قیمت گذاری در شیرینی کاملا زیر نظر اتحادیه است اما در برخی واحدها با وجود اینکه محصولات مشابه سایر شیرینی فروشی ها عرضه می کنند به بهانه کیفیت گران کرده اند و این موضوع در هفته های نزدیک نوروز تشدید شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، چند وقت اخیر در کنار گرانی ها، گران فروشی هم رخ داده و رییس اتاق اصناف ایران هم به بررسی چند وقت اخیر به پرونده های ناشی از شکایت مصرف کنندگان اشاره کرده که حدود ۱۵۶ هزار فقره قابل‌ پیگیری بوده که ۲۰ درصد آن منجر به رضایت شاکی شد، ۳۲ درصد متخلف و ۳۲ درصد متخلف نبودند و ۱۶ درصد هم در دست بررسی است. 

این موضوع حکایت از این است که برخی اصناف محصولات خود را گران کرده اند یکی از این صنف ها شیرینی فروشی ها بوده، زیرا قیمت برخی محصولات مانند شکر و آرد گران شده اند. البته اتحادیه شیرینی فروشی ها تاکید کرده که واحد‌های صنفی این بخش نباید محصولات خود را گران کنند، اما گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری موج نشان داد که برخی از شیرینی فروشی ها از چند روز مانده به عید محصولات خود را گران کرده اند، از این رو مردم می توانند شکایت خود را به سامانه ۱۲۴ شکایت‌های مربوط به کالاهای اساسی مثل مرغ، گوشت، سبزی و غیره، یعنی کالاهای دامی و کشاورزی، را برای سازمان جهاد کشاورزی ارسال می‌کند.

 

اما وضعیت قیمت شیرینی و شکلات در بازار چطور است؟

یکی از مهمترین مشکلات تشخیص گران فروشی در شیرینی و شکلات تنوع بالای آن است، به ویژه اینکه وقتی محصولات به صورت بسته بندی نیستند و برخی فروشنده ها بر خارجی بودن محصولات شکلات تاکید می کنند عملا مصرف کننده ها نمی توانند تشخیص دهند قیمت واقعی آن چقدر است.

 

قیمت گذاری در شیرینی فروشی ها

یک فروشنده شیرینی و شکلات درباره دلایل تنوع قیمت شیرینی و شکلات در فروشگاه های مختلف گفت: قیمت شیرینی زیر نظر اتحادیه است به همین دلیل شیرینی فروشی ها به دلخواه قیمت گذاری نمی کنند، البته ممکن است برخی شیرینی فروشی ها تخلف کنند اما به معنی این نیست که همه گران می فروشند و علت تفاوت قیمت در شیرینی به مواد آن بستگی دارد، زیرا بعضی از شیرینی ها مغزدار هستند و برخی پرمغز و برخی کم مغز هستند.

هرچند برخی شیرینی فروشی ها اعلام می کنند که قیمت گذاری در شیرینی کاملا زیر نظر اتحادیه است اما در برخی واحدها با وجود اینکه محصولات مشابه سایر شیرینی فروشی ها عرضه می کنند به بهانه کیفیت گران کرده اند و این موضوع در هفته های نزدیک نوروز تشدید شده است.

یک فروشنده در فروشگاه بزرگ درباره دلایل افزایش قیمت ها در هفته های اخیر، گفت: اصل فروش شیرینی و شکلات همین روزهای نوروز است و بعد از آن تقاضا کم می شود به همین دلیل شاید برخی شیرینی فروشی های شمال شهر که تقاضای زیادی دارند قیمت ها را کمی بالا برده باشند اما در مناطق جنوب شهر این رفتار درست نیست زیرا واقعا مردم دیگر توان خرید هر محصولی را ندارند و شاید عده ای فقط توان خرید همین شیرینی را دارند و نباید این حداقل ها را هم از مردم گرفت.

شیرینی به دلیل اینکه قابل نگهداری برای زمان طولانی نیست و کیفیت آن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل در طول تعطیلات نوروز هم مشتری دارد و به دلیل اینکه برخی شیرینی فروشی ها در ایام تعطیل بسته هستند تعداد اندکی که باز هستند قیمت محصولات خود را بالاتر می برند و از آنجایی که مردم هم مجبور هستند خرید کنند با هر قیمتی خرید می کنند. برخی مشتریان ضمن تایید این موضوع گفتند برخی محله ها تعداد کمی شیرینی فروشی دارد یا اینکه مردم همیشه از یک شیرینی فروشی خرید کردند و همین مسأله باعث شده آن شیرینی فروشی با هر قیمتی بفروشد باز هم مشتریانش ازش خرید کنند.