عضو هیئت مدیره و مدیر پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: حدودا 3.8 ‌میلیارد یورو در این پالایشگاه سرمایه‌گذاری شده است و امروز شاهد این هستیم که کشور را از وارد کننده بنزین مستقل و توانستیم سبد سوخت کشور را داخلی کنیم.

به گزارش مرور نیوز محمد علی دادور، ‌اظهار کرد: ماهیت پالایشگاه خلیج فارس از این نظر حائز اهمیت است که خوارک این پالایشگاه از سایر پالایشگاه های حاضر در کشور متفاوت است و میعانات گازی که از پارس جنوبی و از طریق خط لوله 38 اینجی به طول 388 کیلومتر تامین می‌شود که البته شرکت فراب در راه‌اندازی این خط لوله نقش موثری داشته است.

وی افزود: اگر میعانات گازی را برداشت و استفاده نکنیم امکان گاز رسانی به شبکه گاز رسانی سراسر کشور مقدور نیست، پس اهمیت دارد که میعانات گازی استفاده شود، زیرا حجم ذخیره آن نیز محدودیت دارد، از طرف دیگری ارزش افزوده‌ای که این ماده دارد را نباید نادیده گرفت زیرا از این خوراک 60درصد فرآورده بنزین به دست می‌آید.

دادور اضافه کرد: پروژه پالایشگاه خلیج فارس که در سال 83 که در هیئت دولت مصوب شد در سال 85 شرکت نفت خلیج فارس به ثبت رسید. بعد از کلی تغییرات و خروج کشورهای خارجی از کنسرسیون ساخت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به این مجموعه ورود کرد و 90 درصد راهبری مشارکت را شرکت «فرا دست فلات» از زیر مجموعه‌های خاتم الانبیا برعهد گرفت و‌ 6 درصد شرکت تهران جنوب و 14 درصد دیگر نیز در اختیار شرکت بینا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سهام داران پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس از سه شرکت تشکیل شده‌اند، افزود: این سهام ترتیب به ترتیب 49 درصد شرکت نفت و گاز تامین اجتماعی، 33.1 درصد شرکت صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و 17.9 درصد شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی ایران از جمله سهم داران این مجموعه هستند.

پالایشگاهی در دنیا همانند خلیج فارس ساخته نشده است

عضو هیئت مدیره و مدیر پالایشگاه خلیج فارس در ارزیابی پالایشگاه نفت ستاره خلیج با دیگر پروژه‌های مشابه در کشورهای همسایه، گفت: اگر بخواهیم این پالایشگاه را با سایر پالایشگاه‌ها مقایسه کنیم با توجه به اینکه در این پالایشگاه تا 360هزار بشکه خوراک میعانات گازی در روز مصرف می‌شود، می‌توان به جرات گفت تا کنون در دنیا در این ابعاد پالایشگاه میعانات گازی ساخته نشده است.

وی یکی از ویژگی‌های خاص این پروژه را بازگشت سرمایه دانست و افزود: با توجه به اینکه 60 درصد خوراک تبدیل به فراورده‌های بنزین و 35درصد به نفت سفید و نفت گاز می‌شود باید گفت که 95 درصد از فرآورده‌های این پالایشگاه، ارزش افزوده بالا دارد و این امر ویژگی خاصی به ساخت این پالایشگاه می‌دهد و باعث می‌شود که دولتمردان و سیاست‌گذاران کشور به سمت تبدیل میعانات گازی به فراورده بنزینی با ارزش در کشور بروند.

دادور به مدت زمان پروژه پالایشگاه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: از همان زمان که قرارگاه وارد این پروژه شد و با توجه به تحریم‌های که وجود داشت، یکسری از دوباره کاری‌های به سیستم تحمیل کرد که یکی از علت‌های زمان بر شد پروژه بود، البته بعد از سال 93 و با سرانجام رسیدن برجام که یک سری از تحریم‌ها کنار رفت و با حمایتی که آقای زنگنه وزیر نفت داشت و جلسات دو هفته یک بار برای اجرای این پروژه برنامه ریزی‌ و این که خودش این جلسات را هدایت کرد، توانستیم مشکل و مسائل را پشت سر بگذاریم و قطعات حائز اهمیتی که حتی بخاطر تحریم‌ها امکان وارد کردنشان نبود و مجبور بودیم به کشورهای چین یا هند مجددا سفارش ساخت دهیم را آزاد کنیم.

