کرج - میزان سرمایه‌گذاری خارجی، وضعیت فرار مالیاتی و بازگشت مالیات برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان از پایتخت مسائل مطرح شده توسط مدیرکل اداره اقتصاد و دارایی استان البرز است.

به گزارش مرور نیوز، وزارت امور اقتصاد و دارایی یکی از هجده وزارتخانه‌ کشور و مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور، اجرای سیاست‌های مالیاتی همچنین برنامه همکاری‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای دیگر است .

تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در اجرای آن‌ها، تهیه و تنظیم صورتحساب عملکرد بودجه سالانه کل کشور، تنظیم و اجرای برنامه همکاری‌های اقتصادی و مالی و فنی ایران با سایر کشورها و سازمان‌ها و مؤسسات اقتصادی و مالی بین‌المللی و ایجاد هماهنگی در اعمال نظارت بر این‌گونه روابط و مناسبات بین‌المللی و نگهداری اسناد مالکیت اموال غیرمنقول دولت که حق استفاده آن‌ها به عهده دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است، ازجمله وظایف این وزارت خانه محسوب می‌شود .

آنچه می‌خوانید مشروح گفتگوی است با ابوالفضل فلاح مدیرکل اداره اقتصاد و دارایی استان البرز پیرو اقدامات انجام‌گرفته در این اداره کل طی مدت‌زمان فعالیت دولت کنونی در استان البرز است .

* وضعیت کارگروه درآمد و تجهیز استان چگونه است؟

کارگروه درآمد و تجهیز در استان البرز به ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیری اداره کل اقتصاد و دارایی فعال است، دستگاه‌های اجرایی دیگری نظیر اداره کل مالیاتی، گمرک و دستگاه‌های درآمدی عضو این کارگروه بوده که به بررسی وضعیت درآمدی استان نظیر مباحث مالیاتی و غیر مالیاتی می‌پردازد .

* برخی واحدهای تولیدی و صنعتی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، آیا وضعیت فرار مالیاتی در استان بررسی‌شده است؟

سال گذشته به‌منظور جذب و افزایش درآمد مبحث فرار مالیاتی بیش از گذشته مدنظر قرار داده شد؛ در این راستا بنا شد واحدهای زیرزمینی که دور از چشم دستگاه مربوطه برای اخذ مالیات فعالیت می کردند، شناسایی شوند. پیرو این مهم کارگروهی به ریاست مدیرکل مالیاتی و با عضویت دستگاه‌هایی نظیر شرکت برق، آب و غیره تشکیل شد .

با توجه به اقدامات انجام‌شده در این خصوص اداره کل مالیاتی موفق به شناسایی تعداد قابل‌توجهی از این واحدهای زیرزمینی شد که مبلغ چشمگیری فرار مالیاتی داشتند باید به این مهم اذعان داشت که انجام این قبیل از اقدامات سبب افزایش درآمد مالیاتی در سال گذشته شد .

* برخی از واحدهای تولیدی مالیات خود را در پایتخت پرداخت می‌کنند این موضوع توسط بسیاری از مسئولان ارشد استان به‌ویژه استاندار موردانتقاد قرارگرفته در این زمینه چه اقدامی شده است؟

مکاتبات لازم در رابطه با بازگشت تعداد زیادی از پرونده‌های واحدهای تولیدی که اقدام به پرداخت مالیات خود در استان تهران می‌کردند توسط استاندار انجام شد که تحقق این امر افزایش درآمد مالیاتی را در پی داشت .

به‌منظور ارائه مساعدت لازم به واحدهای تولیدی استان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شد که این واحدها با بخشودگی مالیاتی مشمول معافیت جرائم مالیاتی شدند .

در سال گذشته به‌واسطه سیاست‌های مذکور پیش‌گرفته شده برای نخستین بار در بهمن‌ماه مجموع درآمدهای استان وصول شد، بدون شک این امر بیانگر اعتماد مردم به دولت است .

از طرفی در خصوص حوزه سیاست‌های مالیاتی انجام‌گرفته اداره کل امور مالیاتی استان البرز در خصوص انتقال پرونده در راستای اجرای ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم زحمات فراوانی را متقبل شد .

