قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تعیین می‌شود" گفت: نرخ‌هایی از ۱۴هزار و ۶۰۰ تومان تا ۱۷هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم دیم برآورد شده است.

به گزارش مرور نیوز، شاهپور علایی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه با شبکه خبر با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم در استان‌های جنوبی کشور، اعلام کرد شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، امروز نرخ خرید تضمینی این محصول راهبردی را با لحاظ کردن معیار‌های اثرگذاری مانند نرخ تورم، هزینه‌ها، سود متعارف و تعاملات بازار‌های جهانی تعیین خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی تولید گندم و عزم جدی دولت برای تأمین نیاز کشور و همچنین قدردانی از زحمات کشاورزان گندم‌کار، تصریح کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 250 هزار تن گندم به‌صورت علی‌الحساب خریداری شده است.

علایی مقدم با بیان اینکه کشور‌های چین، هند و روسیه به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان، بیشترین سهم را در تولید 780 میلیون تنی مصرف جهانی در اختیار دارند، گفت: ایران با تولید حدود 11 میلیون تن گندم در جایگاه سیزدهم جهانی قرار دارد و تلاش می‌شود که نیاز کشور به گندم نان و صنایع به‌طور کامل تأمین گردد.

وی با تأکید بر اینکه هدف دولت، حمایت از تولیدکنندگان است، درباره قیمت‌گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم گفت: پایداری تولید مستلزم حمایت همه‌جانبه از کشاورزان است و در قیمت‌گذاری این فصل نیز معیار‌های اثرگذاری مانند نرخ تورم، هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل، سود مناسب و تعاملات بازار‌های جهانی در نظر گرفته خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه "نرخ خرید تضمینی گندم در سال 1402 امروز در جلسه شورای قیمتگذاری تعیین خواهد شد"، تصریح کرد: بی‌تردید شورای قیمت‌گذاری در نشست امروز تصمیمی خواهد گرفت که به‌سود امنیت غذایی، تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.

علایی مقدم با یادآوری اینکه از 11 عضو شورای قیمت‌گذاری 6 نفر نمایندگان تشکل‌های کشاورزی هستند، گفت: برای برآورد قیمت، در هفته‌های اخیر در کمیسیون‌ها جلسات متعددی برگزار شده است و قیمت‌های مختلفی از هزینه‌ها، دستمزد، حمل‌ونقل و... اخذ و نرخ‌هایی از 14 هزار و 600 تومان تا 17 هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم دیم برآورد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت هر قیمتی که برای خرید تضمینی گندم تعیین شود، باید مبتنی بر اساس قانون بودجه، تأمین مالی دولت و خرید جمعی و به‌سود تولید باشد.