وزیر اقتصاد گفت:اقتصاد هوشمند، اقتصاد دیجیتال نیست. ما نباید خود را گرفتار اقتصاد دیجیتال کنیم. اگر چه باید این مسیر طی شود اما نباید منتظر باشیم به بلوغ برسد و بعد به دنبال مرحله بعدی برویم.

به گزارش مرور نیوز، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در همایش اقتصاد هوشمند اظهار کرد: ما از نظر دارایی ها، منابع و ذخایر در جهان مانند نفت، گاز و معادن در بهترین وضعیت هستیم. اما باید ببینیم با وجود این منابع سرشار، شاخص هایی مانند  درآمد سرانه تولید، شاخص رفاه و ... چه وضعیتی داریم؟

او ادامه داد: ما در کشور از سال ۱۳۲۷ برنامه ریزی توسعه داشته ایم. اما بسیاری از کشور‌ها امروز در توسعه اقتصادی از ما سبقت گرفتند.

وی افزود: چرایی این سوالات باید مشخص شود. علت اصلی این است که ما بستر استفاده بهینه از منابع تولید را سرلوحه اقدامات خود قرار نداده ایم.

او بیان کرد: استفاده بهینه تفکری است که در مدرن سازی ابزار‌ها برای افزایش توانمندی انسان در بهره مندی از طبیعت و منابع مالی به کار گرفته می‌شود.

او ادامه داد: اقتصاد هوشمند مسیر استفاده از منابع را مسیر موثرتری می‌کند؛ تا اگر به گذشته برگردیم احساس نکنیم، ان الانسان لفی الخسر.

وزیر اقتصاد گفت:شکاف‌های موجود ناشی از عدم وجود و هماهنگی دو عنصر هوش انسانی و هوش مصنوعی است. به عنوان مثال اگر به قابلیت‌های ذاتی و اصلی نفت پی نبریم همچنان باید از سوزاندن اولیه آن بهره ببریم.

دژپسند ادامه داد: پیام اقتصاد هوشمند این است که باید به دنبال این باشیم که آن چه در ذات مواد و انسان است را شناسایی کنیم و به صورت بهینه و کارآمد از آن‌ها بهره برداری کنیم؛ و این مهم با ارتقای جایگاه انسان به جایگاهی که خدا خلق کرده است میسر نمی‌شود.

وی گفت: یک بار در پاسخ به سوالی که از من شد مبنی بر اینکه نفت و گاز کشور شما روزی پایان خواهد یافت، در آن صورت چه می‌کنید، گفتم: در نظر بگیرید اگر مصرف نفت و گاز را همین موارد ببینیم، حرف شما درست است. اما این گونه استفاده از منابع در واقع ابتدای راه است.

وزیر اقتصاد گفت: مودیان مالیاتی می‌توانند فعالیت اقتصادی کنند و مالیات را نپردازند. علت این رفتار‌ها این است که ابزار‌های ما چنین شرایطی را برای آن‌ها فراهم کرده است.

دژپسند بیان کرد:مسیر تحول هوش انسانی و هوش مصنوعی با سرعت در حال طی مسیر است. برای طی کردن این مسیر با وجود اوج تحریم‌ها این برنامه ریزی است که معنا دارد. در واقع مدیریت موج، هنر پایداری است.

وی افزود:اقتصاد هوشمند، مانع از پایش لحظه‌ای گمرک می‌شود. با به کار گیری اقتصاد هوشمند همه چیز در لحظه روشن می‌شود.

وزیر اقتصاد بیان کرد:ما نمی‌خواهیم با وصف مشکلات و وضعیت نا مناسب فعلی، لذت ببریم. بلکه می‌خواهیم بهترین مسیر را شناسایی کنیم و رفاه معنی دار جامعه انسانی را دنبال کنیم.

دژپسند گفت:اقتصاد هوشمند، اقتصاد دیجیتال نیست. ما نباید خود را گرفتار اقتصاد دیجیتال کنیم. اگر چه باید این مسیر طی شود اما نباید منتظر باشیم به بلوغ برسد و بعد به دنبال مرحله بعدی برویم.