بر اساس تازه ترین گزارش دفتر اطلاعات منطقه ای سازمان جهانی گمرک (RILO) گمرک ایران در کشف انواع مواد مخدر رتبه نخست و در مبارزه با تخلفات و قاچاق کالا رتبه دوم را کسب کرد.

به گزارش مرور نیوز، گمرک ایران در مبارزه و کشف انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی، قرص های مخدر و روان گردان ها و پیش سازها بهترین عملکرد را در مقایسه با دیگر گمرکات داشته است. این در حالی است که کشورهای هنگ کنگ، ژاپن و نیوزلند رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند .

بر اساس گزارش 2017 مرکز اطلاعات سازمان جهانی گمرک (RILO) ، گمرک ایران با 171 مورد بیشترین تعداد و حجم کشفیات مواد مخدر را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داده است .

این مرکز در گزارش خود اعلام کرده است : در حوزه کشفیات مواد مخدر گمرک ایران فقط با 90 مورد کشف انواع حشیش و بذر شاهدانه بیشترین حجم کشفیات را به خود اختصاص داده است و رکورد جدیدی را در میان گمرکات سایر کشورها به لحاظ کشف انواع حشیش و بذر شاهدانه به ثبت رسانده است. متخصصین ژنتیک گیاهی روی گیاه شاهدانه کار ژنتیکی انجام داده اند و در نتیجه از گیاهی که ماده مخدر آن ۶% بود، گیاه جدیدی تولید کرده اند که ماده مخدر آن ۲۵% است .

مرکز اطلاعات منطقه ای سازمان جهانی گمرک (RILO) عملکرد گمرکات در بخش کشف تخلفات و مبارزه با قاچاق سایر کالاها را نیز ارزیابی و اعلام کرده که از این نظر گمرک ایران پس از کشور ژاپن رتبه دوم را کسب کرده است .

این ارزیابی شامل آخرین روشهای قاچاق و مسیرهای ترانزیت مواد مخدر و پیش سازها- سوخت- گونه های درحال انقراض -جرائم زیست محیطی- کشفیات مواد نوظهور (NPS )- دارو - کالاهای تقلبی- وسایرموارد مرتبط می شود .

گمرک ایران در حالی رتبه دوم را در مبارزه با تخلفات و قاچاق کالا پس از کشور ژاپن کسب کرده که بیشترین امتیازات کشور ژاپن به فعالیت های گمرک این کشور در حوزه مبارزه با تخلفات و تقلبات مالکیت معنوی (IPR) اختصاص دارد .

مرکز اطلاعات منطقه ای سازمان جهانی گمرک (RILO) در تحلیل انواع جرائم و قاچاق سازمان یافته به ارائه روندها، الگوها و موارد تجارت غیرقانونی در گزارشات خود هم پرداخته است که می تواند به کشورهای عضو در حفظ تجارت قانونمند بین المللی خود کمک شایان توجهی نماید .

مرکز اطلاعات و امنیت منطقه ای سازمان جهانی گمرک موسوم به رایلو درعملیات مشترک منطقه ای علیه جرائم سازمان یافته و زیست محیطی ابتکار عمل را بدست گرفته وهمه ساله با ارائه عملیاتی از قبیل پروژه ترمیم لایه ازن ( Sky Hole ) باکنترل ونظارت بر قاچاق وترانزیت مواد مخرب لایه ازن وضایعات خطرزا -پروژه ( Sesha ) باهدف حمایت از گونه های ناب ازچوب والوار - پروژه( Crocodile ) مبارزه باقاچاق سیگارت ومواد دخانی - پروژه ( IRENE ) قاچاق اسلحه های کوچک ازطریق پیک سریع وپست - پروژه ( Smart CAT ) و ( CAT alyst ) قاچاق مواد روان گردان و نوظهور به این مهم می پردازد.