وی افزود: مانند قطعاتی از کمپرسی‌های گاز گردشی واحد بنزین سازی پروژه که ساخته شده بود اما به علت تحریم‌ها در آلمان بلوکه بودند و بعد از تحریم‌ها آزاد شدند، تا جایی مشکلات برطرف شد که نمایندگان آن شرکت‌ها جهت مشاوره در نصب و راه اندازی آن تجهیزات به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس آمدند.

این مدیرنفتی با اشاره به شرکت‌های داخلی و خارجی در این پروژه، بیان کرد: شرکت داخلی بسیار در ساخت این مجموعه کمک کردند، بیش از 73 درصد مراحل مهندسی ساخت و اجرای این پروژه بومی ایرانی است که توسط شرکت‌های داخلی ساخته و به بهره برداری رسیده است.

دادور خاطر نشان کرد: البته اینگونه واحدهای پالایشگاهی باید تحت لیسانس یک شرکت‌های خاص ساخته شوند که به دلیل تحریم ها شرکت‌های خارجی هم در مهندسی و هم در زمینه تهیه کاتالیزهای مورد نیاز ما را محدود کردند، اما ‌با همکاری مهندسان داخلی به همراه دانش فنی که شرکت های کاتالیز سازهای داخلی به وجود آوردند، توانستیم کاتالیزها را از داخل کشور تامین کنیم.

وی با اشاره به ورود شرکت‌های داخلی پروژه اظهار کرد: برای مثال می‌توانم به یکی از بخش‌های حساس پالایشگاه اشاره کنم‌؛ ‌کاتالیزهای واحد بنزین سازی فرایند تولید پیچیده دارند که با حدود سازی و عدم پایبندی به تعهدات خود توسط شرکت‌های خارجی در این زمینه با مشکل مواجه شدیم ‌که در ادامه این راه شرکت اکسیر نوین ‌سرمایه گذاری خوبی از لحاظ دانش فنی و مالی انجام دادند و حمایت خوبی که شرکت پالایشگاه بخش از این شرکت انجام گرفت که باعث شد بتوانیم هر دو نمونه کاتالیز را در این شرکت تهیه و به بهره برداری برسانیم.

دادور به تعداد نیروی انسانی درگیر در پروژه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس اشاره و بیان کرد: تعداد نیروهای انسانی در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، در پیک کاری برای اینکه بتوانیم فاز اول این پالایشگاه را به مرحله بهره برداری برسانیم، در سال گذشته حدود 11 هزار نفر بود.

عضو هیئت مدیره و مدیر پالایشگاه خلیج فارس افزود: البته بعد از بهره برداری تعداد نیروی انسانی شاغل در پالایشگاه حدود سه هزار نفر به طور مستقیم و بالغ بر 15 هزار نفر به صورت غیر مستقیم فعال خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد:حدودا 3.8میلیارد یورو در این پالایشگاه سرمایه گذاری شده است و امروز شاهد این هستیم که کشور را از وارد کننده بنزین مستقل کرده و می‌توانیم سبد سوخت کشور را داخلی کنیم‌.

دادور به فرصت‌ها و محدودیت‌‌های شرکت‌های داخلی در اجرای این پروژه اشاره و بیان کرد: در زمینه فرصت‌ها و محدودیت‌های شرکت‌های داخلی در این پالایشگاه همه گونه فرصتی به شرکت‌های داخلی داده شد، با توجه به اینکه دیدگاه هیئت مدیر در این قضه بسیار حمایت کننده بود و باعث شد که شرکت‌های داخلی هر کمکی می‌توانستند انجام دهند، امید است بدون بررسی فعالیت‌های قبلی و کارنامه آنها و با توجه به توانمندی‌های که داشتند، بتوانند در پروژه نقشی را ایفا کنند.