خط انتقال برق ایران و پاکستان که رکورد ۹ ماهه زمان ساخت را به ثبت رسانده، امروز با حضور رئیس‌جمهور و نخست وزیر پاکستان افتتاح می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، یکی از برنامه های رئیس جمهور در سفر به استان سیستان و بلوچستان آغاز بهره برداری از خط ۱۰۰ مگاواتی مبادله برق پاکستان بوده که در راستای برنامه های دولت برای تقویت دیپلماسی منطقه‌ای با محوریت توسعه اقتصادی، دستگاه دیپلماسی پویای برق در دستور کار قرار گرفته است.

بر این مبنا، به منظور توسعه روابط برق با کشورهای مختلف به منظور ارتقای تاب‌آوری شبکه برق کشور، در گام اول زمینه ارتقای ظرفیت تبادل برق با کشورهای همسایه برنامه‌ریزی شد. با توجه برنامه‌ریزی یاد شده، ارتقای ظرفیت تبادل برق با پاکستان یکی از فعالیت‌های تعریف شده در رابطه با توسعه دستگاه دیپلماسی برق بوده است.

این پروژه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد اما به علت برخی مشکلات به بهره­‌برداری نرسید، با رویکرد دولت سیزدهم ایران و دولت پاکستان در نگاه ویژه و تعامل با همسایگان  بهصورت جدی پیگیری و در مدت چهار ماه آماده بهره‌برداری شد. ارزش روز پروژه مذکور بیش از ۲۲۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

پروژه ارتقای ظرفیت تبادل برق ایران و پاکستان، یک خط انتقال دو مداره باندل دوتایی، به طول ۸۰ کیلومتر است که ۵۰ کیلومتر آن در داخل ایران بوده و در این فاز به‌طول ۸۰ کیلومتر اجرا شده و با ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت برقدار می شود. با بهره­ برداری از این خط در این فاز امکان افزایش ۱۰۰ درصدی تبادل برق با کشور فراهم پاکستان فراهم شده و به میزان ۱۰۰ مگاوات میسر می‌شود. همچنین در صورت آمادگی طرف پاکستانی و تکمیل زیرساخت­‌ها در پاکستان امکان ارتقای ولتاژ خط به ۲۳۰ کیلوولت و افزایش سطح تبادل به ۴۰۰ مگاوات نیز حاصل خواهد ‌شد.

بر اساس گزارش فنی از جزئیات این طرح خط تبادل پلان - جیرانی به طول بیش از ۸۰ کیلومتر با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات با احداث این خط ظرفیت تبادلی انرژی بین دو کشور پاکستان و ایران به ۲۰۰ مگاوات افزایش پیدا می‌کند. در این رابطه، خط جدید در حال حاضر با ولتاژ ۱۳۲ کیلووات بهره‌برداری می‌شود و در صورت فراهم شدن امکان توسعه خط به طول ۵۰ کیلومتر در کشور پاکستان ولتاز تا سطح ۲۳۰ کیلوولت ارتقاء پیدا کرده و ظرفیت تبادل به ۴۰۰ مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به جزئیات ذکر شده، در طول کمتر از دو ماه پست انتقال۲۳۰ به ۱۳۲ کیلووات احداث و بهره‌برداری خواهد شد.

 

حجم تبادل برق ایران و پاکستان به ۲۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد

در آخرین نشست علی اکبر محرابیان - وزیر نیرو - و خرم دستگیر خان - وزیر انرژی پاکستان - اعلام شد که حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان برابر با دو میلیارد دلار در سال است، روند مذاکرات صورت گرفته درخصوص تبادل برق بین دو کشور  مثبت است و در چارچوب توافق جدید، حجم تبادل برق دو طرف به حدود ۲۰۰ مگاوات ارتقا می‌یابد.

در این نشست که در اواخر اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، درخصوص نحوه تجارت و مبادلات برق دو طرف با حضور وزیر انرژی کشور پاکستان و تیم‌های فنی و تجاری مذاکرات خوبی صورت گرفت و بر توسعه و گسترش تبادلات برق بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری با هدف پیگیری میزان پیشرفت پروژه راهبردی «توسعه سواحل مکران»، آغاز رسمی آبگیری سد کهیر، عملیات آبرسانی روستایی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان را به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی صبح امروز وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

اودر این سفر همچنین در راستای تقویت سیاست و روابط همسایگی با حضور شهباز شریف - نخست‌وزیر پاکستان - بازارچه مرزی پیشین به عنوان یکی از شش بازارچه در حال راه‌اندازی میان ایران و پاکستان و نیز پست و خط مبادله برق میان دو کشور را افتتاح خواهد کرد.