تلویزیون‌های سونی با لیبل تولید ملی در بازار کشور همراه با گارانتی ۱۸ ماهه مادیران در راسته تلویزیون فروشان جمهوری، امین حضور، شریعتی و کلان شهر‌های دیگر در حالی به فروش می‌رسند که سوال اصلی این است اگراین تلویزیون‌ها ایرانی اند چرا نام سونی را یدک می‌کشند و اگر تولید مالزی اند چرا با گارانتی مادیران به فروش می‌رسند؟

به گزارش مرور نیوز، تلویزیون‌های «سونی» در غیاب برند‌های مشهور لوازم خانگی مثل «سامسونگ» و «ال جی» در حالی نبض بازار ایران را به دست گرفته اند که تابلو‌های «سونی» نیز بر سر در مغازه‌ها و فروشگاه‌های راسته تلویزیون فروشان به خصوص در خیابان جمهوری خودنمایی می‌کنند. اما چرا سال ۹۸ که تابلو‌های «سامسونگ» و «ال جی» از سر در مغازه‌ها پایین کشیده شد، «سونی» همچنان بر فراز ماند؟ آیا خون «سونی» از «سامسونگ» و «ال جی» رنگین‌تر بود؟ در حالی که هزینه اجاره و مالیات تابلو‌های تبلیغاتی برند‌های خارجی، آنهم در راسته جمهوری، شریعتی و امین حضور که نبض تپنده بازار لوازم خانگی کشور هستند، سالیانه مبالغ هنگفتی را شامل می‌شود، ساده لوحی است که بپذیریم این تابلو‌ها بعد از حکم ممنوعیت واردات و خروج برند‌های معتبر بین المللی از کشور در پی تحریم ها، کاملاً اتفاقی و بدون برنامه ریزی و حمایت خاصی باقی مانده است؟!

بگذریم، ماجرا از این عکس آغاز می‌شود:

 

تبلیغ سونی

فروش تلویزیون‌های «سونی» با گارانتی ۱۸ ماهه مادیران؛ داستانی عجیب و باورنکردنی در بازار مکاره لوازم خانگی و صوتی تصویر پایتخت.

دور نرویم، این بار نمی‌دانیم سونی را اگر قرار است به نام برند مالزی «سونی» بخوانیم، چرا نام «مادیران» در کنار آن برق می‌زند (مادیران از جمله پنج شرکتی بود که خواستار صدور حکم حکومتی ممنوعیت واردات برند‌های خارجی شده بود) و اگر قرار است «سونی» را به نام ایران بشناسیم، چرا نام برند ایرانی را روی تولید داخل حک نکنیم. برای پاسخ به این سوالات عجیب و غریب بود که سری به راسته تلویزیون فروشان خیابان جمهوری زدیم.

ثبت سفارش رسمی قطعات تلویزیون‌های سونی با وجود ممنوعیت واردات

مدیر یکی از فروشگاه‌های صوتی و تصویری، موردی از همین تلویزیون‌ها را نشانمان می‌دهد که روی آن خورده «تولید ایران» و به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: تلویزیون‌های سونی سال هاست به صورت قاچاق بدون گارانتی وارد ایران می‌شود و به فروش می‌رسد. خدارو شکر که تلویزیون‌های به روزِ سونیِ قاچاق، همزمان با بازار‌های جهانی به دست مصرف کننده ایرانی هم می‌رسند. از هرچه عقب مانده ایم؛ در قاچاق تلویزیون و لوازم خانگی از دنیا جلو هم زده ایم!

این فرد که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: قطعات این تلویزیون‌ها ثبت سفارش شده و کد اصالت کالا دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد قطعات این تلویزیون‌ها به طور رسمی وارد و اینجا مونتاژ شده و نام برند «سونی» روی آن نقش بسته است و با ۱۸ ماه گارانتی مادیران به فروش می‌رسد. هر چند این نکته دو روز پیش مورد تایید شهیدی دبیراتحادیه صوت و تصویر کشور هم قرار گرفته بود.

قیمت بالای تلویزیون‌های سونی همراه با گارانتی مادیران

یک فروشنده دیگر تلویزیون در بازار جمهوری نیز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: تا جایی که من خودم اطلاع موثق دارم چندین ماه است که این تلویزیون‌ها در بازار و در فروشگاه‌های اینترنتی با گارانتی مادیران چراغ خاموش به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: این تلویزیون‌ها با مدل‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و حتی ۲۰۲۲ به فروش می‌رسند و در اندازه‌های مختلف موجودند. این در حالی است که واردات برند «سونی» در قالب محصول کامل بر اساس قانون ممنوعیت واردات مشابه تولید داخل، نباید تحت هیچ شرایطی وارد و به این راحتی و عیان فروخته شود. نکته جالب‌تر ماجرا اینکه تلویزیون‌های ۸۵ اینچ سونی با کارتن‌های کاملاً سالم و به قولی اتو کشیده در فروشگاه‌های با تابلو سونی موجود است و این محصولات کد و شناسه رهگیری نیز دارد پس قاچاق نیست و اصلا با این ابعاد امکان کولبری آن به هیچ وجه وجود ندارد. اگر قاچاق نیست پس چطور ممنوعیت واردات لوازم خانگی مشابه تولید داخل را دور زده؟ این سوالی است که به شدت ذهن بازار را درگیر خود کرده است و گویا نه مدیران ارشد وزارت صمت و نه روسای اتحادیه‌های مربوطه موضعگیری قابل پذیرشی برای افکار عمومی در قبال این نقطه تاریک و مبهم ندارند.

گردش مالی میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در سکوت دستگاه‌های دولتی

مغازه دار دیگری نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد قیمت تلویزیون‌های سونی با گارانتی مادیران می‌گوید: این تلویزیون‌ها نسبت به تلویزیون‌های «سونی» بدون گارانتی قیمت بالاتری دارد. به نظر می‌رسد قطعات آن از مالزی وارد شده، در حالی که اجازه ورود ندارند. چگونه «مادیران» این قطعات را به نام سونی ثبت سفارش کرده در حالی که اگر قرارداد مشخص و رسمی در این حوزه بسته شده بود چرا در بوق و کرنا نکردند! شرکت مادیران هم تا این لحظه هیچ اطلاع رسانی رسمی و پاسخی در تایید یا تکذیب این اخبار منتشر نکرده و همین مساله و پاسخ‌های ضد و نقیض مسولین و دستگاه‌های متولی برابهام بیشترموضوع افزوده است.

به گفته این فرد، آنچه بازار داخلی لوازم خانگی و صوتی تصویری را فراگرفته، کالای قاچاق است که سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گویی عزم جدی در مقابله با آن ندارند، زیرا کالای قاچاق در سطح بازار و فروشگاه‌های اینترنتی به وفور موجود است.

این فرد معتقد است سه دسته در بازار راکد لوازم خانگی در حال فعالیت اند؛ گروه اول تولیدکنندگان داخلی اند که در بازار رکودزده و مملو از کالای قاچاق فرصت تنفس ندارند. دسته دوم فروشندگانی اند که کالای قاچاق در بازار می‌فروشند. گردش مالی قاچاق بسیارفراتر از زمانی شده که ما سامسونگ و ال جی قانونی و رسمی در ایران می‌فروختیم. دسته سوم دفتر‌هایی است که از مشتریان به صورت تلفنی سفارش می‌گیرند و به شرکت‌های تولیدکننده به صورت انبوه سفارش می‌دهند و با نصب برند خارجی، کالای داخلی را به نام خارجی به مردم قالب می‌کنند.