این طرح در سه فاز اجرا می شود که امیدوارم فاز نخست در مسیر میانه - بستان آباد تا هفته دولت امسال بهره برداری شود.

به گزارش مرور نیوز،‌ عباس آخوندی روز جمعه در مراسم آغاز عملیات این طرح با اشاره به اینکه در زمان حاضر برای سفر ریلی در مسیر تبریز - تهران 714 کیلومتر طی می شود، گفت: با بهره برداری از راه آهن دو خطه در این مسیر سفر ریلی به 600 کیلومتر کاهش می یابد.
وی با یادآوری اینکه اجرای این طرح به طول 205 کیلومتر در مسیر میانه - تبریز نقش مهمی در ارتقای حمل و نقل ریلی منطقه خواهد داشت، اظهارکرد: این طرح در سه فاز اجرا می شود که امیدوارم فاز نخست در مسیر میانه - بستان آباد تا هفته دولت امسال بهره برداری شود.
آخوندی با بیان اینکه همزمان ایستگاه های قره چمن و تیکمه داش در این مسیر هم احداث می شود، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح امکان سفر با سرعت 160 کیلومتر در ساعت برای ناوگان ریلی کشور در مسیر فوق ممکن و موجب سرعت بخشی در سفرهای ریلی این مسیر می شود.
وی با اشاره به اجرایی شدن مسیر خط آهن زنجان - تهران اظهار امیدواری کرد: تا پایان فصل بهار فاز قزوین - تهران بهره برداری شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بهره برداری از کل طرح دو خطه راه آهن تبریز- تهران شاهد ارتقای حمل و نقل ریلی منطقه خواهیم بود، گفت: پیش بینی می کنیم جابجایی 9 میلیون مسافر در سال در مسیر تهران و تبریز از طریق ناوگان ریلی ممکن شود.
وی با اشاره به ایمنی حمل و نقل ریلی و کاهش مصرف انرژِی در این گونه از حمل و نقل گفت: تقویت حمل و نقل ریلی در راستای اقتصاد مقاومتی است.
آخوندی پس از این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هوشمندسازی جاده ها به منظور کاهش تصادفات در دستور کار است به بهره برداری بیش از 600 دوربین کنترل سرعت در جاده های کشور در آستانه نوروز امسال اشاره کرد و گفت: تا بهار سال آینده تعداد دوربین های کنترل سرعت در جاده های کشور به یکهزار و 800 دوربین افزایش می یابد.
وی افزایش ایمنی در سفرهای جاده ای را از اهداف استفاده از دوربین های کنترل سرعت عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت ارتقای افزایش آگاهی عمومی از طریق آموزش، نقش رسانه های را در این زمینه بارز دانست.
راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز به صورت دوخطه طراحی شده که هم‌اکنون در دست ساخت است.
این طرح فاصله بین تهران تبریز را از نظر مسافت114کیلومتر و از لحاظ زمانی 5/5ساعت کاهش می‌دهد و در صورت تکمیل ‌این طرح،‌ ترانزیت ریلی ‌ایران برای اولین بار به ‌اروپا متصل می‌شود.
عملیات ساخت راه‌آهن میانه- بستان‌آباد-تبریز از سال 1380 آغاز شده و با توجه ویژه دولت یازدهم اجرای آن سرعت گرفته است.