هیوندای کونا مدل ۲۰۲۲ یکی از جذاب‌ و جوان پسندترین کراس اورهای کره‌ای‌ها در بازارهای بین المللی است که به زودی وارد خیابان‌های ایران می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، رقیب بر حق نیسان جوک اینجاست؛ البته نه با پیشرانه توربو شارژ! اگر فاکتور قیمت را کنار بگذاریم، باید گفت که هیوندای کونا به اصطلاح، «صد هیچ» جلوتر از کراس اورهای حاضر در ایران است و به راحتی می‌تواند نسخه‌ی ساندرو استپ وی، ام وی ام X۲۲ یا حتی X۵۵ را بپیچد.

هیوندای 1

امضای هیوندای در طراحی جلوپنجره کاملا مشهود است. چراغ‌های دوگانه دی لایت با استایل باریک به همراه هواکش‌های مشبک بر روی سپر، و هدلایت‌های سه گانه، تقریبا همان مواردی هستند که در تمام هیونداهای مدل ۲۰۲۲ به چشم می‌آیند. البته باید قبول کنیم که پلاستیک‌های سپر و فلاپ‌های گلگیر و رکاب، حسابی چهره این کراس اور را خراب کرده‌اند (فقط تریم SE میزبان این قطعات پلاستیکی است).

در نمای کناری هم به جز رینگ‌های ۱۶ اینچی (۱۷ و ۱۸ اینچی آپشنال) با طرح ۵ پره دوال، چیز دیگری به چشم نمی‌آید و شاید انحنای ستون C، جذاب‌ترین قسمت در این بخش باشد. اما زمانی که از نمای عقب به هیوندای کونا مدل ۲۰۲۲ نگاه می‌کنیم، ناگهان همه‌ چیز عوض می‌شود. چراغ‌های خطر تقریبا ما را به یاد اسپورتیج ۲۰۲۰ می‌اندازند و مه شکن و چراغ‌هایی که بر روی سپر عقب نصب شده‌اند، حسابی چهره‌ درشتی را خلق کرده‌اند. آنتن کوسه‌ای، اسپویلر سقفی و ریل‌های سقفی هم از این نما بهتر دیده می‌شوند.

هیوندای کونا مدل ۲۰۲۲ در تریم‌های بالاتر خود (در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید) چهره زیباتری دارد که عکس‌های بالا، این جمله را تایید می‌کنند. برای مثال در تریم N Line AWD، قطعات پلاستیکی حذف، دیفیوزر و سپرها عوض می‌شوند و اگزوز دو کاناله فعال، صدای زیباتری را خلق می‌کند.

در انتهای این بخش به ابعاد هیوندای کونا مدل ۲۰۲۲ می‌رسیم که شامل ۴۲۰۶ میلی متر طول، ۱۸۰۰ میلی متر عرض و ۱۵۶۴ میلی متر ارتفاع می‌شود و در فاکتور فاصله محوری، عدد ۲۶۰۰ میلی متر را داریم. این اعداد برای یک خودرو ۱۴۵۰ کیلوگرمی که حجم کابین آن تقریبا ۱۳۰۰ لیتر است، کاملا راضی کننده به نظر می‌آیند.

هیوندای 2

مشخصات فنی، آپشن‌ها، امکانات و تریم‌های هیوندای کونا مدل ۲۰۲۲

کراس اور کامپکت هیوندای کونا مدل ۲۰۲۲ در ۴ تریم مختلف و با نام‌های SE، SEL و N Line و لیمیتد تولید شده است که به احتمال خیلی زیاد، فقط تریم SE به ایران وارد شود. تریم‌های SE و SEL در زیر کاپوت خود میزبان یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی DOHC (۱۶ سوپاپ CVVT) با حجم ۲ لیتر هستند که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته IVT (نسخه هوشمند CVT) راهی چرخ‌های جلویی می‌کند. در همین راستا بد نیست بدانید که نیسان جوک و رنو ساندرو استپ وی به ترتیب ۱۱۷ و ۱۰۵ اسب بخار تحویل می‌دهند. همچنین چهار حالت رانندگی شامل مودهای اسپرت، نرمال، اکو و اسپرت برای گیربکس Kona تعریف شده است.

شتاب ۰-۱۰۰ در این دو نسخه کمی کمتر از ۱۰ ثانیه است. تریم‌های بالاتر هم میزبان یک موتور ۱.۶ لیتری توربو شارژ با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته خواهد بود. موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی شاید قوی نباشد اما کاملا قابل اطمینان و کم مصرف است. مصرف سوخت این پیشرانه (نسخه ۲ لیتری تنفس طبیعی) در شهر و بزرگراه به ترتیب برابر با ۸.۴ و ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و ضمانت ۵ ساله هیوندای هم همراه آن خواهد بود.

قیمت هیوندای Kona SE مدل ۲۰۲۲ از ۲۱ هزار دلار شروع می‌شود و در تریم لیمیتد به ۳۰ هزار دلار می‌رسد.