یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه واردات 20 میلیارد دلاری قاچاق بر اشتغال و تولید اثر دارد، گفت: افزایش بیکاری و از بین رفتن فرصت‌های شغلی مهم‌ترین اثر قاچاق به کشور است که باید دولت تکلیف خود را در سه ماهه اول مشخص کند.

به گزارش مرور نیوز حمید حاج‌اسماعیلی، با اشاره به شعار امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی،‌ اشتغال تولید، گفت: عواملی موجب شد که در سال‌های اخیر دو محور اصلی اقتصاد یعنی تولید و بازار کار مورد توجه قرار نگیرند، یکی از جدی‌ترین موضوعات اولویت بخش تولید است، چرا که اگر این بخش محور اقتصادی نباشد، نمی‌توان جایگاهی برای کشور به لحاظ اقتصادی متصور شد.

وی افزود: جهت‌گیری اقتصاد کشور به وسیله تولید ملی آن مشخص می‌شود و داشتن یک برنامه مشخص در این زمینه موجب کنترل و توازن بازار کار خواهد شد.

این فعال کارگری با بیان اینکه جمعیت جوان کشور یکی از مهمترین فرصت‌های اقتصاد ایران به شمار می‌رود، تأکید کرد: وجود یک جمعیت جوان در کنار نیروی کار دانش‌آموخته فرصت‌های ویژه‌ای را برای کشور فراهم کرده که قطعاً به وسیله تولید ملی و ایجاد تحرک در بخش غیردولتی تبدیل به عامل ثروت‌آفرینی می‌شود.

این کارشناس بازار کار معتقد است که نرخ بیکاری به طور عمومی و مخصوصاً در جوانان فارغ‌التحصیل رفته رفته و به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های صحیح در بازار کار، افزایش پیدا کرده‌‌است.

حاج‌اسماعیلی تأکید کرد:‌ سالانه یک میلیون نفر کارجوی جدید به فهرست تقاضای بازار کار اضافه می‌شود که اگر شغلی در این اندازه به طور سالانه ایجاد نشود، با بحران جدی‌تری در آینده مواجه خواهیم بود؛ علاوه بر این کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و اشاره مقام معظم رهبری به آن در افزایش توجه به بخش خصوصی نقش مؤثری دارد.

وی گفت: دولت باید رفته رفته اتکای خود را به درآمدهای نفتی کم کند و با یکسری برنامه‌های جدی جهت‌گیری‌ خود را به سمت بخش خصوصی کشور سوق دهد، تا شعار امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تحقق پیدا کند.

* لزوم اصلاح سیاست‌های پولی و مالی

حاج‌اسماعیلی در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه سیاست‌های پولی و مالی کشور باید اصلاح شود،‌ گفت: دولت اخیراً لایحه‌ای درباره اصلاح این سیاست‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه است، اما فقط در این باره صحبت شده است، اما در عمل چیزی مشاهده نشد.

* 20 میلیارد دلار قاچاق کمر تولید و اشتغال را شکست

وی همچنین درباره عواملی که موجب شد بخش تولید کشور تا حدود زیادی زمین‌گیر شود، گفت: قاچاق کالا حتی از مبادی رسمی به کشور به اندازه تقریبی 20 میلیارد دلار در سال، کمر بخش تولید و اشتغال کشور را شکست و در حالی که عزم جدی برای تولید آن دیده نمی‌شود.

این کارشناس بازار کار در این باره پیشنهاد داد:‌ تا دولت از روند میزان کاهش ورود کالاهای قاچاق به کشور به طور ماهانه یا دو ماهه گزارش منتشر کند و میزان کنترل این نوع واردات را مورد نظارت جدی‌تری قرار دهند.

وی گفت: این اصلاحات باید به قدری فوری و سریع انجام شوند که اثرات آن در لایه‌های مختلف اقتصادی دیده شوند.

*دولت برنامه و راهکار جدی برای اشتغال ارائه دهد

حاج‌اسماعیلی با بیان اینکه دولت راهکار جدی‌تری برای بازار کار کشور ارائه کند،‌تأکید کرد: اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به طور دقیق و واگذاری امور به بخش واقعی مردمی از جمله تعاونی‌ها از راهکارهایی است که دولت باید مدنظر قرار دهد، چرا که در صورت مشارکت دادن مردم از طریق تعاونی‌ها به طور خودکار بخش عمده‌ای از کشور وارد فعالیت‌های تولیدی و مولد اقتصادی خواهند شد.

وی افزود: اگر دولت به دنبال ساماندهی بازار کار است باید نگرش خود را نسبت به اقتصاد تغییر دهد و از سیستم دولتی تا حدود زیادی خارج شود و امور را به دست مردم بسپارد، چرا که واگذاری امور به مردم از مؤلفه‌هایی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره جدی دارند.

این کارشناس بازار کار گفت: اگر نگاه جدی به تعاونی‌ها انجام شود، سرمایه‌های خرد مردم تبدیل به پروژه‌ها و اقدامات بزرگی در کشور خواهد شد که اثرات آن به خود مردم باز خواهد گشت.

وی افزود: دولت باید ظرف سه ماه اول امسال برنامه جدی خود را درباره وضعیت بازار کار کشور در مؤلفه‌های اثرگذار تعیین تکلیف کند تا ان‌شاءالله امسال کارنامه موفقی از دولت در زمینه‌های اقتصادی شاهد باشیم.