وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیر جنوب به شمال آزادراه تهران-شمال تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، امروز (پنجشنبه ۲۵ آذرماه) به همراه سیدپرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان و «خیرالله خادمی» مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال بازدید کرد.

قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال از شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر بوده که ۷۰ درصد مسیر، تونل و تحت عنوان تونل البرز در حال اجراست. هم‌اکنون حفاری ۹۰ درصد تونل‌های منطقه ۲ و ۳۰ درصد عملیات پل‌ها در این مسیر به اتمام رسیده است.

تکمیل منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال براساس اولویت‌بندی در حال اجرا و اولویت نخست باند غربی مسیر به طول ۱۵ کیلومتر بوده و تاکنون ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اولویت دوم باند شرقی با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اولویت سوم این قطعه از آزادراه تهران_ شمال تونل شرقی است.

مطابق اعلام شرکت ساخت به منظور بهره‌برداری از فاز اول مسیر، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از طرح قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال، گفت: این طرح به دلیل عدم اعتبار و نیازمندی های مالی در گذشته روند خوبی نداشت و امروز تصمیم گرفته شد که مسیر جنوب به شمال آن با برنامه‌ریزی مناسب تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

او افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده روند اجرایی مسیر شمال به جنوب هم سرعت بیشتری خواهد گرفت.

قاسمی گفت: در این طرح بیش از ۲ هزار ماشین آلات راهسازی مشغول به فعالیت هستند و از این به بعد در مسیر جنوب به شمال ماهانه پیشرفت دو و نیم درصدی را شاهد خواهیم بود.

او افزود:قطعه دو  مجموعا شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۳ هزار میلیارد سهم راه و شهرسازی و ۳ هزار میلیارد سهم بنیاد است.

نیازمندی‌های پیمانکاران را صد در صد تامین خواهیم کرد

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در این بازدید گفت: به علت کمبود منابع مالی پیشرفت طرح در ماه به حدود یک درصد رسیده است و باید این پیشرفت به دو نیم الی ۳ درصد در ماه برسد .

او افزود: پنجاه درصد سرمایه‌گذاری و آورده مالی به عهده بنیاد بوده است.

فتاح گفت: تمام نیازمندی‌های پیمانکاران را صد در صد تامین خواهیم کرد و با این آمادگی که در طرح وجود دارد ما فکر می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ مسیر جنوب به شمال به بهره برداری برسد.