گزارش ها حکایت از این دارد که قیمت نهایی گندم مشروط به یارانه کاشت و ... نیست و احتمالا کمی بالاتر از نرخ 15 هزار تومانی است و قرار شده وزیر جهاد کشاورزی نرخ نهایی را اعلام کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، قیمت خرید تضمینی گندم بعد از چند جلسه پیاپی نهایی شده است، اما پیگیری خبرنگار خبرگزاری موج درباره عدد نهایی به نتیجه نرسید و گویا قرار شده که وزیر جهاد کشاورزی در روزهای آینده اعلام کند. 

چند وقت پیش نمایندگان کشاورزان در شورای قیمت گذاری پیشنهاد قیمت ۱۷ هزار تومان را برای خرید هر کیلو گندم داده بودند اما نمایندگان دولت در شورای قیمت گذاری مخالف بودند و چانه زنی در هفته گذشته باعث شد که کمی شرایط تغییر کند به طوری که گفته ها حکایت از این دارد که قیمت نهایی مشروط به یارانه کاشت و ... نیست و احتمالا  بالاتر از نرخ ۱۵ هزار تومانی است که نماینده های دولت بر آن تاکید داشتند و گامانه زنی ها حکایت از قیمت ۱۶ هزار تومان دارد.

 

در حال حاضر پیش بینی خرید تضمینی 8 میلیون تن گندم در خوشبینانه ترین حالت است، زیرا سال گذشته حدود 5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود و دولت در یک مقطع زمانی و درست در آغاز جنگ روسیه و اوکراین مجبور شد گندم وارد کند و از آنجایی که در آن زمان صادرات گندم از اوکراین با خلل مواجه شده بود قیمت ها در بازار جهانی رشد بالایی داشت. در همان زمان کارشناسان تاکید کردند که دولت به جای اینکه اقدام به واردات گندم با نرخ دلاری کند، بهتر است که گندم را از کشاورزان ایرانی با قیمت بالاتر بخرد.

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت غلات در بازار جهانی به دلیل تقاضای بالا همچنان میل به افزایش دارد، افزود: در سال های اخیر برخی کشورهای تولیدکننده گندم به دلیل خشکسالی به واردکننده گندم تبدیل شدند و همین موضوع باعث شد که عرضه و تقاضا بهم بخورد.

مهدی سروی با بیان اینکه ادامه چالش روسیه و اکرین می تواند در سال جاری و در زمان برداشت گندم مشکلاتی را به وجود بیاورد، تصریح کرد: از این رو ایران باید برنامه های خود را برای حفظ ذخایر استراتژیک گندم اجرایی کند تا از این طریق کشور به واردات گندم نیاز نداشته باشد.

به گزارش موج، در شرایط کنونی دولت تمایل به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم ندارد، زیار این مسئله می تواند روی سبد غذایی مصرف کنندگان تاثیر بگذارد، از طرف دیگر در صورتی که قیمت خرید تضمینی گندم پایین باشد احتمالا قاچاق گندم از ایران به کشورهای مجاور همچون عراق و افغانستان افزایش می یابد. عطااله هاشمیرئیس بنیاد گندمکاران کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با تایید این موضوع اعلام کرد که در حالت منطقی قیمت گندم در کشور باید بالاتر از جو باشد تا گندم برداشتی به خوراک دام تبدیل نشود، اما در مقطع کنونی قیمت جود در کشور بالاتر از گندم است و همین مساله می تواند انگیزه ای برای کشت بیشتر جو و کشت کمتر گندم باشد.