رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید یک آینده‌نگری در مسائل آب با کمک مرکز مطالعات راهبردی اتاق و سایر سازمان‌ها و نهادها صورت گیرد، گفت: لازم است برنامه‌هایی که برای حل مسائل آب تدوین می‌شود، تضمین اجرایی داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، غلامحسین شافعی امروز در همایش بزرگداشت روز ملی آب با شعار «نجات آب، ضرورت ملی، رسالت جهانی» در محل اتاق بازرگانی ایران گفت: انگیزه ورود اتاق ایران به مسئله بحران آب علاوه بر رعایت مصالح ملی، نگرانی از رکود و یا تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و نیز محدودیت توسعه اقتصادی به دلیل کمبود و یا فقدان آب است.

وی با اشاره به اهداف همایش گفت: مدیریت بحران آب، اتخاذ یک تدبیر کارآمد مبتنی بر تعامل همگانی و جذب سرمایه‌های اجتماعی در نیل به اهداف تعادل‌بخشی و تمرکز بر ارتقاء بهره‌وری از جمله این اهداف است.

شافعی بیان داشت: همچنین بزرگداشت امسال نگاهی به شعار روز جهانی آب در سال 2017 که از سوی سازمان ملل بازچرخانی «پساب‌ها» در نظر گرفته شده دارد و در آن به مدیریت این مقوله در ایران و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در سیستم‌های بازچرخانی آب می‌پردازد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق ایران به موضوع آب و مدیریت آن به طور جدی، همه جانبه و مستمر از حدود 5 سال قبل ورود کرده است.

شافعی گفت: موضوع توجه به مسائل ملی از جمله مسئله بحران آب به عنوان یک موضوع ملی مورد توجه اتاق است و اتاق نگرانی‌های فراوانی در موضوعات آب کشور دارد.

وی گفت: در مورد وضعیت اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زی رزمینی که از مصوبات شورای آب است، یکی از دغدغه‌های ما این است که آیا سرعت ساماندهی چاه‌های غیرمجاز و مهمتر از آن نصب کنتور هوشمند برای بهینه کردن مصرف آب و چاه‌های مجاز برای برنامه تعادل بخشی در زمان مناسب، کافی است؟

شافعی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات و نگرانی‌های اتاق بازرگانی ایران افول دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور است، گفت: در اوایل دهه 80 و در زمان ریاست آقای نهاوندیان در اتاق همایشی در مورد افول آب دریاچه‌ها و تالاب‌ها برگزار شد و بعد از آن همایش رؤسای اتاق سراسر کشور سفری برای بازدید از دریاچه ارومیه داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: به دنبال آن سفر و بحث‌های مطرح شده در رابطه با دریاچه ارومیه اتاق یک بیانیه رسمی از سوی اتاق ایران در مورد دریاچه ارومیه صادر شد و پیش‌بینی‌ لازم برای وضعیت آن ارائه شد، ولی نتیجه‌ای از صدور بیانیه در عمل مشاهده نشد .

شافعی گفت: برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی لازم است تا مرکز مطالعاتی راهبردی اتاق بازرگانی با همکاری صمیمانه سایر سازمان‌ها و نهادها به یک آینده‌نگری دست بزنند و تضمین برنامه‌ برای مسائل آب کشور داشته باشند.

وی گفت: برگزاری این همایش فرصت است، تا بتوانیم از نظرات مختلف بهره‌مند شویم.

شافعی اظهارداشت: اتاق ایران در نظر دارد همه ساله از خدمتگزاران آب در کلیه سطوح قدردانی کند و همچنین از سال آینده هرساله یک جایزه ملی به یکی از بزرگان و فرهیختگان این صنعت در داخل و یا خارج از کشور اعطا کند که بدین‌منظور سال آینده فراخوانی در سطح بین‌المللی خواهد داشت.