رئیس بررسی کمیسیون برجام در مجلس نهم گفت: اینکه دولت مدعی است رقم قرارداد ایرباس‌ها باید محرمانه بماند دلایل مختلفی دارد و یکی از آنها این است که بدین ترتیب عده‌ای می‌توانند از این محل پورسانت بگیرند.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا زاکانی امروز در نشست خبری با عنوان «تجربه گران به بهانه یک سالگی برجام» در پاسخ به خبرنگار درباره تناقض محرمانه ماندن قرارداد ایرباس‌ها با ادعای دولت مبنی بر شفاف‌سازی، توضیح داد: اینکه قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس به ادعای دولت محرمانه است توجیه ندارد و در واقع شرایطی فراهم می‌شود با این کار تا عده‌ای پورسانت بگیرند.

وی اظهار داشت: امروز 90 درصد حمل و نقل کشور، جاده‌ای است، 7 درصد ریلی و کمتر از 5 درصد هوایی، سهم در جابجایی مسافران دارد اما دولت بدون توجه به اولویت‌ها فقط به توسعه ناوگان هوایی اقدام کرده است در حالیکه توسعه ریلی اولویت اول ما است و به دلیل رقم بالای سوانح رانندگی، پس از آن باید توسعه حمل و نقل جاده‌ای را در دستور کار قرار دهیم.

وی اظهار داشت: متأسفانه اینها در محرمانه بودن قراردادها تاکید دارند چنانکه حتی در جلسه‌ای که قبلاً با هیأت مدیره ایران خودرو هم داشتیم آنها گفتند که ما از برخی جزئیات قرارداد با پژو فرانسه خبر نداریم.

وی افزود: در موضوع خرید هواپیماها هم عده‌ای از خارج به اینها دیکته می‌کنند که چه خریداری شود، مدیرعامل ایرباس به ایران می‌آید و مورد استقبال و قدردانی فراوان قرار می‌گیرد در حالی که ما با خرید هواپیماها اشتغال برای آنها ایجاد کرده‌ایم.

رئیس بررسی کمیسیون برجام در مجلس نهم گفت: مدیرعامل بوئینگ در توضیح قرارداد خود با ایران برای مسئولان آمریکا اعلام کرده بود که ما با این قرارداد 100 هزار شغل در آمریکا ایجاد می‌کنیم و حال با این شرایط به جای اینکه آنها از ما استقبال کنند، ما از آنها استقبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در واقع دولت «شو درمانی» کرده است و اصرار می‌کند می‌تواند درد مردم را با این شو درمانی‌ها کم کند.

زاکانی بیان داشت: محرمانه بودن را در دستور کار قرار دادند تا برخی موارد را پنهان کنند و زیر همین قرارداد کرسنت که ده‌ها سال محرمانه ماند و ده‌ها میلیارد دلار امروز برای کشور هزینه و ضرر و زیان ایجاد کرده است.