای حمایت از شرکت‌های فناور ایرانی پرداخته شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، میزگرد تخصصی «بومی سازی صنعت ICT - دستاوردهای اپراتورهای موبایل» در جریان برگزاری بیست و نهمین کنفرانس مهندسی برق ایران، عصر امروز به شکل آنلاین و البته با حضور اعضای مشارکت کننده در پنل در محل برج همراه برگزار شد.

این پنل که به ریاست حمید بهروزی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول و با دبیری فرامرز رستگار، دبیر سندیکای مخابرات برگزار شد، میزبان وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول، حسن بولوردی، معاون فنی و مهندسی ایرانسل، محمدرضا پاکروان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، عباس محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر و کریم محمدپور اقدم، عضو هیأت علمی تهران بود.

حمایت چند وجهی همراه اول از شرکت های دانش بنیان و فناور

حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این پنل ضمن اشاره به فعالیت هایی که از سوی اپراتورهای تلفن همراه جهت حمایت از تولیدات بومی انجام شده است، اشاره ای به توجه ویژه هر دو اپراتور اصلی تلفن همراه به مقوله تحقیقات داشت و اظهار کرد: سرمایه گذاری ما در حوزه پژوهش ها و تحقیقات دانشگاهی مخصوصا با تمرکز بر حوزه فناوری های نوین، این سیگنال را برای جامعه علمی داشته که «پژوهش» در کشور خریدار دارد.

وی ادامه داد: این رویکرد را می توان در اعطای حمایت پژوهشی (گرنت) به پایان نامه های مرتبط با حوزه های مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برای تشویق دانشجویان و بهره مندی از توانمندی اساتید، شاهد بود.

بهروزی همچنین اشاره ای به حمایت از شرکت های دانش بنیان در قالب فراخوان های خریدی که همراه اول داشته است، کرد و گفت: پیرو این فراخوان ها، شرکت های دانش بنیان ترغیب به سرمایه گذاری شدند؛ اما نکته ای که این شرکت ها باید ضمن احتساب حمایت همه جانبه اپراتور داشته باشند، این است که با توجه به اهمیت سرعت عمل، هم توجه خاص به امر «تیم» و هم «سرمایه گذاری» داشته باشند تا در روند حرکت محصول به سمت بلوغ تسهیل شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره حمایت از تجاری سازی تجهیزات بومی، یادآور شد: ما شرکت هایی که توان تولید تجاری دارند را شناسایی کرده، نمونه های اولیه آنها را در آزمایشگاه های خود تست و تأیید می کنیم و زمینه استفاده همراه اول از آن را محصولات را فراهم می آوریم.

وی افزود: به عنوان مثال از ابتدای مطالعات مرتبط با نسل پنجم، تمرکزمان بر بومی سازی این نسل از فناوری بود و اکنون نیز یکی از هدف گذاری هایمان این است که بین 50 تا 80 درصد تجهیزات مورد نیاز اپراتور را ظرف سه سال آینده از طریق تولیدات داخلی تأمین کنیم؛ بنابراین اگر نگاه شرکت های دانش بنیان نیز «بنیادی» باشد، می توانند محصولی در رده بخش تلکام تولید کنند.

بهروزی با تأکید بر اینکه به طور خلاصه نقش اپراتورهای ارتباطی در ترغیب کنندگی، حمایتگری، آزمایش کنندگی تولیدات دانش بنیان و در نهایت تحمل ریسک های مربوطه است، اظهار کرد: بنابراین فرصت بسیار خوبی برای شرکت های نوآور و دانش بنیان فراهم است تا با همراهی بدنه اپراتور اول تلفن همراه، بتوانند محصولات بومی شان را به مرحله تولید صنعتی برسانند.

وی ضمن اشاره به اهتمام مدیرعامل همراه اول بر حمایت از تولیدات بومی و استفاده از تمامی ظرفیت های اپراتور اول تلفن همراه برای ایجاد حرکت در صنعت ارتباطات کشور، به جایگاه کلیدی وزارت ارتباطات جهت تسهیل این روند تحرکی داشت نیز اشاره و ابراز کرد: وزارت ارتباطات با در اختیار داشتن زیرساخت ارتباطی کشور باید در سال جاری و سال های پیش رو، درصد قابل توجهی از مصارف شان را به خرید از محصولات دانش بنیان اختصاص دهند و این انتظاری است که در راستای حمایت از تولید داخلی، از آن نهاد انتظار می رود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران به راه های حمایتی همراه اول از تولیدات بومی اشاره داشته و اذعان کرد: یکی از راه ها حمایت مرکز تحقیق و توسعه ما از شرکت های نوپایی است که می خواهند محصولات اولیه شان را به صورت پایلوت تولید کنند و مراحل تست، صنعتی سازی و تجاری سازی را جلو ببرند.

