قیمت آپارتمان نوساز در برخی مناطق غرب از جمله منطقه صادقیه و ستارخان به متری بالای 100 میلیون تومان رسیده در حالی که میانگین قیمت هر متر فروش آپارتمان در زمستان سال 1401 حدود 60 میلیون تومان بوده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، تقریبا از زمانی که قیمت آپارتمان بعد از جهش دلار رشد بالای ۷۰ درصدی تجربه کرده، نرخ معاملات مسکن در کشور هم تا حدودی به نصف نزدیک شده است و این مساله تحت تاثیر چند فاکتور از جمله کاهش قدرت خرید مردم برای خرید آپارتمان و رکود ساخت و ساز است. از طرف دیگر دریافت تسهیلات و ... هیچ تاثیری در ترغیب کردن مشتریان برای خرید آپارتمان ندارد، زیرا تسهیلات کنونی کمتر از ده درصد از قیمت یک آپارتمان کوچک را تامین می کند و آن‌هم در حالی که همین تسهیلات نرخ سود بالای ۲۰ درصد دارند.

در حال حاضر میانگین قیمت هر متر آپارتمان در تهران به ۵۵ میلیون تومان رسیده است، اما در برخی مناطق میانگین فروش هر متر آپارتمان به دو برابر این قیمت هم می رسد، به همین دلیل نرخ هر منطقه تحت تاثیر تقاضای تعیین می شود.

در شرایط کنونی منطقه ۵ تهران با تقاضای بیشتری نسبت به سایر مناطق مواجه شده، به همین دلیل باعث شده قیمت برخی آپارتمان در این منطقه به متری بالای ۱۰۰ میلیون تومان هم برسد در حالی که میانگین قیمت هر متر فروش آپارتمان در زمستان سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰ میلیون تومان بوده است.

 

بازار مسکن با یک رکود سنگین مواجه است

در حال حاضر به نسبت وضعیت سال ساخت قیمت آپارتمان در صادقیه و ستارخان در محدوده بین 70 تا 100 میلیون تومان تعیین می شود اما به توجه به اینکه بازار مسکن با یک رکود سنگین مواجه است عملا کسی با این قیمت ها پای میز معامله نمی رود و افرادی که به دنبال معاملات فوری باشند حتما باید تخفیف های بین 10 تا 15 درصدی اعمال کنند تا بتوانند مشتری پیدا کنند.

در شرایط کنونی جریان پول وارد بازار مسکن نشده به دلیل اینکه مشتری در این بازار وجود ندارد و احتمال خواب سرمایه را افزایش می دهد، به همین دلیل برای سرمایه گذاری تفاوت چندانی ندارد که معامله در کدام منطقه اتفاق بیفتد و در یک بازه زمانی چند ماهه بازار کاملا مسکوت خواهد ماند.

منطقه صادقیه و ستارخان همواره از مناطق مورد توجه خریداران آپارتمان بوده، زیرا دسترسی خوبی به مناطق مرکزی تهران دارد و از طرف دیگر با اتصال به بزرگراه ها و همچنین حمل و نقل عمومی شرایط برای سکونت را تسهیل کرده است، از طرف دیگر جزو مناطق بسیار شلوغ تهران محسوب می شود به همین دلیل افرادی که به دنبال محله های خلوت و دنج هستند از این منطقه آپارتمان خرید نمی کنند.

بنابراین وضعیت تقاضا در منطقه صادقیه و ستارخان خیلی بیشتر از میانگین معاملات در تهران نیست، اما در یک مقطع زمانی در سال ۱۴۰۱ با افزایش تقاضا مواجه شد زیرا به نسبت موقعیتی که دارد رشد قیمت کمتری نسبت به سایر مناطق تهران تجربه کرده بود و این رشد تقاضا موجب شد قیمت آپارتمان در این منطقه هم بسیار بالا برود و جزو مناطق گران و راکد تهران محسوب می شود و در مقابل بسیاری از مشتریان آپارتمان در تهران به سمت حومه و حاشیه تهران رفته اند.