دولت در بودجه سال 1402 قیمت نفت را 85 دلار پیش بینی کرده و بازار جهانی نشان می دهد که قیمت نفت اوپک 20 درصد زیر این قیمت است و ایران به دلیل تحریم ها ارزانتر هم می فروشد و حالا دولت در تامین بودجه پیش بینی شده با چالش مواجه است مگر اینکه اصلاحیه بدهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، وزیر اقتصاد اعلام کردند در بسته ده بندی که با همکاری سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تهیه شده به مسائل مختلفی از جمله کسری بودجه پرداخته شده است، این مساله از آنجایی اهمیت دارد که در شرایط کنونی قیمت نفت در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۸۵ دلار تعیین شده در حالی که هم اکنون قیمت نفت در بازار جهانی اوپک حدود ۷۰ دلار است و از طرف دیگر ایران به دلیل تحریم ها و مشکل مبادلات بانکی نفت خود را با قیمت بسیار پایین تر عرضه می کند که بین ۴۰ تا ۵۰ دلار است، بنابراین براساس آنچه که دولت در بودجه پیش بینی کرده در حال حاضر بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از درآمد نفت در سال جاری کسری خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و تبعات آن در بودجه نفتی کشور گفت: در شش ماهه اول نمی توانیم پیش بینی کنیم که میزان عرضه نفت ایران به بازار جهانی چقدر خواهد بود و درآمد ایران به چه میزانی می رسد، زیرا در شرایط کنونی که ابتدای سال هستیم بودجه تازه ارائه شده و با بررسی وضعیت تقاضای بازار جهانی دولت باید پیش بینی های دقیق تری درباره درآمد حاصل از صادرات نفت داشته باشد.

مهرداد گودرزوند چگینی با بیان اینکه دولت بر مبنای قیمت کنونی نفت یا باید درآمدهای جایگزین تعیین کند یا باید هزینه های خود را کاهش دهد، افزود: هرچند زود است در موقعیت کنونی درباره کسری بودجه پیش بینی کنیم و اگر دولت منابعی را که در بودجه تعیین کرده محقق کند کسری نخواهیم داشت.

او درباره اینکه اجرای مولد سازی دارایی ها برای جبران هزینه های دولت به کجا رسید، تصریح کرد: برنامه دولت برای تامین منابع مورد نیاز خود از محل مولد سازی دارایی ها همچنان پابرجاست و هم اکنون  آیین نامه اجرایی آن نوشته شده و در مرحله آخر است و باید به زودی اجرا شود.

در حال حاضر دولت سیاست های جدیدی را برای کنترل نقدینگی و تامین ارز اجرا کرده تا بر مبنای آن هزینه های ناشی از تورم را مهار کند تا از این طریق مانع از ایجاد هزینه های جدیدی در بودجه شود. با این حال پیش بینی می شود در سال جاری موضوع کسری بودجه جدی است و دولت باید راهکارهایی برای تامین آن را جدی بگیرد.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه اقتصاد ایران وابسته به نفت است، گفت: به طور قطع وقتی درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند تامین این درآمدها از محل های دیگر بسیار سخت است، زیرا اقتصاد ایران زیر فشار تحریم ها قرار دارد و به این راحتی نمی توان درآمدزایی جدید کند.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه در شرایط کنونی دولت نمی تواند درآمدهای مالیاتی را هم برای جبران کسری بودجه افزایش دهد، تصریح کرد: فشار تورمی و ... باعث شده حاشیه سود شرکت ها کاهش پیدا کند، به همین دلیل فشار تورمی می تواند به کاهش تولید هم ختم شود، از این رو دولت باید راهکار کاهش هزینه های جاری و همچنین انتشار اوراق برای تامین کسری بودجه را پیش بگیرد.

براساس گزارش خبرگزاری موج، در حال حاضر ایران میزان تولید نفت خود را افزایش داده اما میزان صادراتش هنوز پایین است، زیار در یک سال گذشته بعد از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عرضه نفت خود در بازارهای آسیایی که ایران در سال های اخیر ورود کرده بود افزایش داده و همین موضوع منجر به رقابت منفی در قیمت نفت شده تا جایی که ایران مجبور شده در برخی بازارها قیمت نفت خود را به شدت کاهش دهد تا بتواند با روسیه رقابت کند و به نوعی درآمد صادراتی حاصل از فروش نفت را حفظ کند. از این رو پیش بینی افزایش درآمد صادراتی در نتیجه افزایش عرضه هم چالش جدی است که جبران کسری درآمدهای ناشی از افت قیمت را سخت تر کرده است.