وزیر نیرو در تشریح اقدامات انجام شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، به تغییر خوراک حدود 30 درصد از نیروگاه های حرارتی کشور (از سوخت مایع به گاز طبیعی) اشاره کرد و گفت: انتشار گازهای گلخانه در سه سال اخیر 15 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

به گزارش مرور نیوز، حمید چیت چیان در نخستین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار، در محل وزارت نیرو، به موضوع تغییر اقلیم و آثار آن در ایران پرداخت و گفت: برای مقابله با این شرایط، چند اقدام در دستور کار قرار گرفت که این اقدامات بر «انطباق با شرایط جدید اقلیمی»، «کاهش گازهای گلخانه ای» و «مشارکت در فعالیت های بین المللی» استوار شده است.

وی با تاکید بر «مدیریت مصرف انرژی» به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با مساله تغییر اقلیم، گفت: کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی از مسایل مهمی است که چه از جانب تقاضا و حتی در بخش عرضه، می تواند مورد توجه قرار گیرد.
وزیر نیرو اضافه کرد: برنامه هایی در مدیریت نیروگاه های کشور مورد توجه قرار گرفته است که نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شود و به این ترتیب مصرف سوخت فسیلی کار کاهش دهیم؛ از طرف دیگر با تغییر در ساختار نیروگاه ها می توانیم از حجم مصرف انرژی های فسیلی بکاهیم.
وی گفت: اقدام دیگر، هوشمندسازی شبکه توزیع برق است تا با استفاده از این روش بتوانیم کنترل هایی دقیق تر در مصرف انرژی اقدام کنیم.
چیت چیان با اشاره به اینکه جایگزینی مصرف سوخت های مایع به گاز طبیعی مورد تاکید وزارت نیرو قرار دارد، گفت: در سال 1392، 43 درصد از مصارف سوخت نیروگاه های حرارتی کشور به سوخت های مایع (گازوئیل و مازوت) اختصاص داشت که با تلاش های انجام شده در دولت یازدهم، این عدد در سال 95 به 14 درصد کاهش یافت.
وزیر نیرو، راهکار دیگر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را توسعه کاربرد انرژی های تجدید پذیر ذکر کرد و گفت: هم اکنون 11 هزار و 600 مگاوات از نیروگا های کشور را نیروگا های تجدید پذیر تشکیل می دهند؛ با توجه به ظرفیت 76 هزار مگاواتی مجموعه نیروگاه های کشور، 15 درصد از کل ظرفیت نیروگاه های کشور به نیروگاه های تجدیدپذیر اختصاص دارد.
وی در مورد توسعه انرژی های خورشیدی و بادی در سه سال گذشته نیز گفت: از سال 1392 تا سال گذشته، ظرفیت تولید انرژی های خورشیدی و بادی از 140 مگاوات به 350 مگاوات افزایش پیدا کرد.
چیت چیان اضافه کرد: دولت برای گسترش انرژی های تجدیدپذیر حمایت هایی را مورد توجه قرار داده است؛ وزارت نیرو برای خرید برق تولیدی شرکت های خصوصی تولید کننده انرژی های تجدیدپذیر، قراردادی 20 ساله امضا می کند.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران خصوصی داخلی و خارجی استقبال قابل توجهی از تولید برق تجدیدپذیر نشان داده اند، گفت: هم اکنون درخواست سرمایه گذاران خارجی برای تولید برق تجدیدپذیر بیش از سه میلیارد دلار ثبت شده است.
وی گفت: برخی از این سرمایه گذاری ها در حال انجام است و بخشی به بهره برداری رسیده و در حال فعالیت هستند.

شبکه برق ایران به شبکه برق گرجستان و روسیه متصل می شود
وزیر نیرو در حاشیه این گردهمایی در جمع خبرنگاران به موضوع صادرات برق به اروپا نیز اشاره کرد و گفت: ایران هم اکنون با هفت کشور همسایه ارتباط در شبکه برق دارد و به زودی گرجستان و روسیه نیز به این جمع اضافه خواهند شد.
وی گفت: با توجه به اتصال الکتریکی با ترکیه، زمینه برای اتصال شبکه برق ایران به اروپا فراهم است.
نخستین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار امروز با حضور وزیر نیرو برگزار شد؛ این نشست به دنبال توافق ایران در نشست پاریس برای کاهش 4 تا 14 درصدی انتشار آلاینده ها برگزار شد.
نشست تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم ( COP 21 ) به مدت 11 روز ( 30 نوامبر تا 11 دسامبر، 9 تا 20 آذر) در پاریس برگزار شد تا شرکت کنندگان در نشست، راهکارهایی برای ممانعت از گرمای بی رویه زمین اتخاذ کنند.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره این نشست به ایرنا گفت: ایران اعلام آمادگی کرده است که انتشار گازهای گلخانه ای خود را 4 درصد غیرمشروط و 8 درصد مشروط تا سال 2030 کاهش دهد.
یکی از راه های کاهش گازهای گلخانه ای، استفاده از انرژی های تجدید پذیر به جای انرژی های فسیلی است.
سید محمد صادق زاده رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق در گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار در این ارتباط گفت: در سال گذشته (1395) در مقایسه با سال قبل از آن (1394)، ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر رشدی هفت برابری داشت. ایران تصمیمی جدی دارد که تا سال 2030، هفت هزار و 500 مگاوات ظرفیت به ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر کشور اضافه کند.
وی اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال نزدیک به یک هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور ایجاد شود.