رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بیش از ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر در ۱۸ ماه گذشته خریداری شده و تا کنون ۲۰ فروند به سرویس هوایی برای خدمت‌رسانی اضافه شده است.

به گزارش مرور نیوز ، محمد محمدی‌بخش گفت: در برنامه هفتم یا سال ۱۴۰۲ سعی می‌کنیم به توافقاتی که داشتیم پایبند و پاسخگو باشیم. یادمان نرود که شهریور ۱۴۰۰ وضعیتمان چطور بود و با تلاش‌های زنان و مردان در صنعت هوایی، در شرایط جنگ ترکیبی، چطور پیش رفتیم. این صنعت زحمات خود را کشیده و مسیرش را دنبال می‌کند؛ امیدواریم امسال سال پربارتری باشد و کسوت خدمتمان به مردم بیشتر شود.

وی درباره ناوگان هوایی فعال توضیح داد: نیاز صنعت هوایی ما توجه به تعداد فرودگاه و اقلیم و جمعیت ۸۰ میلیونی، ۵۵۰ فروند هواپیماست برای پروازهای کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد. برای اینکه تاب‌آوری صنعت از شهریور ۱۴۰۰ را افزایش دهیم، برنامه‌مان برگرداندن‌ تعدادی از هواپیماها به ناوگان بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره هواپیماهای زمینگیر اظهار کرد: از میان ناوگان هوایی ما، ۱۶ فرورند بیش از ۱۰ سال زمینگیر است، ۶۸ فروند بیش از ۵ سال و کمتر از ۱۰، ۳۹ فروند بین ۳ سال تا ۵ سال زمینگیر بوده‌اند؛ یعنی درمجموع ۱۲۳ ناوگان زمینگیر داریم که بنا داریم با اولویت اینها را به سرخط برگردانیم؛ کما اینکه امروز ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی داریم.

محمدی‌بخش‌ درباره هواپیماهایی که در ماه‌های گذشته به ناوگان هوایی ایران اضافه شده، توضیح داد: بیش از ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر در ۱۸ ماه گذشته خریداری و به ناوگان ما اضافه شده است و تا کنون ۲۰ فروند به سرویس هوایی برای خدمت‌رسانی اضافه شده است.

 

۱۰ فروند از ۱۳ هواپیمای برجامی زمین‌گیر است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با طرح این پرسش چرا اصلا باید در ایران هواپیما بسازیم؟ گفت: تحریم کردند و اعلام کردند که اگر بتوانیم نمی‌گذاریم یک پیچ هم وارد ایران شود؛ درواقع شرایط ما در حال حاضر تحریم نیست بلکه جنگ نابرابر است؛ ما حتی هواپیمای تحریمی خریداری کردیم و قرار بود به ما قطعه و نشریات بدهند که ندادند و اکنون از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمینگیر است.  

محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: از طرفی ما در هر زمینه‌ای توانمندی کردیم تحریم یا بی‌اثر شده یا کم‌اثر شده اما هرجا که نقص نشان دادیم، فشار را بیشتر کردند. این نشان می‌دهد در این شرایط جنگ نابرابر ما باید بتوانیم با مشکلات مقابله کنیم.

وی درباره میانگین سنی هواپیماهایی که وارد شده، توضیح داد: هواپیماها بالای ۳۰ سال بین هواپیماهای خریداری‌شده نبوده است؛ اما با وارد شدن این هواپیماها، میانگین عمر ناوگان به زیر ۲۶ می‌رسد و بنا داریم با انجام عملیات‌های نوسازی و بازگرداندن تعدادی از ۳۳۰ هواپیمای زمینگیر، معدل ناوگان را به ۲۰ سال برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع‌بندی خود از اولویت‌های سازمان هواپیمایی کشوری برای صنعت هوایی توضیح داد: اولویت اول این بود بخشی از هواپیماهای زمینگیرشده برگردانده شود که امروز ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی داریم؛  هم‌زمان باید بخش خصوصی را درگیر خرید و ورود هواپیما می‌کردیم تا کسری ناوگان تا حدودی برطرف شود. هم‌زمان به عنوان راهبرد سوم، دولت برای بخش «نوسازی ناوگان هوایی» با تامین اعتبار برنامه دارد. سیاست دولت در ۱۴۰۲ روشن است و عدد قابل توجهی هواپیما پیش‌بینی شده تا خریداری و وارد کشور شود. محور چهارم نیز ساخت هواپیمای داخلی است که رییس جمهوری ابلاغ کردند و در حال طی مسیر است.

 

تعیین نرخ بلیت هواپیما از سال ۱۳۹۹ با ستاد تنظیم بازار است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما بیان کرد: قانون گذار تکلیف را معلوم کرده؛ تا قبل از قانون برنامه پنجم تعیین نرخ خدمات بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری بود، سال ۱۳۹۵ موضوع متنوع‌سازی نرخ بلیت مطرح شد و تا ۱۳۹۹ هم جاری بود و نرخ‌ها در پروازهای داخلی طبق عرضه و تقاضا بود. بعد از کرونا اعلام کردند که در حوزه‌های خدماتی قیمت‌گذاری بر عهده ستاد تنظیم‌بازار است؛ بنابراین در این راستا سازمان هواپیمایی کشور نظرات انجمن هواپیمایی را درباره نرخ دریافت می‌کند، در شورای عالی هواپیمایی بررسی می‌شود، سپس به ستاد تنظیم بازار می‌رود و پس از بررسی در ستاد ابلاغ خواهد شد.

محمدی‌بخش در پاسخ به اینکه چرا سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان یک نهاد دولتی با افزایش نرخ بلیت برای ایرلاین‌های خصوصی موافق است، توضیح داد: اینکه کسی موافق یا مخالف افزایش نرخ باشد مطرح نیست؛ در این خصوص سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی کشوری مسئولیت اصلی را بر عهده دارد، زیرا سازمان هواپیمایی کشوری مولفه‌های قیمتی، هزینه‌های هواپیما، تعمیر قطعات و نگهداری و مولفه‌های مختلف را بهتر از هر بخشی می‌داند.

وی ادامه داد:‌ برای تغییر قیمت بلیت هواپیما تا کنون نظر شرکت‌های هواپیمایی اخذ شده؛ اردیبهشت سال گذشته هم در شورای عالی هواپیمایی کشوری با افزایش نرخ ۳۰ درصدی موافقت شده و این عدد در ستاد تنظیم بازار مطرح شد اما بنا به دلایلی ابلاغ نشد.

 

پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت در شورای عالی هواپیمایی بررسی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه‌ ۱۴۰۰ که افزایش قیمتی در نرخ بلیت پروازهای داخلی نداشته‌ایم، افزایش ۱۰۰ درصدی بود؛ سازمان هم با توجه به مسائل هزینه شرکت‌های هواپیمایی و تعمیر قطعات، پیشنهاد را بررسی می‌کند، ما جلسه شورای عالی هواپیمایی را هم در این خصوص تشکیل دادیم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

محمدی‌بخش بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده پیشنهاد انجمن در جلسه شورای عالی هواپیمایی بررسی شود؛ پس از آنکه به نتیجه برسیم این موضوع برای بررسی به ستاد تنظیم بازار می‌رود و پس از بررسی ستاد نرخ جدید بلیت هواپیما در پروازهای داخلی ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه بخش‌های صنعت هوایی در این موضوع کار کارشناسی انجام می‌دهند اما قانون‌گذار مرجع این کار را مشخص کرده و بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته است. اما موضوع ایمنی و امنیت پرواز است و ما در موضوع ایمنی پرواز با هیچکس تعارف نداریم و شفاف عمل می‌کنیم.