تفاهم‌نامه سه‌جانبه تسری هوشمندی و پایداری در استان هرمزگان منعقد و همراه اول به عنوان راهبر فنی و عملیاتی این پروژه انتخاب شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نشست امضای تفاهم نامه سه جانبه «همکاری تسری هوشمندی و پایداری در استان هرمزگان» صبح امروز سه شنبه 6 اردیبهشت 1401، با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول، فریبرز دولت آبادی مدیرعامل مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، بابک تراکمه عضو هیأت مدیره و حمید بهروزی قائم مقام اپراتور اول تلفن همراه در برج همراه برگزار شد.

استانداری هرمزگان در نظر دارد همسو با سیاست های جامع کشور در راستای بهره وری حداکثری از فناوری های نوین، توسعه پایدار و تحقق مدیریت یکپارچه هوشمند شهری، از توانایی های شرکت ارتباطات سیار ایران در «طرح توسعه منطقه چند مرکزی هوشمند غرب هرمزگان» با محوریت بندر تاریخی کنگ و جزیره هرمز استفاده کند.

نقش مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران به عنوان مشاور طرح تسری هوشمندی است؛ این طرح به دنبال بهره برداری از دستاوردها و امکانات بروز فناوری مطابق با ویژگی های بومی شهر و در راستای مواجهه با چالش های موجود و حرکت به سمت پایداری و تاب آوری در محیط شهری است.

ایجاد پلتفرم مدیریت یکپارچه و هوشمندی شهری به صورت گام به گام بر بستر فناوری های نسل های چهارم و پنجم با بهره گیری از فناوری های اینترنت اشیاء - هوش مصنوعی، توسعه زیرساخت های مورد نیاز ایجاد الگوی هوشمند زیست شهری، ایجاد پلتفرم مدیریت هوشمند و یکپارچه منابع آب و پسماند و همچنین توسعه پلتفرم بوم گردشگری منطقه بخشی از موضوعات تفاهم امروز بود.

هوشمندسازی، مطالبه جوانان هرمزگانی

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در این جلسه با بیان اینکه اجرای طرح های هوشمندسازی که اکنون به آرزوی کشور تبدیل شده نیاز به روحیه های خاص و ویژه ای دارد، اظهار کرد: از این بابت خوشحالیم که با همراه اول در این راستا همکاری می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مباحث مربوط به هوشمندسازی رفته رفته به مطالبه جوانان استان تبدیل شده و با توجه به اینکه رهبری معظم انقلاب همواره نظر ویژه ای به جزیره هرمز که سال گذشته 700 هزار گردشگر به خود دید، دارند تصمیم گرفتیم امر توسعه را با محوریت این جزیره پیش ببریم.

محورهای تفاهم‌نامه جامع و به دنبال تحول جدی است

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول نیز محورهای در نظر گرفته شده در تفاهم نامه را جامع توصیف و اظهار کرد: اینطور بگویم که حتی با اجرای بخشی از بندهای این تفاهم نامه نیز تحول جدی اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: به عنوان مثال ایجاد پلتفرم‌هایی مبتنی بر فناوری اینترنت اشیاء که اکنون در دنیا تِرند است، بیگ دیتایی را به همراه می آورد که می توان در تصمیم گیری های مهم استان، از آن بهره برد.

مدیرعامل همراه اول همچنین خاطر نشان کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات در قامت یکی از زیرساخت های کلیدی شهر در همه ابعاد محیط شهری همچون مقوله «انرژی پاک» مورد استفاده قرار می گیرد و بستر بهره وری حداکثری از منابع و سایر فناوری ها را با هدف افزایش پایداری و تاب آوری شهر فراهم می کند.

اخوان تصریح کرد: همراه اول چند سالی است در بحث هوشمندسازی کنتورهای برق ورود کرده که این موضوع می تواند برای تسری هوشمندی در استان هرمزگان در شرایطی که مصرف افسار گسیخته برق در کشور را شاهد هستیم، بکار گرفته شود.

هوشمندسازی استان‌ها در گرو همکاری سه ضلع

بابک تراکمه، عضو هیأت مدیره همراه اول نیز در این مراسم پیش نیاز اجرای طرح هایی چون هوشمندسازی در استان ها را در گرو همکاری سه ضلع دانست و اظهار کرد: بستر مطالعاتی و راهبری فکری، حکمران و پارتنر اجرایی اضلاع اصلی طراحی، توسعه و پیاده سازی این طرح ها هستند که در این تفاهم نامه سه جانبه شاهد شکل گیری آن هستیم.

تسری هوشمندی نیازمند زیرساخت‌های تکنولوژیک است

فریبرز دولت آبادی، مدیرعامل مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران نیز با اشاره به اینکه ایجاد هوشمندی و پایداری، زیرساخت های فناوری و تکنولوژیک می خواهد، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری همراه اول، گام به گام در پیشبرد مفاد و بندهای این تفاهم نامه پیش برویم.