وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در راستای افزایش بهره‌وری طرح‌های کشاورزی، ارز معیشتی به اقتصادی تبدیل می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، محمود حجتی در عصر امروز در آیین عملیات اجرایی طرح نوین آبیاری در نخلستان سعدآباد با اشاره به اینکه شهرستان دشتستان از ظرفیت بالایی در آبزی‌پروری و کشاورزی برخوردار است اظهار داشت: در راستای افزایش بهره‌وری و اجرای طرح‌های نوین آبیاری در نخلستان‌های دشستان طرح 170 هکتاری تغییر شیوه آبیاری در آبپخش اجرایی شد.

وی با تأکید بر تکمیل طرح تحول آبیاری در نخلستان‌های دشتستان در منطقه آب‌پخش تصریح کرد: امروز عملیات تغییر آبیاری سنتی به نوین در 2400 هکتار در منطقه سعد‌آباد اجرایی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شیوه آبیاری در نخلستان‌های دشتستان به مانند یک صد سال پیش است، افزود: برای افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت محصول و تولید در هر هکتار لازم است شیوه آبیاری از استخری به نوین و تحت فشار تبدیل شود.

حجتی تأکید کرد:‌ با توجه به محدودیت منابع آبی لازم است از آبیاری استخری به نوین و تحت فشار تبدیل شود در غیر اینصورت آب مورد نیاز محصولات کشاورزی تأمین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آبیاری به صورت استخری در اراضی کشاورزی کیفیت محصول را پایین می‌آورد، گفت: این نوع آبیاری ضمن افزایش تنش و استرس به محصولات کشاورزی مقاومت آنان در برابر انواع بیماری‌ها و آفت‌ها پایین می‌آورد.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر تسریع در تکمیل طرح آبیاری نوین در نخلستان‌های دشتستان افزود: اجرایی شدن 34 هزار هکتار اراضی نخلستان استان بوشهر به روش آبیاری نوین با کمک وزارت نیرو و حمایت نمایندگان در دستور کار است که امیدوارم این مهم هر چه سریعتر اجرایی شود.

حجتی از تبدیل کشاورزی معیشتی به اقتصاد خبر داد و گفت: بر اساس نگاه و سیاست‌های تبدیل شده در راستای افزایش بهره‌وری کشاورزی معیشتی به اقتصادی تبدیل می‌‌شود و این مهم نیاز به استفاده از روش‌های آبیاری نوین دارد.

وی بیان کرد: سیستم‌های نوین آبیاری، توسعه کشت گلخانه‌ای، ترویج مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی است.