وزیر جهاد گفت: با توجه به برنامه ریزی واردات و افزایش حجم گوشت های وارداتی طی روزهای آینده، بازار به سمت تعادل در حال حرکت است.

به گزارش مرور نیوز، سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت: پروژه گلخانه‌ای پروژه بسیار خوب، اقتصادی و نماد و نمونه‌ای از بهره‌وری در حوزه آب است که سرمایه‌گذار با اقدام بسیار خوب حدود ۱۶ هکتار در فاز اول اجرا کرده و در فاز دوم ۲۰ هکتار در دست اقدام دارد.

او با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه، گفت: برای اجرای این امر و بهره‌وری آب، باید ۱۵۰ هزار هکتار گلخانه در کشور داشته باشیم، اکنون حدود ۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد و نیاز است ۱۲۵ هزار هکتار دیگر گلخانه در کشور ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ایجاد گلخانه نیاز به همراهی سرمایه‌گذاران و مردم دارد و دولت نیز در حوزه تسهیلات به آنها کمک می‌کند.

به گفته او، در حوزه مجوزها در بحث مربوط به تسهیلات از طریق تبصره ۱۸، تلاش می‌کنیم از سرمایه‌گذاران در ایجاد گلخانه حمایت کنیم، در این راستا کارگروهی ایجاد شده تا بتوانیم سازه‌های گلخانه‌ای را سبک‌سازی و ارزان‌سازی کنیم و با مکان‌یابی در کشور، ظرفیت‌های اقلیمی مناسب و متناسب با اکولوژی منطقه را شناسایی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی به نوسانات بازار محصولات کشاورزی به دلیل شرایط اقلیمی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه بازار رسانی محصولات کشاورزی به دلیل شرایط اقلیمی و نوسانات ارزی از نظر زمانی (۱۵ روز، یک ماه تا دو ماه) گاهی دچار نوسان می‌شویم.

او از ایجاد تعادل در بازار گوشت خبر داد و گفت: در گوشت، با واردات برنامه‌ریزی شده، به سمت تعادل حرکت می‌کنیم و در روزهای آینده هرچه حجم واردات بیشتر شود، بازار رسانی بهتری صورت می‌گیرد.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: توزیع گوشت گوساله و گوشت گوسفندی منجمد با نرخ ۱۵۵ هزار تومان در کشور در حال انجام است و در استان‌های کشور هیچ محدودیتی وجود ندارد.

او با بیان اینکه گوشت گوسفندی منجمد، وارداتی نیست، گفت: گوشت های منجمد مربوط بل گوشت ایرانی عشایری است که حدود ۲ ماه و نیم پیش شرکت پشتیبانی امور دام از عشایر کشور به صورت تضمینی خریداری کرده است. همچنین گوشت گوساله نیز تولید داخل است که حدود دو سه ماه پیش توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشتار و منجمد شده است که دارای کیفیتی بسیار عالی و با قیمت مناسب است که به صورت تنظیم بازار توزیع می‌شود.

ساداتی نژاد ظرفیت تولید پیاز در کشور را ۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: کشور ظرفیت بالایی در تولید پیاز دارد و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد، افزایش نرخ پیاز به دلیل شرایط اقلیمی، بارندگی‌های مستمر و سرد شدن هوا در سه قطب تولیدی خارج از فصل یعنی استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان (جیرفت) و سیستان و بلوچستان بود که برداشت از سوی کشاورزان به کندی انجام شد، لذا با بازار رسانی صورت گرفته و گرم شدن اقلیم، بازار رسانی از سوی کشاورزان افزایش یافته و قیمت نیز به تعادل رسیده است. همچنین برای تکمیل بازار رسانی محصول پیاز، واردات انجام گرفت تا بازار در شرایط کنونی به تعادل برسد.