وی ادامه داد: راه دیگر حمایتی ما استفاده از ظرفیت «هاب»های استانی برای سوق دادن جهت سرمایه گذاری ها به سمت مناطق است؛ اما اگر میزان سرمایه گذاری های بیشتری بطلبد به سمت شرکت حرکت اول هدایت می شود.

بهروزی خاطر نشان کرد: علاوه بر این موارد حضور فعال همراه اول در مراکز نوآوری و در کنار قطب های دانشگاهی است که اتفاق خوبی در راستای حمایت از تولیدات نوآورانه است و نهایتا هم در تعاملی که با صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم، این صندوق پذیرفته در راستای سرمایه گذاری روی پروژه های بومی، حمایت هایی را در قالب تخصیص وام های کم بهره به شرکت ها داشته باشد.

نگاه کاهش اتکا به خارج از کشور در برنامه های تحقیقاتی همراه اول

همچنین در این پنل وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در اسفند 1398 اظهار کرد: مأموریت های این مرکز در ارتباط با صنعت ارتباطات و با اولویت تأمین نیازهای گروه همراه اول است؛ به عنوان مثال تاکنون توجهمان معطوف به حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری بوده و در گام بعد به سمت بومی سازی محصولات استراتژیک با اولویت اپراتور اول تلفن همراه می رویم.

وی با بیان اینکه در این زمینه ها فراخوان های مختلفی را ظرف یک سال گذشته داشتیم تا تیم های فعال را شناسایی کنیم، عنوان کرد: سعی کردیم با ایجاد مشوق هایی، به تشکیل تیم ها کمک کنیم زیرا معتقدیم حرکت به سمت تولید در عرصه مخابرات، نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با تأکید بر اینکه نگاه مان کاهش اتکا به خارج از کشور است، گفت: ظرف یک سال گذشته حدود هزار و 500 میلیارد تومان در حوزه سامانه ها و پلت فرم های بومی خرید داشته ایم.

دعوت معاون فنی همراه اول از استارتاپ ها برای ورود به مقوله 5G

مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز با حضور در این پنل تخصصی با بیان اینکه همراه اول ورود به فناوری 5G را از سال 1395 و با همکاری دانشگاه ها آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی شامل تیم های فنی اپراتور و شرکت های داخلی فرایند بومی کردن این فناوری را پیش برده است، اظهار کرد: اکنون در فناوری نسل پنجم تسلط بر فناوری به وجود آمده و این دستاورد بسیار با اهمیتی برای کشور و صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی یکی از چالش های اصلی پیش پای توسعه فناوری نسل پنجم را بحث فرکانس دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم از سمت اپراتور سفارشی دهیم و آنتنی ساخته شود، نیازمند مشخص بودن فرکانس هستیم؛ همچنین بعد از آن با توجه به تدوین نقشه راه همکاری اپراتورها با صنایع و سیاست های حمایتی رگولاتوری از اهمیتی بالایی برخوردار است.

معاون فنی و توسعه همراه اول اشاره ای به سند استخراجی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای توسعه این فناوری که مواردی نظیر توسعه بستر فیبرنوری را شامل می شود، داشت و گفت: در بخش دیگری از این سند به توسعه 5G به صورت هات اسپات در 2021 اشاره شده که ما سال 1399 روی شبکه تجاری این فناوری را زیر بار بردیم و امیدواریم امسال هم اجرای پایلوت را با صنایع داشته باشیم.

وی گفت: در ادامه نیز بحث واگذاری بیشتر باندهای فرکانسی مطرح است تا اینکه بعد از 2024 شروع پوشش سراسری این فناوری را داشته باشیم.

طاهری بخش سه ضلع فناوری نسل پنجم را اپراتورها، صنعت و مصرف کنندگان عنوان کرد و ادامه داد: استارتاپ ها و شرکت های فناور باید به صنایعی نظیر فولاد، انرژی، خودروسازی، بنادر حمل و نقل و مباحثی نظیر شهرهای هوشمند کمک کنند تا این صنایع نیازهایشان را شناسایی و با توجه به کاربردهای 5G به سمت رفع این نیازها بروند زیرا فناوری نسل پنجم صرفا B2C نیست.