* برخی از مسئولان ارشد دولتی در استان پس از تصویب و اجرایی شدن برجام از تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در البرز خبر دادند، شاهد رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری خارجی بودیم، وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طی فعالیت و خدمت دولت کنونی از سال 92 تا 95 بیش از 17 شرکت سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، چین، مالزی، هلند، فرانسه، دانمارک، امارات متحده عربی، ایرلند و هند در استان حاضر شدند که برخی با 100 درصد سرمایه‌گذاری و برخی با همکاری شرکت‌های داخلی اقدامات شایان توجهی را انجام دادند .

این کشورها در طرح‌های مختلفی نظیر تولید بافت انواع پرده و دوخت، تولید داروهای ضد سرطان، کوره‌های ذوب الکتریکی، قالب ماندگار سازه‌های بتنی، احداث نیروگاه‌های خورشیدی، تولید انواع رنگ ساختمانی، تولید انواع لوازم‌خانگی و محصولات آرایشی و بهداشتی در استان البرز سرمایه‌گذاری کردند .

524 میلیون دلار میزان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در استان البرز است که این امر در قیاس با سنوات گذشته افزایش چشمگیری داشته است، این میزان سرمایه‌گذاری در استان بستر اشتغال هزار و 944 نفر را فراهم کرده است .

* اقدامات انجام‌شده در حوزه نظارت مالی را تشریح می‌کنید؟

از زمان خدمت دولت یازدهم خوشبختانه در بحث نظارت مالی اقدامات شایان توجهی در استان صورت گرفته است، پیرو این مهم مقوله مهم حسابداری تعهدی در البرز اجراشده است در این سامانه دریافت اطلاعات مطالبات و بدهی‌ها به‌صورت نرم‌افزار بر خط انجام می‌شود .

استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی ازجمله اسناد خزانه اسلامی و اسناد تسویه خزانه اسلامی به‌منظور تأدیه بدهی دولت به پیمانکاران در استان البرز انجام‌گرفته است، بدون شک تأمین مالی منابع برای رشد و توسعه اقتصادی، دغدغه همه کشورهای درحال‌توسعه است .

راه‌اندازی سامانه اموال غیرمنقول باهدف شناسنامه‌دار و ثبت کردن این اموال و طراحی پروژه توسعه و استقرار خزانه الکترونیکی در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باهدف شفافیت نظام مالی و بودجه‌ای و مدیریت دارایی‌های دولت در استان انجام‌گرفته است .

* وضعیت اجرای برنامه‌های راهبردی وزارتخانه در البرز چگونه است؟

بعد از استقرار وزارت اقتصاد و دارایی هفت برنامه راهبردی برای این وزارت خانه تهیه و تدوین شد، افزایش توان ثروت آفرینی کشور، تأمین مالی پایدار دولت و کاهش اتکا به درآمده‌ای نفتی، ایجاد و یکپارچه‌سازی سامانه‌های اطلاعات مدیریتی و عملیاتی، افزایش مشارکت مؤثر در سیاست‌گذاری و قانون، توسعه هدفمند سرمایه انسانی و سازمانی، افزایش شفافیت، سلامت و انضباط مالی واداری همچنین افزایش هم‌افزایی درون‌سازمانی و همکاری فرا سازمانی ازجمله این برنامه‌های راهبردی محسوب می‌شود .

برش استانی این هفت برنامه به تمام استان‌های کشور از سوی وزارت خانه ابلاغ و پروژه‌های مدنظر نیز تعریف‌شده است این مهم در البرز به جد پیگیری می شود.

* چه اقداماتی در راستای بهبود وضعیت کسب‌وکار در استان انجام‌شده است؟

ایجاد شورای هماهنگی مدیران اقتصاد دارایی استان با عضویت مدیران مرتبط با وزارت اقتصاد و دارایی ازجمله اقدامات انجام‌گرفته در دولت کنونی محسوب می‌شود، در این شورا مشکلات استان در حوزه اقتصادی بررسی و رصد شده و در راستای رفع موانع اقدامات مطلوبی انجام می‌گیرد .

در سال 94 در بحث ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی اداره کل اقتصاد و دارایی از بین 48 دستگاه حائز رتبه دوم شد، در شورای گفتگوی اتاق بازرگانی البرز 32 قانون مخل کسب‌وکار احصا شده است، این قبیل از اقدامات در راستای بهبود وضعیت فضای کسب‌وکار اجرایی می‌شود .